Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fildeling / nettverk / begrensa tilgang

Anbefalte innlegg

Hei!

Har adsl frå telenor med ein switch med 6 utganger på. Har to pc'er med xp home edition kobla i LAN med fildeling. Har leigebuar i kjellaren som ynskjer å koble seg til. Er det mogeleg å sleppe han inn på switch'en utan at han kan finna mine maskiner og delte filer?? Prøvde dette ein gong men mine to maskiner kom opp på "leigebuars" makin og motsatt. Kan eg ha eit passord for å komme inn på nettverket. Då eg satte opp nettverket brukte eg berre veiviser for hjemmenettverk og sidan fildeling på dei mapper eg ynskte å dela.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å slippe han inn på LAN'et uten at han samtidig "ser" dine maskiner, ved at du opererer med faste IP-adresser og personlige brannmurer der du bare tillater dine IP-adresser. Du kan også sette passord på de delte mappene (ikke på nettverket). Ideelt sett burde du ha en router med brannmur mellom deg og leieboeren, her kan du sette opp regler som gjør at leieboeren ikke får tilgang til dine maskiner og omvendt. Problemet er at den som administrerer routeren kan gi seg selv tilgang til det han måtte ønske (på nettverksnivå), så da spørs det hvor mye leieboeren stoler på deg eller du stoler på han, avhengig av hvem som administrerer routeren.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Den enkleste måten å ordne dette er at du forandrer navnet på arbeidsgruppen til alle dine maskiner.

Gå kontrollpanel/system/datamaskinnavn og lag ett navn på arbeidsgruppen som er vanskelig å knekke (miks tall, store og små bokstaver)default ved bruk av Windows nettverksveiviser er MSHOME.

Maskinene må restartes før nytt navn på arbeidgruppen trer i kraft, naboen må nå finne navnet på din arbeidsgruppe før han kan se dine maskiner/delte filer.

En annen enkel måte er innkjøp av en rimelig ruter, nettverkskabel fra din switch til WAN på ny ruter og fra LAN på ny ruter til nabo PC, da er dere i to separate LAN.

Lenke til kommentar

Det er en ting du skal være klar over. Det er lite du kan gjøre for å sikre deg mot at han bedriver kriminalitet via din linje. Selv om du neppe blir holdt ansvarlig for det leieboeren gjør når sannheten kommer for en dag kan du få mye ubehagligheter. Det er deg politiet vil gå på først. Jeg ville aldri delt linja mi med noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...