amund Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Hei, er det mulig å bruke den innebygde webastoen/forbrenningsvarmeren i en Toyota Avensis 2 liter diesel (2003-modell) som motorvarmer når man ikke har tilgang til strøm? Det står i instruksjonsboka at forbrenningsvarmeren kun skal brukes når motoren er i bruk, men jeg vet at andre bilmodeller har lagt til rette for at man kan bruke forbrenningsvarmer uten å starte motoren. Allerede ved -10 grader begynner bilen å bli tungstartet, så det kunne vært nyttig å bruke forbrenningsvarmeren til å heve motortemperatur ved "ekstrem kulde". Mvh, Amund Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Det går an å montere tidsur på den ja.Det går også an å montere fjernkontroll med tidsur,men det koster litt. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Tilleggspakke til Webasto`n koster ca 3600,- + Mva Inneholder tidsur og relèer for å overstyre vifte osv. Lenke til kommentar
amund Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Hei, takk for svar! Betyr dette at man må kjøpe denne tilleggspakken for å kjøre Webastoen uten at motoren er i gang, eller kan man utmerket bruke Webastoen uten å starte motoren? Dette med tidsur (forutsatt at det er en funksjon som skrur av/på Webastoen etter gitt tid) har det ingen misjon til vårt bruk. Vi tenker rett og slett å bruke det til motorvarmer i situasjoner hvor bilen vil normalt vil være tungstartet. Eller trenger man tidsuret for å unngå overoppheting? Mvh, Amund Lenke til kommentar
H80 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg kjenner ikke til denne motoren, men tilleggsvarmere for dieselmotorer er ofte nødvendig for å opprettholde driftstemperatur på motoren når det er kaldt ute da motorene er så effektive at de ikke utvikler nok varme. Forskjellen på disse varmerne og en "Webasto" er bl.a at førstnevnte ikke har sirkulasjonspumpe for kjølevæske og vifte for lufttilførsel. De vil derfor kun fungere når motoren er i gang og sørger for luft og sirkulasjon. Sannsynligvis inneholder "tilleggspakken" rele for styring av vannpumpe, dieselpumpe, vifte etc slik at disse starter samtidig med selve brenneren. Dersom det kun koster 3600 kroner hadde jeg ikke vært i tvil... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Ja, tilleggspakken betyr at du kan bruke varmeren akkurat når det passer deg. Er du på hyttetur i fjellheimen en weekend, så stiller du f.eks. uret fredag ved ankomst til å starte 1 time før avreise sønd. Edit: Forresten, hvis bilen din er tungstartet i minusgrader, kanskje du bør sjekke ladespenning og batteri. Endret 8. februar 2006 av Autofil Lenke til kommentar
amund Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Takk for fine svar! Da skal vi se om det er aktuelt å investere en slik tilleggspakke. Både varm og lettstartet bil er jo ikke akkurat noen dum ting.. Mvh, Amund Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Takk for fine svar! Da skal vi se om det er aktuelt å investere en slik tilleggspakke. Både varm og lettstartet bil er jo ikke akkurat noen dum ting.. Mvh, Amund 5570621[/snapback] Det er rett og slett genialt..! Har hatt DEFA motor- og kupevarmer nå siden desember ellerno, og det er alltid like koslig å komme ut og se at man slipper å skrape snø/is (sett at det ikke har kommet 30cm slik det av og til gjør her), samt fryse seg halvt i hjel de første minuttene av kjøreturen.. Lenke til kommentar
d4d Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Har hatt mine første minusgrader med tilsvarende bil og kan bare være enig i at den er tungstartet. På min er det faktisk elektrisk oppvarming av innsugsluften og ikke Webasto, så jeg får lov til å bruke mer strøm enn deg. Ved 16 minus må jeg vri om nøkkelen ca. 20 ganger. Inntil det hjelper å sette en kjele med rødsprit under og fyre opp så blir det vel Webasto her og. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 høres ut som den toyotaen ikke er bygd for norske forhold da. Skal da ikke være så voldsomt tungstartet i det hele tatt om alle glødepluggene er iorden.. Men, nå er det jo forskjell på hva man annser som tungstartet. Fadern sin S60 D5 finnes ikke tungstartet, om det er 20 minus eller 2 så er det liten forskjell. Lenke til kommentar
amund Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Vi oppdaget at bilen var tungstartet etter at den hadde stått et døgn ute på hytta i ca. -10 grader. Med "tungstartet" snakker jeg da om at man måtte vri på nøkkelen 3 ganger (med gløding) før den startet, og det er jo ikke noe man forventer av en så ny bil. Altså ikke noe stort problem den gangen, men et tegn på at bilen ønsker seg motorvarmer ved litt verre omstendigheter. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 for meg virker det som om at glødepluggene begynner å bli dårlig, eller 1 eller 2 plugger har sviktet. Men det er lett å måle seg ut bare du finner dem Men i bare 10 minus skal man lett få i gang en nyere diesel på første forsøk om alt er slik det skal.. Lenke til kommentar
amund Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Hvor ofte må man regne med å skifte glødeplugger på en dieselbil? Bilen er 2,5 år gammel, og har vel gått ca. 50 000 km. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 er ikke sikker Men pluggene kan ryke når som helst egentlig, fabrikkasjonsfeil og slikt. Og har du fulgt servicene så skal de skiftes på intervall.. Men noe er jo åpenbart galt, så anbefaler deg å ta en prat med verkstedet. Er noe av det billigste du kan skifte ut egentlig Lenke til kommentar
amund Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Takker. Skal høre med fattern. Hans bil. Men han har ikke noe tro på denne "internetten", så jeg tenkte jeg skulle vise han at man kan få raske og gode svar på spørsmålene sine her. Også har jo jeg lært noe nytt også... Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Hehe ja. Om bare 1 av 4 eller 5 glødeplugger (1 pr sylinder) har sviktet så kan du få startvansker Så verkstedet er vel den beste plassen å oppsøke. Endret 15. februar 2006 av Stig-Arne Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Det er flere ting som kan gjøre en Diesel bil tungstartet. Dårlig batteri, Defekte/utslitte glødeplugger eller at batteriet ikke får god nok lading pga mye småkjøring, Dieselbiler bruke en utrolig mengde strøm nå de skal starte og det sliter t ungt på batteriet. Batteriet kan du selv sjekke om er i god form, men glødepluggene er som nevnt ovenfor noe et verksted bør se på. Edit: Vil tro det er et forseglet batteri på din bil så sjekk "øyet" som er på toppen av batteriet, det skal være grønt hvist batteriet er i orden Endret 15. februar 2006 av zandro Lenke til kommentar
d4d Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Gode tips. Må bli billigere å skifte glødeplugger enn å montere webasto. Bilen er fra Tyskland så glødeplugger står vel ikke på sjekklista på service. Jeg har forresten ikke varme i speilene, har du det på din Avensis ? Lurer på om de kan være ødelagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå