allyse Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Jeg har lett og lett, men nå prøver vi å sende ut en post her. Under et lite møte mellom utviklerne på nextgencms (nextgencms.com) har vi besluttet vi skal skrive ANSI-validert sql. Dette er ikke den letteste jobben å finne ut av, så vi legger ut noen eksempler her. Hvilke av disse enkle queries er ANSI-validerte (strict). Vanlig select from, where statement. SELECT something FROM something WHERE something = something SELECT something FROM something WHERE something = 'something' SELECT something FROM something WHERE something = "something" SELECT `something` FROM `something` WHERE `something` = something Variasjon med "Ikke lik" SELECT something FROM something WHERE something != something SELECT something FROM something WHERE something != 'something' SELECT something FROM something WHERE something != "something" SELECT `something` FROM `something` WHERE `something` != something Variasjon med "Ikke lik" SELECT something FROM something WHERE something <> something SELECT something FROM something WHERE something <> 'something' SELECT something FROM something WHERE something <> "something" SELECT `something` FROM `something` WHERE `something` <> something Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Det kommer an på hvilke felttyper du har... String og tekst felter skal ha '' rundt verdiene, mens int ikke skal ha det. det betyr at begge de to øverste er riktige, avhengig av felttype. Det samme gjelder egentlig med ikke lik, men det skal brukes <> og ikke !=. rimelig sikker på at dette skal stemme, men jeg har ikke lest ansi standarden.... Lenke til kommentar
allyse Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Poenget her var ikke helt mine spørringer, men mer en debatt rundt strict ANSI-SQL. Kanskje noen som faktisk har lest den bør svare Lenke til kommentar
allyse Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Ingen som er opplyst innen dette emnet? Ingen som jobber profft med databaser? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hadde jo absolutt vært interessant å vite svaret på det her. Ikke at phpmyadmin er så veldig fasit, men sql-spørringene som genereres der er jo på formen SELECT `something` FROM `something` WHERE `something` = 'something' Så et eller annet sted må jo den formen komme fra Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Google litt du: http://www.vbip.com/books/1861001800/chapter_1800_02.asp Current State So the ANSI-SQL group has published three standards over the years: SQL89 (SQL1) SQL92 (SQL2) SQL99 (SQL3) Så, hvilken standard er det dere følger? Her er en link til sql92: http://www.contrib.andrew.cmu.edu/~shadow/sql/sql1992.txt Lenke til kommentar
roac Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 So the ANSI-SQL group has published three standards over the years: SQL89 (SQL1) SQL92 (SQL2) SQL99 (SQL3) 5570192[/snapback] Det har da visselig komme3t en SQL2003 standard også? Jeg mener bestemt at f eks windowing functions i SQL Server 2005 kommer fra SQL 2003 standarden. Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 So the ANSI-SQL group has published three standards over the years: SQL89 (SQL1) SQL92 (SQL2) SQL99 (SQL3) 5570192[/snapback] Det har da visselig komme3t en SQL2003 standard også? Jeg mener bestemt at f eks windowing functions i SQL Server 2005 kommer fra SQL 2003 standarden. 5574056[/snapback] vet ikke hvordan det er med windowing, men de nye xml funksjonene er basert på en w3c standard, ikke ansi. alle bortsett fra xml.modify(), som fortsatt ikke er klar i standarden. (er vel ikke en standard enda, men en w3c proposition eller noe slikt) Lenke til kommentar
roac Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 So the ANSI-SQL group has published three standards over the years: SQL89 (SQL1) SQL92 (SQL2) SQL99 (SQL3) 5570192[/snapback] Det har da visselig komme3t en SQL2003 standard også? Jeg mener bestemt at f eks windowing functions i SQL Server 2005 kommer fra SQL 2003 standarden. 5574056[/snapback] vet ikke hvordan det er med windowing, men de nye xml funksjonene er basert på en w3c standard, ikke ansi. alle bortsett fra xml.modify(), som fortsatt ikke er klar i standarden. (er vel ikke en standard enda, men en w3c proposition eller noe slikt) 5575279[/snapback] XQuery mener du Nei, det var ikke det jeg siktet til. Jeg siktet mer til syntaks på formen: select name, count(*) over (partition by category) from sales Såvidt meg bekjent er dette hentet fra SQL2003 standarden, men det kan godt være at jeg tar feil her, jeg har ikke hatt tid til å sette meg ned å lese hele standarden, for å si det pent Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 XQuery mener du Nei, det var ikke det jeg siktet til. Jeg siktet mer til syntaks på formen: select name, count(*) over (partition by category) from sales Såvidt meg bekjent er dette hentet fra SQL2003 standarden, men det kan godt være at jeg tar feil her, jeg har ikke hatt tid til å sette meg ned å lese hele standarden, for å si det pent 5576445[/snapback] jaja, ikke så lett å huske alle navnene de finner på sjekket wikipedia, og det skal være en ansi sql-03: Introduced XML-related features, window functions, standardized sequences and columns with auto-generated values (including identity-columns). men jeg klarer ikke å finne selve standarden, annet en forsalg hos ansi.org Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 men jeg klarer ikke å finne selve standarden, annet en forsalg hos ansi.org 5581871[/snapback] jeg har sql92, sql99 og sql03 standardene liggende her: http://home.no.net/fburmo/sql-standards/ Lenke til kommentar
roac Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 jeg har sql92, sql99 og sql03 standardene liggende her: http://home.no.net/fburmo/sql-standards/ 5584431[/snapback] Nyttig. Sjefen kommer sikkert til å bli kjempehappy dersom jeg setter en skriver i sving Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå