Gå til innhold

Får ikke fjernet virus


Anbefalte innlegg

Broren min har ett problem som han ikke får has på. Når han går på nettet så begynner maskinen å uploade det den er god for. Den eneste måten å stoppe det på var å installere ZoneAlarm. Gikk vi inn på Outlook express, så ville den laste ned over 300 mailer. Da vi gikk inn via nettet, så vi at det var en haug med feilsendte mailer. Noen av dem var advarsler angående Klez.E viruset.

Hver gang maskinen starter opp så legger det seg en fil i ”CTRL+ALT+DEL”-lista (husket ikke navnet på den:) Filene har rare betegnelser som hbbi432, kjht786 o.l. Disse filene blir automatisk opprettet i katalogen ”Program Filer” Når jeg terminerer dem og sletter dem så opprettes det nye neste gang jeg starter opp. Jeg har kjørt ett program som heter KlezFix (tror det var det det het…….) fra Symantec. Dette programmet sletta rundt 150 filer og erklærte at alt var i orden nå. Det var det ikke.

La inn Norton AV og oppdaterte den. Den fant 12 filer som var infiserte. Den sletta/reparerte dem o g jeg restarta. Problemet er fortsatt ikke løst!

 

Noen som har noen idè’er på hva som videre kan gjøres?

 

PS! Han kjører windows 98

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dette viruset legger seg i filer som er i bruk av Windows. For å få fjernet disse anbefaler jeg deg å laste et antivirus program for Dos. F.eks. dette: http://www.norman.com/public/nvc5bdsk.exe

 

OBS! Ikke lag disse diskettene på det infiserte systemet!!

 

Boot på diskett 1 og følg anvisningene, håper dette hjelper.

Etter at du har fjernet viruset, bør du absolut ha et oppgående antivirus program kjørende hele tiden.

 

Lykke til :grin:

 

Solaris

Lenke til kommentar

Hei, bortsett fra å å prøve et anti-trojan proggie ville jeg sjekket i registry:

 

-->HKEY_LOCAL_MACHINE-->

-->SOFTWARE-->

-->Microsoft-->

-->Windows-->

-->CurrentVersion-->

-->Run--> (RunOnce, RunOnceEx)

 

om det er noe som startes uten at det har noe for seg. Ta backup av din registry hvis du vil, men i prinsipp kan du slette alle anføringer i den nøkkelen uten at du ødelegger Windows installasjonen.

 

Lykke til

 

PS, dette er kun en greie. En annen er å laste ned forskjellige AVirus progs. Norton AV som 30 dagers demo er helt greit å teste. Når virusen er fjernet kan du bare de-installere Norton AV igjen.

 

Og en ting til. Vær forsiktig med fil-share proggies. (Kazaa og co) Det er så mange tullinger som legger ut infiserte filer at det er helt uforsvarlig å laste ned noe som helst uten å ha et ordentlig AV program.

Lenke til kommentar

Enten formatere c: ja. Ellers vil jeg gi deg et tips angående det Klez viruset.

 

Det holder ikke bare å kjøre programmer som fjerner Klez. Det ligger som regel noe igjen i systemet. Og neste gang du starter på nytt, sprer viruset seg i maskinen. Derfor:

 

Les bruksanvisning NØYE!!

 

Du kan lese mer om dette på http://www.symantec.com. Søk etter Klez der. Da dukker det opp mange varianter.

Av programmer for å fjerne viruset ville jeg brukt et dos basert program. FixKlez eller KlezTool er de jeg har brukt. Husk å les Readme!!! Hvis du nå er så heldig å få fjerna viruset. Installer Norton antivirus på ny med en gang og ta Live update.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svara!

Er liitt i tvil om hva jeg selv kommer til å gjøre. Mulig jeg bare rensker ut av c, og hiver dritten inn på nytt. Har på følelsen at jeg sparer tid ved den metoden. Dessuten så er jeg garantert at det er i orden når jeg er ferdig.

Som jeg nevnte så har han Norton AV 2002. Dette ble lagt inn i forbindelse med å fjerne dette viruset, men jeg tror det er bedre å begynne på ny frisk etter å ha sett disse løsningsforslagene. Ikke at dem ikke var gode, men det er begrenset hvor lenge jeg kan sitte hos brutteren og stresse (ikke lov til å røyke;)).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-16 12:19, skrev Cyprez:

Jeg orker som regel ikke slite med sånn problemer...kjører format c: Dette er gjort på en times tid!


 

Nja, dette fungerer ikke alltid siden det er mangen virus som er VELDIG sta som da 2gjemmer" seg, altså legger seg i sektorer på disken som ikke blir formatert (nei ALT blir ikke formatert ved vanlig format c:) For og formatere disse områdene altså hele disken så skriver du " format C: /u " c: kan jo selfølgelig være en annen stasjon også, men det er slik du bør gjøre om du vil bli kvitt virusene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...