- MaRe - Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Tenkte jeg skulle rense vannkjølingen min nå siden det er ca 1år siden sist men da pga av bytte av blokker. Ser at det er en del alger og "slam" i vannblokkene mine og tenkte jeg skulle rense hele sulamitten nå men hva er det mest effektive å bruke som rens? Hadde jeg sluppet og demontert alt hadde jeg blitt glad... ;)Må vell gå ann og rense det uten og demontere alt,la noe gå å surre rundt i et par dager feks? Veeeeldig takknemlig for svar! Lenke til kommentar
- MaRe - Skrevet 4. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2006 Tenkte jeg skulle rense vannkjølingen min nå siden det er ca 1år siden sist men da pga av bytte av blokker. Ser at det er en del alger og "slam" i vannblokkene mine og tenkte jeg skulle rense hele sulamitten nå men hva er det mest effektive å bruke som rens? Hadde jeg sluppet og demontert alt hadde jeg blitt glad... ;)Må vell gå ann og rense det uten og demontere alt,la noe gå å surre rundt i et par dager feks? Veeeeldig takknemlig for svar! 5552640[/snapback] Kaffetrakter rens + vann? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 (endret) Bare noe som falt meg inn da jeg så tråden: Hva med å bruke rensemiddel til kaffetraktere, som, såvidt jeg vet, nettopp er beregnet på å få vekk alger og slikt? (ikke ta det for god fisk ) Edit: Vi tenker visst veldig likt Endret 4. februar 2006 av kjehaako Lenke til kommentar
- MaRe - Skrevet 4. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2006 Bare noe som falt meg inn da jeg så tråden:Hva med å bruke rensemiddel til kaffetraktere, som, såvidt jeg vet, nettopp er beregnet på å få vekk alger og slikt? (ikke ta det for god fisk ) Edit: Vi tenker visst veldig likt 5552809[/snapback] Hehe,ser slik ut ja. :!: Men hvor lenge kan jeg la det gå og blandingsforhold med vann og rens? Bruker Kuriyama slanger + kobberblokker og det skulle ikke ta noe skade det av kaffatrakter rens? Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 kan rense vannkjølingen med en blanding av eddig og vann og;) Lenke til kommentar
- MaRe - Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 kan rense vannkjølingen med en blanding av eddig og vann og;) 5555777[/snapback] Så kobberblokkene tåler eddik? Men hvilke blandingsforhold skal jeg gå etter ved bruk av eddik eller kaffatrakterrens da?? Lenke til kommentar
- MaRe - Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Flytende plumbo! 5556585[/snapback] Ehh,seriøst? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Ehh, nei, har ikke peiling. Måtte bare. Plumbo er gøy. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 (endret) nei jeg bare tok litt vann og heiv oppi en del eddik jeg bare sånn 60-70% vann resten eddik Endret 5. februar 2006 av magnulf Lenke til kommentar
- MaRe - Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 nei jeg bare tok litt vann og heiv oppi en del eddik jeg bare sånn 60-70% vann resten eddik 5557127[/snapback] Ok,og du har kobberblokker el? Lenke til kommentar
Empty Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Et raskt søk på Google så fant jeg denne linken: [Link1] Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 joda alle mine blokker er kobber....d var sånn svart aktig misfarge som ble fjernet fra de når jeg renset mitt system+masse drit fra inni radiatoren. Lenke til kommentar
- MaRe - Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Ok,takk folkens! Da blir det rensing på meg med Eddik. Endret 7. februar 2006 av - MaRe - Lenke til kommentar
Aldeb Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 I linken fra Empty anbefales det å bruke hydrogenperoksid til å rense systemet. Dersom man har kobber i systemet må man FOR ALL DEL IKKE gjøre det! Hydrogenperoksidet reagerer med kobber i en redoks-reaksjon, der H2O2 reduseres til vann og oksygen, mens kobber oksideres til kobberioner (som jo er akkurat det man vil unngå i et vannkjølingssystem): H2O2 (l) + Cu (s) --> H2O (l) + O2 (g) + Cu+ (aq) Vedkommende som skreiv artikkelen, hadde faktisk prøvd å kjøre systemet med hydrogenperoksid, men klaga over at det danna seg bobler i vannet, altså oksygengassen som dannes i forbindelse med korrosjon av kobber. Ikke rart systemet hans gikk tett og trengte rens..! Bedre er det da med kaffetragterrens (som nevnt over), eller radiatorrens. Lenke til kommentar
- MaRe - Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 (endret) Da surrer det radiatorrens i systemet,hjalp mye bare å bytte vann.Løsnet en del alger i blokkene da men er fortsatt igjen litt. Hvor lenge kan jeg la vann/radiatorrensen gå i sytemet? Og hvor sterk blandig med radiatorrens/vann skal man bruke? Jeg bruker en hel flaske med rens (0.2l) + vann (ca 0.7l) nå i hvertfall. Endret 12. februar 2006 av - MaRe - Lenke til kommentar
- MaRe - Skrevet 12. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2006 Og kan jeg bruke VW/Audi sin røde frostveske (G12) på systemet mitt med kobbberblokker? G12 er vell laget til Vw/Audi sine alutopper så er vell like bra som "vanlig" blå frostveske? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå