Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tysk: Skrive om Hansel und Gretel

Anbefalte innlegg

Hallo folk. Har i lekse å skrive et eventyr eller om et eventyr og valgte det sistnevnte alternativ. Dette var fordi jeg ikke greier å skrive gode eventyr, og fordi jeg var en av dem som gikk med tysklæreren og så norske versjonen av Hans og Grete (Den hvor de har blandet to eventyr og tatt seg store fiheter osv).

Uansett. jeg trenger da noen innspill til hva jeg bør ta for meg i denne teksten. Jeg kan kanskje skrive litt om at eventyret ble skrevet ned av Brødrene Grimm under nasjonal romantikken i Tyskland og at eventyret idag er veldig kjent. Så kan jeg sikkert skrive kort hva eventyret handler om, et lite sammendrag på en måte.

Videre tenke jeg kanskje å skrive litt hva temaet og moralen i eventyret er, dette må jeg altså da prøve å finne ut. Ellers husker jeg eventyret nogenlunde utenat, så det er ikke noe problem i den gården. Har også en tysk versjon av eventyret, men teksten er syk lang så er ikke sikker på om jeg orker å lese igjennom den.

Noen som har noen forslag til hva jeg burde skrive om ol. Dessuten kan jeg senere trenge litt rette-hjelp. Så om noen ehr er gode i tysk (har det som morsmål) eller annet, så setter jeg pris på at noen retter teksten jeg skriver også.

Snorre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kanskje "levert" leksen nå? Du kan vel enkelt nok søke på "Hans og Grethe" og finne mye rart, på norsk. Så kan du til slutt lage en tysk tekst?

Skal den være OM Hans og Grete, eller kan du dra inn litt handlingsreferat ol? Dette gir god fyllmasse!

Synes og huske vi også drev med Hans og Grete i tysktimene en gang. Hadde jeg bare fulgt med! :p

Lenke til kommentar
Du har kanskje "levert" leksen nå? Du kan vel enkelt nok søke på "Hans og Grethe" og finne mye rart, på norsk. Så kan du til slutt lage en tysk tekst?

Skal den være OM Hans og Grete, eller kan du dra inn litt handlingsreferat ol? Dette gir god fyllmasse!

Synes og huske vi også drev med Hans og Grete i tysktimene en gang. Hadde jeg bare fulgt med! :p

5569746[/snapback]

Har faktisk skrevet teksten ferdig nå. Skrev faktisk bare et lite avsnitt om eventyret og resten ble en gjennfortelling av teksten (kort-versjon) med mine egne ord. Om noen hadde giddet kunne de gjerne rette den for meg da mine tyskgramatiske ferdigheter ikke er på topp lenger. Se vedlegg for teksten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...