Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Webasto som motorvarmer


amund

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er det mulig å bruke den innebygde webastoen/forbrenningsvarmeren i en Toyota Avensis 2 liter diesel (2003-modell) som motorvarmer når man ikke har tilgang til strøm?

 

Det står i instruksjonsboka at forbrenningsvarmeren kun skal brukes når motoren er i bruk, men jeg vet at andre bilmodeller har lagt til rette for at man kan bruke forbrenningsvarmer uten å starte motoren.

 

Allerede ved -10 grader begynner bilen å bli tungstartet, så det kunne vært nyttig å bruke forbrenningsvarmeren til å heve motortemperatur ved "ekstrem kulde".

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar!

 

Betyr dette at man må kjøpe denne tilleggspakken for å kjøre Webastoen uten at motoren er i gang, eller kan man utmerket bruke Webastoen uten å starte motoren? Dette med tidsur (forutsatt at det er en funksjon som skrur av/på Webastoen etter gitt tid) har det ingen misjon til vårt bruk. Vi tenker rett og slett å bruke det til motorvarmer i situasjoner hvor bilen vil normalt vil være tungstartet.

 

Eller trenger man tidsuret for å unngå overoppheting?

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til denne motoren, men tilleggsvarmere for dieselmotorer er ofte nødvendig for å opprettholde driftstemperatur på motoren når det er kaldt ute da motorene er så effektive at de ikke utvikler nok varme. Forskjellen på disse varmerne og en "Webasto" er bl.a at førstnevnte ikke har sirkulasjonspumpe for kjølevæske og vifte for lufttilførsel. De vil derfor kun fungere når motoren er i gang og sørger for luft og sirkulasjon.

Sannsynligvis inneholder "tilleggspakken" rele for styring av vannpumpe, dieselpumpe, vifte etc slik at disse starter samtidig med selve brenneren. Dersom det kun koster 3600 kroner hadde jeg ikke vært i tvil...

Lenke til kommentar

Ja, tilleggspakken betyr at du kan bruke varmeren akkurat når det passer deg. Er du på hyttetur i fjellheimen en weekend, så stiller du f.eks. uret fredag ved ankomst til å starte 1 time før avreise sønd.

 

Edit: Forresten, hvis bilen din er tungstartet i minusgrader, kanskje du bør sjekke ladespenning og batteri.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Takk for fine svar!

 

Da skal vi se om det er aktuelt å investere en slik tilleggspakke. Både varm og lettstartet bil er jo ikke akkurat noen dum ting..

 

Mvh,

Amund

5570621[/snapback]

Det er rett og slett genialt..!

Har hatt DEFA motor- og kupevarmer nå siden desember ellerno, og det er alltid like koslig å komme ut og se at man slipper å skrape snø/is (sett at det ikke har kommet 30cm slik det av og til gjør her), samt fryse seg halvt i hjel de første minuttene av kjøreturen.. :)

Lenke til kommentar

Har hatt mine første minusgrader med tilsvarende bil og kan bare være enig i at den er tungstartet. På min er det faktisk elektrisk oppvarming av innsugsluften og ikke Webasto, så jeg får lov til å bruke mer strøm enn deg. Ved 16 minus må jeg vri om nøkkelen ca. 20 ganger. Inntil det hjelper å sette en kjele med rødsprit under og fyre opp så blir det vel Webasto her og.

Lenke til kommentar

høres ut som den toyotaen ikke er bygd for norske forhold da.

Skal da ikke være så voldsomt tungstartet i det hele tatt om alle glødepluggene er iorden..

 

Men, nå er det jo forskjell på hva man annser som tungstartet.

Fadern sin S60 D5 finnes ikke tungstartet, om det er 20 minus eller 2 så er det liten forskjell.

Lenke til kommentar

Vi oppdaget at bilen var tungstartet etter at den hadde stått et døgn ute på hytta i ca. -10 grader. Med "tungstartet" snakker jeg da om at man måtte vri på nøkkelen 3 ganger (med gløding) før den startet, og det er jo ikke noe man forventer av en så ny bil. Altså ikke noe stort problem den gangen, men et tegn på at bilen ønsker seg motorvarmer ved litt verre omstendigheter.

Lenke til kommentar

er ikke sikker

Men pluggene kan ryke når som helst egentlig, fabrikkasjonsfeil og slikt.

Og har du fulgt servicene så skal de skiftes på intervall..

 

Men noe er jo åpenbart galt, så anbefaler deg å ta en prat med verkstedet. :)

 

Er noe av det billigste du kan skifte ut egentlig

Lenke til kommentar

Det er flere ting som kan gjøre en Diesel bil tungstartet.

Dårlig batteri, Defekte/utslitte glødeplugger eller at batteriet

ikke får god nok lading pga mye småkjøring, Dieselbiler

bruke en utrolig mengde strøm nå de skal starte og det sliter t

ungt på batteriet. Batteriet kan du selv sjekke om er i god form, men glødepluggene er som nevnt ovenfor noe et verksted bør se på.

 

Edit:

Vil tro det er et forseglet batteri på din bil så sjekk "øyet" som

er på toppen av batteriet, det skal være grønt hvist batteriet

er i orden

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Gode tips. Må bli billigere å skifte glødeplugger enn å montere webasto. Bilen er fra Tyskland så glødeplugger står vel ikke på sjekklista på service. Jeg har forresten ikke varme i speilene, har du det på din Avensis ? Lurer på om de kan være ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...