Gå til innhold

Problem med Opteron 165 på MSI K8N NEO2

Lokki

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen her kann hjelpe meg.

Mitt "problem" er at jeg har 2stk MSI K8N NEO2 hovedkort men får kun min Opteron 165 cpu å virke på det ene. Cpun virker på det ene kortet (hvor jeg har nyeste bios) men det andre hovedkortet har "gammel" orginal bios og da virker det ikke.

Det som skjer er at cpu vifte går i 1 sekund og sen skjer det heller ikke noe mer. Eller kann det vaere noe annet galt med hovedkortet? Er dette (at viften går 1 sekund) tegn på et annet problem?

Nu lurer jeg på hva jeg ska gjöre för å få det til å virke.... Kann jeg flytte over bios chippen fra det ene hovedkortet til det andre (fra virkende til ikke virkende) eller er det noe annet lurt jeg kann gjöre for å få dette til?

Må nevnes at jeg IKKE har en annen cpu som jeg kann bruke for å få oppgradert bios. Har kun en Opteron 146 cpu men den virker heller ikke....

Svar mottakes med et stort :D Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hotswappe BIOS. Start opp med en BIOS brikke som virker (gjerne på et annet hovedkort) og rett før du trykker enter for å starte flashingen, bytter du brikken med den korrupte brikken du skal ordne.

Eneste krav er at hovedkortet har samme BIOS brikke-type (størrelse mm). Hvis du flasher fra et annet hovedkort må du bruke en "force" kommano siden en beskyttelse mot å flashe feil bios slår inn.

Lenke til kommentar
Å hotswape BIOS vil si å skru på den ene maskina, eller hovedkortet, for så å dra ut BIOS chipen og bytte den med den fra det andre hovedkortet.

5593761[/snapback]

altså:

1. skru på maskin med bios som fungerer

2. trekke ut chip med oppdatert bios

3. sette inn chip med eldre bios

4. legge inn ny bios på den gamle chipen

slik? har aldri prøvd det her selv så det er sagt, ikke har jeg planer om å prøve det heller :whistle:

edit: litt sen

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

Så kun for å sjekke at jeg skönner dette.....

- först starter jeg opp cpu på hovedkort som virker

- deretter trekker jeg ut bios chippen (når pc er på) og bytter inn den "defekte" bios brikken

- nå trykker jeg enter -> for bios flash

- når dette er ferdigt tar jeg ut den nyflashade (defekte) brikken nå pcn ennå er på

- flytter den over til hovedkort som ikke virker og da ska det virke?

- flytter over cpu og ber til högre makt?

Da ska det "döde" hovedkortet virke om det ikke er noe annet galt med det, ikke sant?

Jeg har prövet kun å sette inn bios chippen fra det virkende hovedkortet til det ikke virkende hovedkortet (akkurat samme hovedkort), altså bytte bioschip men dette virket ikke. Akkurat den samme hendelsen, dvs. cpu vifte og chipset vifte går 2 varv og deretter skjer ikke noe. Må vel nevnes at begge kortene var uten ström, ikke slått på når jeg byttet bios chip. Må det hovedkortet som virker vaere på når man ska flytte over brikken til det andre (ikke virkende) hovedkortet?

Takk!

Lenke til kommentar
Så kun for å sjekke at jeg skönner dette.....

- först starter jeg opp cpu på hovedkort som virker

- deretter trekker jeg ut bios chippen (når pc er på) og bytter inn den "defekte" bios brikken

- nå trykker jeg enter -> for bios flash

Hvis hovedkortene er identiske og de skal ha eksakt samme bios er du nå så godt som ferdig. Det eneste du trenger er å sette chipen, som du tok ut fra pcen mens den var i gang (den som hele tiden har fungert), på det andre hovedkortet.

Du skal etter dette ha to hovedkort som er operasjonelle.

Eventuelt kan du bytte om de to chipene, dette gjør du i så fall etter at pcen er skrudd av og uten strøm.

edit: hovedkortet trenger ikke å stå på når du bytter chip nei. Virker mer som om det ene hovedkortet ditt har tatt kvelden.

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

Det er nok hverken CPU eler hovedkort eller biosversjon som gjør at det

ikke kommer opp , men power supplyen som er brukt sin ps_on funksjon eller rett og slett for slapp psu .

Selv med gammel bios skal kortet poste med en 165 men med kun 1 core aktiv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

ikke kommer opp , men power supplyen som er brukt sin ps_on funksjon eller rett og slett for slapp psu .

5633084[/snapback]

Du er helt sikker.?. :)

Som jeg har svart "Pingo68" i en annen tråd har jeg sett akkurat denne "oppførsel" på HK med bios som ikke støtter den CPU man har satt i...

Lenke til kommentar

5633084[/snapback]

Du er helt sikker.?. :)

Som jeg har svart "Pingo68" i en annen tråd har jeg sett akkurat denne "oppførsel" på HK med bios som ikke støtter den CPU man har satt i...

5633178[/snapback]

Ja, det har jeg også.

AtW

Lenke til kommentar

5633084[/snapback]

PSU er Thermaltake 680w, vet ikke om dette er nok ;)

Har 1 hdd, pci skjermkort, cd brenner....

Trur jeg har 1.41 bios.

Hva er ps_on funksjon, og hvordan slår man av denne?

Endret av candymann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...