Gå til innhold

harddiskkabinett til nettverksserver

Anbefalte innlegg

ja jeg har lenge hatt lyst til å lage en nettverks disk og har en gammel data som skal stå som ftp på lan men det er ikke plass til mange disker i den å i tillegg har jeg lyst på et hard disk kabinett med en del disker men jeg vil ikke ha så mange kabler ned til datan kan jeg f.eks. sette på flere kontakter på en ide kabel eller må jeg bygge en kontroller.

jeg skal sette inn diskene i et ombygget gammelt kabinett som jeg har stående strøm skal vere en psu som står i kabinettet fra før så det er bare ide kablen jeg mangler har masse kabler men åssen skal jeg koble ale kablene på en er det bare til å sette på fler kontakter på en kabel, må jeg ha fler kabler eller må jeg bygge en kontroller lignene sak i kabinettet jeg har kretskort lodde bolt og ellers alt jeg trenger. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns den var litt lite oversikkli (eller hvordan det skrives), også du har ikke på begynt arbeidet, bare leter etter ideer, sant? Da skal den være i Casemod-kategorien ;) Lager du en worklog skal du ha et påbegynt arbeid, og det skal være bilder=)

Lenke til kommentar

har fikset et gammelt kabinett jeg hadde stående og satt in en psu men trenger en ide om hvordan jeg skal lage ide kablen ned til datan jeg skal ha disker go cdromer har alt jeg trenger kabler er handlet på www.hobyelektronikk.no og kretskort og disker hadde jeg liggendeda jeg startet tenkte jeg jeg bare skulle bygge et kabinett til en disk men jeg fant ut at til 7 disker var bedre så jeg fant et av mine tusen kabinetter å startet bygginga dat jeg hadde satt inn diskene og koblet til strømmen begynte jeg å lure på åssen jeg skulle fikse ide kablen ned til datan å det trenger jeg hjelp til om jeg må bygge et kretskort eller kan jeg bare sette på fler kontakter på en ide kabel??

Lenke til kommentar

Ja, skjønner det nå, men det er fortsatt ingen bilder her..?

hmm... ang. den kabelen.. går det ann at du kan få tak i flere IDE kabler og lodde de sammen da? Klippe av kontaktene på et par og lodde sammen? Fins sikkert en bedre løsning men det ejg tenker på vertfall;p

Lenke til kommentar
Jeg vil bare si som Dj Ovin sa. Dette er ikke en worklog enda!

5555669[/snapback]

hmm... Som jeg kan forestille meg.. Det funker at man kobler alle diskene på kontroller(e), så fikser du den kablen til pcn. hvor langt unna skal den stå da?

Druknen_Master: Det er Dj Ovin :p hehe;P

5555788[/snapback]

Crap, skriver alltid feil :p

5555962[/snapback]

:)

Lenke til kommentar
den skal stå rett ved siden av mulig det blir i et rack system en gang i tiden at jeg bytter kabinett eller no men hva mente du med å koble alle hddene på kontrollere? :hrm:

5555834[/snapback]

Sårri, uforklart.. Tenkte på f.eks IDE kontrollere, at du kobler alle til den, og det gikk en akbel derfra men det er jo seff feil, de kobler til hk! Men kom på akkurat NÅ at da må man ha hk, som du sikkert ikke skal ha i det kabinettet der? Der skal bare være hdd's? :p Så glem den greia der;p

Lenke til kommentar

For å holde på workloggen og ikke bli kastet i casemods, så bare tegn et bilde i paint og legg ut med forklaringer til.... men du er noe seint ute da...

Uansett; skal du ha et kabinett fullt av ID-disker og så vil du ha dem koblet sammen og forlenge IDE kabelen og trekke den til et annet kabinett??

Altså:

du kan ikke skjøte IDE-kabler, de har en meget begrenset lengde (maks 1 m!)

Det er maks to HD pr kabel, så du må nødvendigvis trekke mange kabler hvis ikke du skal ha et hovedkort og en kontroller eller to inni der til IDE. Da kan du kjøre den på nettverk med TP, men du hadde jo allerede en ftp-pc.... så hvorfor ikke bygge inn flere disker i den? Evt bygge den ut. Det virker mer fornuftig om jeg har forstått deg rett ?

Lenke til kommentar

har en ftp ja men jeg vil ha et kabinett med disker sonn det er på både sata og scsi men er ikke det mulig med ide?

hvordan kobler jeg mange sata disker sammen da for det var jo sykt dyrt å kjøpe den på komplett med sata eller scsi kabel ned til datan... men vet du ossen jeg gjør det da for har ikke noe i mot det altså men er ikke sikker på sata åssen jeg kobler de sammen å sånn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...