Gå til innhold

Kompaktkamera med kraftig zoom

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et nytt kompaktkamera. Har sett på bl.a. Ricoh Caplio R3 og Nikon Coolpix S4, men er ikke helt fornøyd med disse.

Kameraet jeg er på utkikk etter må ha:

- minst 5x optisk zoom

- manuelle instillinger av bl.a lukkertid

- god bildekvalitet

Er det noen som har noen forslag?

Takker for alle svar!

mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo også litt hva som menes med kompakt. Ricoh Caplio R3 har 7x zoom, og er i lekkert lommeformat. Det har også fått god omtale vedr. bildekvalitet. Siden FZ30 forslås over her, stiller jeg meg selvsagt varmt bak det, da jeg har det selv. Det har 12x zoom, og meget bra optikk, lommekameraene har jo sine fysiske begrensninger med sine små objektiver. Men kamera som FZ30 kan jo knapt kalles kompakte, de har samme formfaktor som speilrefleksene. du får også en rekke andre av speilrefleksenes goder, som manuell fokusring, manuell zoomring, fulle manuelle muligheter osv. Selv har jeg iallfall vokst fra den såkalte kompaktklassen, og konsentrer meg heller om fotoglede. Og da er det verd litt større kamera, synes nå jeg. Jeg er jo også en av de som mener at det er på grensen til vandalisme/helligbrøde å trøkke et kamera ned i bukselomma for de som absolutt må ha et flatt kamera. Men jeg er sikkert litt sær....

Når jeg først er i gang, har jo Canon fortsatt sitt S2 IS i salg. Det har riktignok "kun" 5 MP, men det holder til gjengjeld for de fleste behov. Dette er svært kompakt i forhold til ytelse, da det både har 12x optisk pluss bildestabilisator, vendbar skjerm og mange andre godbiter. kan være verd å ta med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Er på utkikk etter et nytt kompaktkamera. Har sett på bl.a. Ricoh Caplio R3 og Nikon Coolpix S4, men er ikke helt fornøyd med disse.

Kameraet jeg er på utkikk etter må ha:

- minst 5x optisk zoom

- manuelle instillinger av bl.a lukkertid

- god bildekvalitet

Er det noen som har noen forslag?

Takker for alle svar!

mvh

Jørgen

5552931[/snapback]

Ta en titt på HP Photosmart R817/R818 (sistnevnte har mer tilbehør). Kameraet har Pentax linse med 5x zoom (36-180mm), full automat eller hel manuell, bra bildekvalitet, hendig format. Les tester rundt om og sjekk produktguiden. I tillegg er det rimelig (under 3.000,-).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...