Gå til innhold

Lite plass på C:


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bruk partition magic på c: for her er OS`et installert!!

 

Installere CrapCleaner (på c: disekn) for å få bedre plass??!!. CC tar ca 14MB av c:!! og da er poenget borte"!

 

hhmm du burde hatt større c: disk enn det når du installlerte første gang..

 

Høyre klikk på c: disken - Egenskaper -Generelt - disc cleanup (hsuker ikke det norske navnet...sorry)

 

Ellers kan du sikkert avinstallere masse unødvendig på c: disken som du ikke bruker.

 

Etterpå så kan du også defragmentere- du får ikke mye mere ledig men disken skal jobbe litt raskere..

 

 

Kontroll panelet-legg til fjern programmer=her kan du fjerne endel unødvendig programvare fra c:

 

Ellers er det desverre ikke mulig å legge til mere plass på c: men programmer du installerer kan du instalere på d: disken istedet!

 

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
Ikke bruk partition magic på c: for her er OS`et installert!! Installere CrapCleaner (på c: disekn) for å få bedre plass. CC tar ca 14MB av c:!!

 

hhmm du burde hatt større c: disk enn det når du installlerte første gang..

 

Høyre klikk på c: disken - Egenskaper -Generelt - disc cleanup (hsuker ikke det norske navnet...sorry)

 

Ellers kan du sikkert avinstallere masse unødvendig på c: disken som du ikke bruker.

 

Etterpå så kan du også defragmentere- du får ikke mye mere ledig men disken skal jobbe litt raskere..

 

 

Kontroll panelet-legg til fjern programmer=her kan du fjerne endel unødvendig programvare fra c:

 

Ellers er det desverre ikke mulig å legge til mere plass på c: men programmer du installerer kan du instalere på d: disken istedet!

 

Ciao

5553302[/snapback]

 

så det er ikke mulig å bruke f.eks PM på C: pga. OS ligger der??

hva kan skje?

jeg er villig til å formatere hele C: og installere Windows på nytt hvis jeg må, bare noen forklarer meg hvordan jeg kan legge til litt mer på C: for jeg holder på å bli helt gal av "det er snart ikke mer plass på C" :no:

Er det mulig å forandre på størelsen mens man installerer windows?

Lenke til kommentar

Partition Magic funker bra, MEN bruk versjon 8.00 fra FØR Symantec kjøpte dem opp! Jeg har hatt mye problemer med 8.05 (symantec), men aldri hatt problemer med 8.00 (powerquest).

Når du skal endre på partisjonen som windows ligger på må du boote på enten PM cd'n eller en rescue floppy (som PM kan lage for deg når den er instalert på pc'n) for å være sikker på å unngå problemer.

 

[sarkasme] Virker som symantec har som mål å kjøpe opp alle gode konkurrenter og gjøre produktene deres dårlige. [/sarkasme]

Lenke til kommentar

Det går som oftest fint å utvide en partisjon med Partition Magic, men det innebærer en risiko for at du mister alt innholdet hvis prosessen stopper underveis. (det hendte med meg :cry: ). Ta uansett sikkerhetskopi av alle viktige filer.

 

Forslag til opprydding:

* Slett alle CHK-filer.

* Slett alt i temp mapper i alle profiler.

* Slett alt i temporary internet files i alle profiler.

* Tøm papirkurv.

* Slett logginformasjon om besøkte nettsider.

* Fjern mest mulig fra "mine dokumenter" og skrivebordet.

Lenke til kommentar

Om du skal installere O`S`et på nytt så kan du dele partisjonene opp litt større. Men dette medfører da også at det på d: disken du har av verdier blir borte så kjør backup på cd eller dvd plater.

 

under installasjonen for du valget om hvilken partisjon du vil installere OS på. Her har du også mulighet til å slette partisjonene. Gjør dette med c: og d:

 

Lag så en ny partisjon av ønsket størrelse teks 10GB (eller mere) men dette tallet må du skrive i MB altså 10 000..

 

Lag så en ny partisjon av resterende.. (NB du har mulighet til å lage flere partisjoner om du ønsker men C: er hellig å kan ikke røres)

 

Formater C: og velg å installere OS der!

 

Etter endt installasjon kan du høyre klikke på d: og velge formater der (altså i windows- min datamaskin)

 

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar

Hibernate spiser nøyaktig like mye plass av c: som du har mengde ram. Hiber funksjonen er jo nettop å lagre alt som ligger i ram på disken slik at det ikke går tapt selv når rammen mister strømtilførselen.

 

Du har sikkert en swapfil på c: også. Den tar vel mellom 1-2 ganger mengden ram. Den kan flyttes til annen partisjon, men det reduserer ytelsen slik som du har partisjonert. (For forlag til nyttig partisjonering, les windows installasjonguiden jeg postet i windowsforumet i begynnelsen av september 2005.)

Lenke til kommentar
jeg har litt lite plass på C: og lurte på hvordan jeg kunne "legge til" litt mer plass på denne partisjonen?

C=3,89 GB (254MB ledig)  :mad:

D=32,8 GB (3GB ledig)

 

får hele tida meld. om at det er forlite plass på C:, og blir utrolig irritert.

btw, windows xp ligger på C:

5553261[/snapback]

 

For all del, ca. 4GB for XP er alt for lite, bør helst være ca. 8 GB>...

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...