Lanka Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Historien : Jeg har i flere år brukt en selvbygd PC som jeg trivdes godt med. Men som alle vet så endrer tidene seg, og det samme gjør teknologien. Da jeg gjorde et innkjøp av en S-ATAbrenner (DVD) så tenkte jeg jo ikke på at Hovedkortet ikke støttet SATA, men kun IDE. Derfor fikk jeg anbefalt her på forumet å kjøpe et vanlig HK som gikk greit til surfing osv.. Asus X-series. Men problemet er at den hardisken jeg brukte før ikke går i harmoni me min nye HK. Jeg får blåskjerm og får at Hardware has a critical error eller no. Jeg har fått sjekket disken (tror jeg, folk kan være kjipe og lyve) og det ser ut som det ikke er noen feil med harddisken. Hvordan skal jeg da få infoen jeg har i min gamle IDE-harddisk til min nye S-aTA harddisk? Maskinen(HK) støtter jo ikke den gamle, så da kan jeg ikke kopiere og lime inn inne i XP.. Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Installer windows xp på den nye S-ata harddisken først. Så setter du inn den gamle, og henter ut de data du trenger. Tror problemet er at det som ligger på harddisken kun passer sammen med det gamle HK Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Hvos du får melding om "Hardware has a critical error" så er det nok mer feil enn en disk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Hvis du booter en disk med Windows installasjon for et annet hovedkort, så er det egentlig ikke så rart at du får blåskjerm. Windows liker ikke at du bytter hardware på den måten. Du kan benytte Repair Install, det retter opp i det meste. Eller du kan installere alt helt fra bunn av. http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...s/xp/Repair.htm Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Hmm oki, nå forstår jeg ikke helt hva jeg kan gjøre? *Få inn med teskje*? Jeg lurer på hvordan jeg skal fikse problemet =) Hvordan gjør jeg dette? =) Altså med ledinger og sånn.. Endret 6. februar 2006 av Lanka Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Når du setter inn nytt HK så må du også ha nye drivere til dette HKet. Du har gamle drivere til det gamle HKet på din HD. Du legger inn windows på sata disken og legger inn driverene til det nye HKet . Du setter IDE disken som slave og kan da føre over data fra IDE disken til SATA disken. Så formaterer du IDE disken og bruker den i maskinen som slave disk. Skjønner du? stå på dette går bra Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Men jeg har masse info jeg skulle hatt på min IDE-HD Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) les hva halnes1 skriver da. 0. Sett opp PC med det nye Hovedkortet ditt 1. Koble til SATA disken 2. Installer Windows på SATA disken. 3. Koble til den gamle IDE disken. 4. Kopier filer du vil spare på fra IDE til SATA. 5. Formater IDE disken. 6. Bruk IDE disken som lagringsdisk fordi den sannsynligvis er treigere enn SATA disken uansett. Endret 8. februar 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg er på nr 3. Det er etter dette jeg faller ut. Vet ikke hvordan jeg skal kopiere det? I Dos? Ettersom jeg ikke kommer inn på Windows med den gamle disken. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 du bruker ikke den gamle disken til windows. du bruker den nye! Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Er sørgelig klar over det. Men problemet er at med en gang jeg kobler til den gamle så får jeg feilmelding ved oppstart. Lurer da på hvordan jeg får overført info fra den ene disken til den andre når jeg ikke kan komme inn på windows med den nye. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) når i oppstarten får du feilmeldingen? edit: prøve med en linux live CD og overføre filene derfra? Endret 8. februar 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Må sette jumperen bakpå disken på slave.. den står nok på master.. Vil mest sansynlig løse problemet skal du se Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Det eg lurer nå som eg skal bytte harddisk er om at eg kan ta å kopiere ALT frå den eine 80gb harddisken over til den nye 200gb harddisken. Vil windows boote fint når eg då setter den 200gb harddisken som primary i bios? Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Det eg lurer nå som eg skal bytte harddisk er om at eg kan ta å kopiere ALT frå den eine 80gb harddisken over til den nye 200gb harddisken. Vil windows boote fint når eg då setter den 200gb harddisken som primary i bios? 5575128[/snapback] Ah.. trodde du var trådstarter Det spørs på hvilken måte du kopierer.. om du kopierer fra windows så vil du nok ikke få med deg alle systemfiler i kopieringen og windows vil dermed ikke funke.. Bruk ghost eller lignendes så er du sikker på at det blir 100% Endret 8. februar 2006 av Cultofluna Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg er på nr 3. Det er etter dette jeg faller ut. Vet ikke hvordan jeg skal kopiere det? I Dos? Ettersom jeg ikke kommer inn på Windows med den gamle disken. 5574680[/snapback] Antar at et er en innstilling for boot-rekkefølge i BIOS. Du må sørge for at SATA står foran IDE (evt. PATA eller ATA). Poenget er at du må boote fra den nye disken. Windows-installasjonen på den gamle disken er "uinteressant". Hvis du får boot-rekkefølgen i orden så kan du se den gamle IDE-disken i Windows utforsker og kopiere med Klipp og Lim eller Dra og Slipp på vanlig Windows-måte. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Er sørgelig klar over det. Men problemet er at med en gang jeg kobler til den gamle så får jeg feilmelding ved oppstart. Lurer da på hvordan jeg får overført info fra den ene disken til den andre når jeg ikke kan komme inn på windows med den nye. 5574887[/snapback] Sett den gamle disken som slave med jumpere og 1. boot satadisk i bios... Eller ring meg hvis du ikke få det til... Endret 8. februar 2006 av jarmo Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Det eg lurer nå som eg skal bytte harddisk er om at eg kan ta å kopiere ALT frå den eine 80gb harddisken over til den nye 200gb harddisken. Vil windows boote fint når eg då setter den 200gb harddisken som primary i bios? 5575128[/snapback] Ah.. trodde du var trådstarter Det spørs på hvilken måte du kopierer.. om du kopierer fra windows så vil du nok ikke få med deg alle systemfiler i kopieringen og windows vil dermed ikke funke.. Bruk ghost eller lignendes så er du sikker på at det blir 100% 5575487[/snapback] Så finnes ikkje noko enkelt kloning? Synes eit enkelt ctrl-a og ctrl-v skulle ha funka eg. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Så finnes ikkje noko enkelt kloning? Synes eit enkelt ctrl-a og ctrl-v skulle ha funka eg. 5576842[/snapback] Kloning betyr å lage en eksakt kopi av en disk, dette er ikke ønskelig i ditt tilfelle i og med at du har byttet hovdekort. Det du må få til er å få maskinen til å boote fra SATA samtidig som du har den gamle IDE-disken tilkoblet. Det du må gjøre er å fikse boot-rekkefølgen i BIOS slik at SATA kommer før IDE (eller PATA). Så kan du kopiere alt du måtte ønske, men for all del ikke kopier windows-katalogen fra den gamle til den nye disken, i hverfall ikke inn i den nye Windows-katalogen. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Bytter ikkje hovudkort! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå