Gå til innhold

Ny multifunksjons-pc til under 11k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grafikkort:

PowerColor Radeon X800GT 256MB, 475MHz core

1330kr @ PCutstyr

Prosessor:

AMD Athlon 64 3200+ (OK, så var det 3200) 2GHz, 512K chace, socket 939

1532kr @ PCutstyr

Hovedkort:

Asus A8N32-SLI Deluxe (Vifteløst) nForce X16

1745kr @ PS data

Lurer litt på bundlen til grafikkortet, i noen anmeldelser står det at det følger med Pacific Fighters, men andre steder står det at det er noe annet noe. Hva er det egentlig den kommer bundla med?

Forøvrig ligger prisen på hele greia på 11671kr.

GG

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå her det skjedd en del her. Veit at tråden er gammal, men jeg fortsetter på den i stedet for å starte en ny, da det dreier jeg om samme maskin.

Nå har jeg modifisert ganske kreafitig, og har kommet fram til følgende:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=25092

Ser dette greit ut? Har vurdert å enten gå for et ATI-basert brikkesett (med XFire), siden det visstnok skal være bedre å ha brikkesett og GPU fra samme produsent. Har ikke klart å finne et skjermkort fra Nvidia som gir like bra ytelse i samme prisklasse som Powercolor'n. Vurderer Sapphire Pure Crossfire II, er dette noe å satse på? Den eneste anmeldelsen jeg fant var på belgisk, og der fant jeg intet som var av bruksverdi.

Lenke til kommentar

Er nok ikke aktuelt med ferdigbygd. Dette her er den første maskina jeg setter sammenfra scratch (så dere får ha unnskyldt min åpenbare uvitenhet :p ), og den er delvis et eksperiment for å finne ut hva som i preaksis passer best for meg. Hvis det forekommer noen uoptimale løsninger så får dere bare rope ut, ellers dreier det hovedsakelig seg om å få en bekreftelse på at disse tinga fungerer sammen i det hele tatt.

Når det gjelder AMD vs. Intel er det noe som har bragt meg atskillg hodebry av ymse slag. Er det sånn å forstå at AMD er mer for panga mens Intel yter bedre og har bedre kvalitet? Selv har jeg bare hatt Intel-presessorer som permanente løsninger, og har ikke noen særlig erfaring med AMD. Foretrekker egentlig å gjøre det på "den trygge måten" og holde meg til det jeg er vant med, men det er vel muligens litt overdrivelser fra min side. Hva er egentlig den store forskjellen mellom AMD og Intel, helt objektivt sett?

-GG

Lenke til kommentar
Er det sånn å forstå at AMD er mer for panga mens Intel yter bedre og har bedre kvalitet? Selv har jeg bare hatt Intel-presessorer som permanente løsninger, og har ikke noen særlig erfaring med AMD. Foretrekker egentlig å gjøre det på "den trygge måten" og holde meg til det jeg er vant med, men det er vel muligens litt overdrivelser fra min side

AMD gir mest ytelse pr. krone kan man si ja!

Jeg også hadde bare hatt intel, frem til tre uker siden! Da gikk jeg over til amd, etter en del år med intel (3 pc'er med intel)

Jeg var sikker på at amd var det beste, etter å ha fulgt med på hw markedet en stund!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, nå har tråden blitt gammal siden sist her! Vel, ting har forandra seg. Maskina ser for øyeblikket ut som dette. Budsjettet har blitt sprengt så det holder i lange baner, men ting tyder på at det er verdt det. Nå er jo ikke ytelsen imponerende for 15000, men da er det inkudert alle eksterne komponenter. Hadde egentlig tenkt å gå for 5.1 på lydsiden, men fant ut at rommet PC'n skal stå i ikke er stort nok for ordentlig effekt. Det jeg hovedsakelig trenger nå er en bekreftelse på at alt funker og at jeg ikke har oversett noe som fører til inkompabilitet, plassproblemer eller ikke-optimale løsninger. Maskina vil bli kjøpt inn i løpet av sommern/tidlig på høsten.

Lenke til kommentar

Ved første øyekast ser det ut som om du betaler veldig mye for middelmådige komponenter....

Ville byttet skjermkort, hovedkort, og CPU hvertfall, siden du skal legge så mye i en PC. Skal du ha intel kjøper du for eksempel D930 (disse synker forøvrig snart endel i pris) i stedet for den gamle D8xx serien som har et mye høyere effektforbruk osv... Syntes hovedkortet var dyrt, ville gått for et kort som flere butikker selger, eventuelt et annet hovedkort (bare pass på at det kan ta DC)

Skjermkort er også verdt å bytte.. nVidia har jo for eksempel nettopp kommet med de nye 7900 kortene, og dermed får du mange andre kort til en billig penge (brukt og litt eldre ubrukte modeller) hvis du ikke ønsker en av de nyeste modellene...

Lenke til kommentar

Skal se på det med prosessor. For øyeblikket er D9x0 for dyre, men hvis de går ned i pris før maskina blir kjøpt inn kommer jeg vel til å ta en 930 eller noe sånt. Ser at de er klokka en del høyere enn 8x0. Hvordan er det med varmeutvikling? På det hovedkortet er det ikke plass til de aller største kjølerne. Når det gjelder HK har jeg ikke vært i stand til å finne noe som tilsvarer det nåværende, som altså imøtekommer alle behov med støtte for Pentium EE, 955X-brikkesett og en enorm mengde tilkoblingsmuligheter. Ser at nForce 4 er et populært brikkesett nå for tida, men er det noe særlig å satse på i og med at det yter best med GPUer fra samme produsent? Liker å ha noe mer nøytralt med tanke på framtidige oppdateringer. Når det kommer til skjermkort er Powercolor'n den rimeligste med X800GT-GPU (er det da sånn at 6600GT er hakket under og 6800 hakket over? 6800 er i alle fall litt dyrere), og det ser ut til at X800 holder for mitt bruk (som altså for n-te gang IKKE involverer spilling som hovedrolle). Er det noen konkrete forslag til et kort med tilsvarende pris og bedre ytelse?

-GG

EDIT: Glemte å si at denne maskinen vil bli offer for bruk av Linux/Unix, men vel å merke ikke permanent, bare innimellom med booting fra CD.

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

Ser hvertfall ut som om 9x0 skal synke endel i pris: Halv pris på dobbelkjerner

Forskjellen mellom 8xx og 9xx er at 9xx er produsert ¨på 65nm teknologi fremfor 90nm, noe som medfører mindre varmeutvikling hvertfall (tror dette stemmer, men er ikke helt sikker).... samt at 9xx serien har høyere busshastighet blant annet. Også er den nyere, som betyr at bugs på den gamle serien kanskje er rettet på

Brikkesettene til nVidia er veldig bra, og alle kort som har brikkesett 945 eller høyere samt nForce4 har støtte for DC.

Og når du sier at du skal kjøre linux er det verdt å merke seg at nVidia har større driverstøtte her enn det ATI har på skjermkortfronten hvertfall....

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...