Gå til innhold

Ambassadebrenningen, hva nå?

Anbefalte innlegg

For at tråden om flaggbrenning ikke skal skli helt ut i alle kanter opprettes denne til å diskutere rundt ambassadebrenningen og hvilken konsekvenser dette kan få.

Vår utenriksminister har uttrykt at dette er uakseptabelt og holder Syria ansvarlig.

SV politiker er også på banen her:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/04/456826.html

"Regimet bak ambassadeangrepet"

Presiserer at denne tråden skal benyttes til å diskutere forholdet mellom Syria og Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det var kjempepositivt at en fra "ytterste venstre" tar til orde for å holde Syria's regjering ansvarlig. Kall meg gjerne fordomsfull, men jeg hadde ventet en unnlatende holdning fra den kanten... (SU har jo sågar meldt Magazinet til PFU i solidaritet med ekstremistene). Vi får håpe at ikke Mohammad Jaman får SU på nakken...

Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke den vestlige verden.

Av erfaring har man jo sett at muslimene stort sett er et folk som virkelig respekterer religionen sin. Ikke som i Norge hvor kristendommen virkelig har gått på ræva.

Så hvorfor i helvete skal de publisere tegninger av en profet, som ifølge Koranen IKKE skal illustreres? Med mindre man er helt idiot, vil man jo forstå at dette vil skape store problemer når man ser på hva muslimene er beredt på å gjøre. Og selv om det er ytringsfrihet, er det en krenkelse ovenfor deres religion. Jeg synes godt at de kan brenne så mange norske flagg de vil, det blir det samme. Vi har krenket deres profet, det nesten aller helligste i deres religion, og hvorfor skal ikke de da kunne brenne være flagg?

Og jeg ser heller ikke noe problem med å brenne ambasadene. Når man ser hva slags konsekvenser dette har fått, har vi nå kanskje lært at det er dumt å messe med disse folka igjen? En ambasade er bare ett bygg. Det går uttover 75 mennesker.

Small deal.

Lenke til kommentar

...

Og jeg ser heller ikke noe problem med å brenne ambasadene. Når man ser hva slags konsekvenser dette har fått, har vi nå kanskje lært at det er dumt å messe med disse folka igjen? En ambasade er bare ett bygg. Det går uttover 75 mennesker.

Small deal.

5552550[/snapback]

jeg forstår virkelig ikke deg her. det blir plutselig ikke snakk om å si sin egen mening når man brenner en annen manns byggning, selv ikke i allahs navn.

og hvorfor gjelder lovene til muslimene oss? hvorfor skal de tre sharia ned over hoene våre, vi prakker vel ikke ytringsfrihetsreglene på de...? de snakker om respekt, men mindre respekt for andres meninger sal du lete lenge etter...

ble litt svada fra min side her, men er så forbanna akkurat nå...

Lenke til kommentar

Av erfaring har man jo sett at muslimene stort sett er et folk som virkelig respekterer religionen sin. Ikke som i Norge hvor kristendommen virkelig har gått på ræva.

Så hvorfor i helvete skal de publisere tegninger av en profet, som ifølge Koranen IKKE skal illustreres? Med mindre man er helt idiot, vil man jo forstå at dette vil skape store problemer når man ser på hva muslimene er beredt på å gjøre. Og selv om det er ytringsfrihet, er det en krenkelse ovenfor deres religion. Jeg synes godt at de kan brenne så mange norske flagg de vil, det blir det samme. Vi har krenket deres profet, det nesten aller helligste i deres religion, og hvorfor skal ikke de da kunne brenne være flagg?

Small deal.

5552550[/snapback]

Så da er det greit at vi brenner deres ambassade fordi de undertrykker kvinner der nede?

Jeg synes det er utrolig at folk synes det er "ok" at når vi gjør noe her i Norge, så blir det så helt sykt mye bråk der nede! Er det ikke lenger lov å gjøre noe i sitt eget land?

Det som skjer nå er at de ekstremistene der nede får et grep om hele verden, gjør vi noe som kan i deres øyne være galt, så vil de lage et helvete. Rart at ikke resten av verden setter ned foten og svarer med samme mynt.

Som jeg alltid har sagt, religion er kilden til alt vondt!

Lenke til kommentar

Small deal.

5552550[/snapback]

Du misforstår fatalt, med viten og vilje...

