Gå til innhold

Kan FX5200 klokkes?

Anbefalte innlegg

Ettersom at jeg nå sitter på familiens sugne pc kan jeg ikke spille BF2 uten lagging, jeg er ganske sikker på at jeg har justert grafikken litt ofr høyt opp, men jeg vil ha litt kvalitet også. Så kan FX5200 klokkes, og i så fall, hvordan, er det i BIOS(jeg har ikke peiling på overklokking av skjermkort)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rivatuner er programmet du er ute etter, det kan klokke alle skjermkort mellom himmel og jord. Men vær obs på at overklokking medfører økt varme, og kan i værste fall skade kortet (hvis du klokker alt for langt, eller maks over lengre tid).

En annen ting du må forstå er at overklokking ikke gir deg revolusjonerende økt ytelse, det er kun snakk om 5-10 fps hvis man er heldig. Grunnen til at BF2 går HAKKETE (lag er noe du opplever når du har høy ping når du spille online) er fordi det er et veldig ressurskrevende spill, og et FX 5200 er rett og slett ikke bra nok til å dra det glatt. (kanskje hvis du har alt på low) En annen ting er at man kan ha høy FPS, men at det hakker av og til. Dette skyldes at man har for lite ram (noe jeg plages med). Man brude ha minst! 2GB ram hvis man skal ha noe særlig håp om å kjøre BF2 mer eller mindre glatt.

Lenke til kommentar
Wazu og Plexiglass her på forumet er bekjente av meg (vi går i speideren sammen) og de drar BF2 ganske glatt med 1gb ram.

Og jeg skal kjøle det godt.

5556501[/snapback]

Ganske glatt ja... Det spørs også hvilke grafikkinnstillinger de har. Man trenger mer ram hvis man har alt på high osv.

Lenke til kommentar

Sitter selv med FX5200 på 128MB fra MSI, og det suger noe vilt!

Prøvde Rivatuner, men jeg merka ingenting egentlig. Mulig jeg gjorde noe feil, men jeg tror jeg hadde klokka maks.

Er ikke vifte på kortet mitt, så det er sikkert ikke det på ditt heller, da vil jeg tro man skal være forsiktig med å klokke... :?:

Lenke til kommentar

det kortet klarer ikke BF2 glatt, hadde et 9800kort, og det dro det glatt først ved flash til XT og videre klokking.... klokking tror jeg ikke hjelper stort heller.. 128-bit kort vettu.. rammen er vell ikke det mer spenstige på kortet heller så tror nok ikke du kommer langt med det kortet... ville nok anbefallt å kjøre det på laveste grafikk, husk det er "feelingen ingame" spm teller;) ikke overfladisk grafikk.. et en grunn til at CS1.6 er verdens mest populære FPS-spill :cool:

men hvis det ikke går DA heller, klokk kortet spenstig med rivatuner.. og nyt.. :tease:

Endret av BoOt3r
Lenke til kommentar
Ettersom at jeg nå sitter på familiens sugne pc kan jeg ikke spille BF2 uten lagging, jeg er ganske sikker på at jeg har justert grafikken litt ofr høyt opp, men jeg vil ha litt kvalitet også. Så kan FX5200 klokkes, og i så fall, hvordan, er det i BIOS(jeg har ikke peiling på overklokking av skjermkort)?

5556331[/snapback]

Du kan like godt begynne å klokke ett Tandy 1000 kort, har ca. samme effekt.

Synd å si det, sats heller på ett nytt skjermkort.

7800 GT kort selges for ca 2400kr for tia.

Lykke til!

;)

Lenke til kommentar

Nå kommer det litt ann på CPU og RAM, men sansynligvis blir den beste løsningen en ny maskin.

Med et billig kabinett, 3500+, 7800GT, 1GB RAM, 160GB HDD og 430W PSU, DVD-br.+ billig HK= ca8000

Da beholder dere den gamle maskinen i tillegg, noe som bør gi deg fred og ro på din nye maskin ;)

Utenom fysisk oppgradering er det lite du kan gjøre for å endre på ytelsen. sorry...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Man brude ha minst! 2GB ram hvis man skal ha noe særlig håp om å kjøre BF2 mer eller mindre glatt.

muligesn med full oppløsning til du fps meteret blir så smått du må bruke forstørrelseglass

men med high details på bakken, texture medium, etc så holder det med 800 ram

kjøp deg et

aopen 6200 agp aoelus den kan moddes (256mb) versjon 740kr 6600

6800 le kan moddes 1100 kr. evt. 6800 ultra

mye for pengene her

ati x1600 12 pipes for ca 1200 kr.

Lenke til kommentar

6800 le  kan moddes                                1100 kr. evt. 6800 ultra

5706653[/snapback]

6800LE kan ikke moddes til 6800 Ultra. 6800LE har kun 128bit minne mens 6800U har 256bit, og 6800LE har også lavere klokkehastigheter på GPU og minne.

Lenke til kommentar

6800 le  kan moddes                                1100 kr. evt. 6800 ultra

5706653[/snapback]

6800LE kan ikke moddes til 6800 Ultra. 6800LE har kun 128bit minne mens 6800U har 256bit, og 6800LE har også lavere klokkehastigheter på GPU og minne.

5707152[/snapback]

Nei, 6800LE har 256bit minne.

Lenke til kommentar

Jeg klarte å klokke mitt FX5200 128MB fra 250MHz core og 400MHz minne til 270MHz Core og 436MHz minne ved hjelp av programvaren.

Har passiv kjøling, så jeg har ikke tatt kjangsen på å spille med det når det har overklokk, det står rett over nettverkskortet og blir ganske varmt fra før.

Lenke til kommentar

5556331[/snapback]

Du kan like godt begynne å klokke ett Tandy 1000 kort, har ca. samme effekt.

Synd å si det, sats heller på ett nytt skjermkort.

7800 GT kort selges for ca 2400kr for tia.

Lykke til!

;)

5571174[/snapback]

Hehe,,, tenkte på akkurat det samme :D

Er jo ikke vits å klokke det,,, sug jo like mye etter som før :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...