Gå til innhold

Lage vifte styring til en PSU.. 650w max drift 50c

Anbefalte innlegg

Hei!

PSU min bråker... noe jævlig.

Har sett den har en max drifttemp på 50 grader, vil derfor ikke at viftene skal gå dersom tempen ikke er i nærheten av 50 grader...

Hvordan kan jeg lage dette, blir et reele, temp måler.. og noe som lissom kobler den inn og ut.. fins dette :p ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller ha gått for en dynamisk regulering, slik at du kjører viften på lavere hastighet når psu er kald. En av/på regulering vil bråke like mye og du vil få en dårlig regulator og en del mekaisk stress på komponentene, levetiden på PSU vil nokk også bli redusert en del

En fin måte å gjøre dette på er å bygge en regulering med en temp føler som du monterer på kjøleribben inni PSU

Her er en link

http://www.cpemma.co.uk/thermal.html

Eller så kan du kjøpe ferdig:

http://www.microplex.no

Jeg anbefaler ikke å sette inn en manuell regulator for da kan PSU bli overopphetet og den kan ta kvelden.

Du kan også bruke vanlige viftestyringer med temp føler og montere føleren på kjøleribben. Og når du først er i gang så bytter jo du så klart ut en gammle bråkete viften med en ny stillegående. Men pass på at den har nokk luftgjennomstrømning, Papst vifte, 19m³/time, 16 dB(A) for eks er litt i minste laget, mens Delta vifte, 85m³/time, 54 dB(A) er overkill deluks

Lenke til kommentar

så lenge spenningen ikke kommer over 12V så spiller det ingen rolle. Når du justerer ned spenningen vil diodene dimme ned helt tid de slutter å lyse, er ikke skadelig for dem

Om du bruker PWM regulering så vil diodene blinke, men det går så fort at øyet oppfatter ikke det. Du vil bare se at de lyser svakere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...