De lar et land stå ansvarlig for hva en liten filleavis har postet, de angriper norsk jord (ja en ambassade er faktisk det, VI ER I KRIG FOLKENS!).

Og når det kommer til kristendommen som religion enn som regel-ion (hvis du klarer å tolke hva det uttrykket skal bety). Altså er troen på den hellige treenighet viktigere enn små fysiske bagateller her på jorden. Fri vilje er viktig i kristendommen, og i hele den vestlige verden. Det er ikke vi som ikke respekterer muslimer som er problemet, men deres totale mangel på respekt av våre grunnleggende prinsipper (som for eksempel individuell frihet, fri vilje, meneskeretter og ytringsfrihet).

Lenke til kommentar

Small deal.

5552550[/snapback]

Du misforstår fatalt, med viten og vilje...

De lar et land stå ansvarlig for hva en liten filleavis har postet, de angriper norsk jord (ja en ambassade er faktisk det, VI ER I KRIG FOLKENS!).

Og når det kommer til kristendommen som religion enn som regel-ion (hvis du klarer å tolke hva det uttrykket skal bety). Altså er troen på den hellige treenighet viktigere enn små fysiske bagateller her på jorden. Fri vilje er viktig i kristendommen, og i hele den vestlige verden. Det er ikke vi som ikke respekterer muslimer som er problemet, men deres totale mangel på respekt av våre grunnleggende prinsipper (som for eksempel individuell frihet, fri vilje, meneskeretter og ytringsfrihet).

5552706[/snapback]

Som Cybbe så bra påpekte i den andre tråden så er det ikke norsk jord.

Lenke til kommentar

Så hvorfor i helvete skal de publisere tegninger av en profet, som ifølge Koranen IKKE skal illustreres?  Og selv om det er ytringsfrihet, er det en krenkelse ovenfor deres religion. Jeg synes godt at de kan brenne så mange norske flagg de vil, det blir det samme. Vi har krenket deres profet, det nesten aller helligste i deres religion, og hvorfor skal ikke de da kunne brenne være flagg?

Small deal.

5552550[/snapback]

Jeg forstår ikke den vestlige verden, de har i grunn alltid handlet irrasjonelt.

I 1933 måtte da alle forstå at Hitler-Tyskland trengte lebensraum. Alle kunne vel se at Tyskerne var et folk som virkelig respekterte sin raserenhet og egenart. Å provosere dem pga. et polsk stykke jord var jo rett og slett dumt! Og hvorfor blande seg i forfølgelsen av jøder, som i følge nazistenes hellige Fører var en bannlyst rase! Med mindre man er helt idiot, vil man jo forstå at dette ville skape store problemer når man ser på hva nazistene var beredt på å gjøre.

Jeg synes godt at nasistene kunne brenne så mange jødiske bøker de bare ville, det blir det samme. Jødene krenket deres selvfølelse. Deres annerledeshet var en spott og en hån mot nazistenes gud, Adolf Hitler.

I det hele og det store er jeg helt enig med deg. Den sterkestes rett FTW! La oss bøye oss for overmakten før det er for sent! If you can't beat 'em, join 'em! Og drit i alle disse moderate muslimene som maner til dialog og toleranse. De er bare noen feiginger som ikke forstår en dritt. De tør ikke vise at de er mannfolk. Gutta boys som brente ambassaden, derimot, de vet å gi uttrykk for sine meninger og følelser på en skikkelig måte! RESPECT!

:dontgetit:

:cry:

Lenke til kommentar
Om regimet hadde en finger med i spillet eller bevisst unnlot å stoppe dette er det ille.

Det hadde de så absolutt. Syria er et totalitært regime med et gigantisk antall politifolk for å kontrollere befolkningen. Hadde styresmaktene mislikt det som skjedde hadde de slått ned mobben kjappere enn jeg skriver dette innlegget. Hadde de prøvd å brenne ned offentlige bygg under en demonstrasjon for å få demokrati, ytringsfrihet el hadde de blitt skutt på flekken.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/04/456826.html

Lenke til kommentar

sumptrollet, men så er han mannen som sier dette en kurder. Vi kurdere har vært i krig med arabere i mange mange år, så hvis jeg hadde vært deg, ville jeg fått informasjon fra en sikrere kilde.

Men etter min mening er dette han sier, ganske sant. (jeg er kurder..)

Lenke til kommentar

Jeg bare slenger ut noen tanker her rundt dette...

Det er noen som synes alle lover skal gjelde for alle,

det er en umulig ting!

Men, jeg synes derimot at muslimer i Norge, skal føllge norske lover,

og at musliner i andre land skal følge sitt lands lover og regler.

Men, så var det dette med ytringsfriheten da... :p

Jeg er for ytringsfrihet, men innenfor visse grenser.

Jeg kan ha mange meninger, men prøver å holde dem for meg selv så

lenge det kan krenke folk. Dette synes jeg også andre kan tenke litt over.

Ambassadene...

Jaja, så har de brennt ned Norge's og Danmark's ambassade i Syria.

Dette er jo helt absurd! Jeg ser ikke helt hva muslimene vil frem til ved å

brenne ambassaden? Den har jo ikke noe med saken å gjøre, eller?

Jeg synes også det er helt galt av muslimer å anklage en hel

nasjon for noe en eller to personer har utført.

Skal jeg liksom førdømme/boikotte/true Tyskland for hva Hitler gjorde?

Det kan jeg jo ikke gjøre!

Det er redaktøren i Magazinet og en reporter som har kommet frem til at

bildene av Muhamed skulle på trykk. Kansje alle verdens muslimer heller

skal se seg om litt og se at det er faktisk ikke Norge som nasjon som har

gjort noe galt, men redaktøren og en reporter i Magazinet som har gjort

noe galt ovenfor religionen Islam.'

Det er DE som skal stå frem og si "unnskyld", ikke Norge.

Vel, nok svada fra meg. Nå har jeg delt en del av mitt syn på saken med

resten av landet, og forhåpentlig vis ikke gått for langt utover min

yrtingsfrihet og klart å krenke noen.

Lenke til kommentar
sumptrollet, men så er han mannen som sier dette en kurder. Vi kurdere har vært i krig med arabere i mange mange år, så hvis jeg hadde vært deg, ville jeg fått informasjon fra en sikrere kilde.

Google spytter ut et uendelig antall treff som bekrefter påstanden.

"En årsak kan være at Assad-familien og Bath-partiet – som har styrt Syria i over 30 år – ikke er i stand til å tilpasse seg en ny verden, en ny virkelighet. Syria har i tiår blitt kontrollert gjennom terror og et sterkt hemmelig politi, og har vanskelig for å reformere seg. "

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article1627173.ece

Voldsomt maktapparat er en selvfølgelighet i totalitære regimer.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar

Google spytter ut et uendelig antall treff som bekrefter påstanden.

"En årsak kan være at Assad-familien og Bath-partiet – som har styrt Syria i over 30 år – ikke er i stand til å tilpasse seg en ny verden, en ny virkelighet. Syria har i tiår blitt kontrollert gjennom terror og et sterkt hemmelig politi, og har vanskelig for å reformere seg. "

http://www.dagsavisen.no/utenriks/article1627173.ece

Voldsomt maktapparat er en selvfølgelighet i totalitære regimer.

5552914[/snapback]

Du har et poeng der, MEN,

det å tilpasse seg et nytt samfunn har noe med de som sitter på toppen å gjøre

etter mitt syn.

Bare se på Norge. Vi er styrt for det meste av den "eldre generasjon",

og det skjer akkurat ikke så mye her i landet heller.

Mange ledere her i verden er faktisk livredde for å miste makten sin om

de "oppdaterer" landet sitt og evt styreformen...

Lenke til kommentar

Small deal.

5552550[/snapback]

Small deal, perhaps, men nokså virkelig for de som berøres (er for øvrig ganske sikker jeg kjenner enn som er i Damaskus for tiden, skal ikke slå det fast 100% dog). Og i forhold til de diplomatiske relasjonene mellom Norge og Syria er alvorlighetsgraden stor. Syrias plikt til beskyttelse av ambassaden er soleklar, smnl med diskusjonen rundt flyttingen av den amerikanske i Norge.

At det var dumt å trykke bildene står jeg for, men man må klare angripe saken begge sider. Reaksjonene kan ikke forsvares med bakgrunn i Magazinets dobbeltmoralske iditoti.

(....)

5552706[/snapback]

Som Cybbe så bra påpekte i den andre tråden så er det ikke norsk jord.

