sinober Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 (endret) Hei, Jeg har problemer med å få explorer til å virke når jeg er koblet opp via VPN. Det er ingen problemer med å få satt opp VPN klienten (Cisco), men når jeg deretter skal starte explorer finner den ikke serveren. kobler jeg fra VPN fungerer explorer uten problemer. Det kan se ut som om routeren er problemet siden oppsettet virker helt fint via et annet trådløst nettverk. Jeg bruker LinksysWRT54GX Jeg har prøvd å disable brannmur og viruskontroll uten at det har noen betydning. Endret 5. februar 2006 av sinober Lenke til kommentar
Arcus Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Sliter litt med samme problemet på en dlink router Problem med Dlink. Hvis du kobler deg opp mot routeren med kabel , fungerer VPN oppkoblingen greit da ? Lenke til kommentar
sinober Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Har ikke testet kabeloppkobling ennå, men skal forsøke å få testet i løpet av etterm. Mye utstyr som må flyttes Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Jeg er ikke sikker på om jeg forstår problemet ditt helt. Er det "Internet Explorer" du snakker om eller er det "Explorer" som i filutforskeren til windows? Viss det er IE, så kan problemet være at VPN-klienten gjør om nettverksinstillingene til windows slik at routingen av Internet-trafikken går over VPN-tilkoblingen. Om VPN-klienten er på engelsk så kan du se etter en instilling som heter "Default Gateway" eller lignende... sett denne til å ikke route trafikken gjennom VPN. Slik vil all trafikk til IP-adresser utenom IP-rekkevidden til VPN-nettet gå gjennom den vanlige routeren som er satt opp i TCP/IP instillingene til nettverkskortet ditt. I windows sin VPN-klient finner du innstillingene ved å trykkere deg langt nok inn i "properties" og "advanced". Tror det var under TCP/IP instillingene i windows' klient. Lenke til kommentar
sinober Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Takk for tipset og beklager uklarheten med explorer. Jeg mener selvsagt IE. Slik jeg forstår tipset ditt hjelper det meg ikke noe særlig fordi jeg nettopp ønsker å route trafikken via VPN klienten. Grunnen er at jeg må gjennom denne serveren for å få et IP nummer som gir meg tilgang til nødvendige tjenester. Jeg har snakket med Linksys support og må vel bare si at di ikke var til så mye hjelp. Lenke til kommentar
sinober Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Ja, nå har jeg testet VPN forbindelsen med LAN-kabeloppkobling til routeren - og joda det virket helt greit det. Problemet er med andre ord knyttet til den trådløse forbindelsen og ser ut til å være samme problem som Arcus har med sin d-link. Noen som har peiling på hvor feilen kan ligge og hva som skal til for å rette den? Lenke til kommentar
sinober Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Hei, jeg vil bare legge ut melding om at problemet med VPN oppkobling ser ut til å være løst. Det er et software problem i routeren som kan fikses med oppdatert firmware i siste versjon 2.00.14. Oppdateringen ligger ikke på hjemmesiden til Linksys, www.linksys.com/no, men kan fåes tilsendt per mail. Det er ikke sikkert dette fungerer første gang man prøver, men gjør noen restart av PC, ruter og DSL modem så går det til slutt. Jeg antar dette er løsningen også for andre med samme problem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå