Gå til innhold

Skjermkorttrøbbel AGP PowerColor 9800Pro

Chief

Anbefalte innlegg

Hei

Har plutselig fått masser av feil i bildet og regner med at minnet på skjermkortet mitt har fått seg en karamell. Har ikke klokka kortet, men det er et Power Color, og de er jo ikke kjent for å lage bra skjermkort. Litt irriterende ettersom det var et ATI 9800 Pro kort på AGP, som jeg ikke hadde tenkt å bytte før jeg evt. skulle skifte hovedkort og CPU og gå over til PCI express.

Så da er spørsmålet mitt, hva kjøper jeg nå da. Har ikke lyst å gå ned i grafikkytelse, og har heller ikke lyst å bruke for mye penger på skjermkort nå.

Skjermkortet jeg har er vel såpass gammelt at det sikkert ikke er noe garanti igjen på det.

Noen som har noe anbefalinger for hva jeg bør kjøpe? Kunne godt tenkt meg å fått vannkjølt kortet også.

Kansje det er noe idé å kjøpe brukt?

-Chief-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det "artifacts" i bildet? Streker osv?

Da kan det være en pipeline som er defekt- Last ned Riva Tuner å deaktiver (mye prøving å feiling) pipelines til du finner den riktige.

Har forstått at kortene kan bli noe rustne etter mye bruk og alderdom....

Du sier ikke noe om pris på nytt AGP! Ellers anbefaler jeg deg et 7800GS AGP pris ca 2500:- med billigste nettbutikk (MPX tror jeg det var)

Lykke til ellers!

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar

Prøv de to triksene først, eller hjerene flere.

Hvis det ikke går, så kjøper du et 6600gt agp. det koster vel ca. 1400 kr. og yter bedre enn 9800pro+ at det har flere funksjoner, støtter mer. Hvis det også blir for dyrt, kjøper du et brukt 9800pro, og bruker det en stund.

7800GS blir det lite poeng i, spar heller opp til å kjøpe PCI eks, ny CPU osv. senere

CPUen din klarer kanskje å dra den, men legger du på 500 kr. kan du kjøpe nytt HK og 7800gt i stedet.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt mer RAM. Kjører 1GB nå. Det hjalp ganske mye på. Regner med at jeg satser på å holde ut til AM2 kommer. Så det gjør ikke noe om kortet koster bittelitt. Tenkte i utgangspunktet på et kort i prisleiet på 1000 til 1500. Regner med at det er en fordel å kjøpe kort fra siste generasjonen. Noen som har noe peiling på om X1600 er bra? Og i så fall hvilken modell, merke.

Ser de fleste sier at X800 er bedre, men de er også dyrere.

Systemet er såpass resurssterkt at jeg kommer nok ikke til å sette det i hylla på endel år enda. Når AM2 kommer, blir det nok mest sansynlig byttet til det, men da er denne boksen en fin server tenker jeg.

-Chief-

Lenke til kommentar
Er det "artifacts" i bildet? Streker osv?

Da kan det være en pipeline som er defekt- Last ned Riva Tuner å deaktiver (mye prøving å feiling) pipelines til du finner den riktige.

Har forstått at kortene kan bli noe rustne etter mye bruk og alderdom....

Du sier ikke noe om pris på nytt AGP! Ellers anbefaler jeg deg et 7800GS AGP pris ca 2500:- med billigste nettbutikk (MPX tror jeg det var)

Lykke til ellers!

Ciao

5556876[/snapback]

I bildet går det noen mørkere streker fra toppen til bunnen. I tillegg er det artifacts i enkelte bilder. Oppstarten av XP blandt annet. Og ettersom det er før drivere og den slags er lastet inn antar jeg at dette må være hardware relatert og ikke software. Det er forresten også grafikkfeil under POST.

-Chief-

Lenke til kommentar
Eg trur at det kan vera at vifta har tatt kvelden. Har du prøvd å klokke *kraftig* ned?

Eg kjører mitt radeon9700 på 190mhz nå, normalt pleide eg å ha det på 340mhz.

5565503[/snapback]

Har ikke testet å klokke ned nei. Har ikke klokket verken opp eller ned for så vidt.

Vifta surrer og går iallfall. Om den går som den skal veit jeg ikke. Det kan jo være at den ikke gjør det.

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...