5552736[/snapback]

Vi er selvsagt ikke i krig med Syria, for en rekke årsaker, men Syria er naturligvis ansvarlig for det inntrufne. En delvis parallell kan en finne i Gisselsaken på slutten av 70-tallet, starten av 80, da den amerikanske ambassaden i Iran ble stormet og personalet tatt gisler (av militante grupper utenfor regjeringens kontroll, i det minste offisielt og eksplisitt). Folkerettsgeeker her inne kan lese seg opp på ICJ-saken om temaet, tilgjengelig på nett. Det er det ikke urimelig av Norge å kreve kompensasjon fra Syria.

Hvilke diplomatiske reaksjoner som kan komme blir for tidlig å si noe om at de blir skarpe er for så vidt klart allerede, men det er grader også her. Jeg vil gjette på en relativt bred front fra Europa, EU etc med fordømming etc (forsåvidt allerede på plass) men ytterliggere vil det nok avhenge av utviklingen videre og hva som foretas i Damaskus.

Syrisk delaktighet blir det vel tidlig å spekulere i, selv autoritære regimer klarer ikke kontrollere befolkningen sin 100% av tiden. At det ikke ble gjort eller tatt alvorlig nok synes riktignok åpenbart.

Lenke til kommentar

Hvordan finner de ut at en norsk avis har trykt slike bilder?

Og hvordan har det blitt så feiltolket som det har blitt?

Min teori er at mange muslimer her i Norge ringer til slektningene sine og forteller at en norsk avis har trykt bilde av guden deres, men jeg tror at en veldig liten andel av de som ringer, forteller videre at det er NORGE som har trykt disse bildene fordi de er så glad i religionen sin og VIL at det skal bli et helvettes styr ut av dette

For hvis den ene familien sier at det er en norsk avis som har gjort det og så kommer en annen familie og sier at det er norge som har gjort det, da tror jeg de vil bli enig om at det var Norge og ikke en norsk avis som har gjort det.

Noen som tror det kan være slik ?

Lenke til kommentar
Ambassadebrenningen, hva nå?

5552359[/snapback]

Hva nå ?

Er vel lite vi kan gjøre , med mindre vi prater på koranens-bølgelengde.

Å drive å brenne ned bygninger og drive med drapstrusler, bare pga. en religion sier jo sitt at slike ekstemister kan være et vanskelig folk å snakke med.

Lenke til kommentar

Jeg har vert på irc i timesvis nå og snakket med muslimer og prøvd å forstå.

Da fikk jeg et par sitater fra en bok jeg vil dele med dere.

Kansje dere forstår dette bedre enn meg?

---------------------------

Volume:4. Book:54. Book of:Beginning of Creation. Number:449

Narrated Busr bin Said:

That Zaid bin Khalid Al-Juhani narrated to him something in the presence of Said bin 'Ubaidullah Al-Khaulani who was brought up in the house of Maimuna the wife of the Prophet. Zaid narrated to them that Abu Talha said that the Prophet said, "The Angels (of Mercy) do not enter a house wherein there is a picture." Busr said, "Later on Zaid bin Khalid fell ill and we called on him. To our surprise we saw a curtain

decorated with pictures in his house. I said to Ubaidullah Al-Khaulani, "Didn't he (i.e. Zaid) tell us about the (prohibition of) pictures?" He said, "But he excepted the embroidery on garments. Didn't you hear him?" I said, "No." He said, "Yes, he did."

Translation of Sahih Bukhari by M. Muhsin Khan V1.0.1

Volume:3. Book:34. Book of:Sales and Trade. Number:428

Narrated Said bin Abu Al-Hasan:

While I was with Ibn 'Abbas a man came and said, "O father of 'Abbas! My sustenance is from my manual profession and I make these pictures." Ibn 'Abbas said, "I will tell you only what I heard from Allah's Apostle . I heard him saying, 'Whoever makes a picture will be punished by Allah till he puts life in it, and he will never be able to put life in it.' " Hearing this, that man heaved a sigh and his face turned

-------------------------

Der har vi muligens opphavet til all uroen. MEN står det ikke at "Allah" skal ta seg av dette da? Om det virkelig tror på sin "gud" og religion, hvorfor lar de ikke "Allah" gjøre opp for dette da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...