Gå til innhold

skifte strømforsyning og harddisk

Anbefalte innlegg

ok jeg fått tak i 2 nye deler til dataen min. strømforsyning og ny harddisk. saken er at jeg ikke har så mye erfaring med det å skifte deler på dataen og vet ikke helt hva jeg bør gjøre først og hva jeg burde passe på. jeg har skiftet ut graffikkort og minnekort før noe som er ganske enkelt, har også hørt at å skifte ut harddisk er enkelt, men det å skifte strømforsyningen høres litt vanskelig ut.

hadde vært greit med noen tips og råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal skifte ut strømforsyning må du skru den gamle løs og koble den fra. Så kobler du til den nye på samme måte. (Sjekk om den passer til hovedkortet.) Det er ikke vanskelig.

Harddisker kan byttes lett. Men hvil du ikke beholde den gamle og heller koble til den nye i tillegg?

Lenke til kommentar

Det eneste krøllet du kan komme opp i vedr strømforsyninga er hvis PSUen har en 24-pins ATXkontakt, og hovedkortet en 20-pins; eller omvendt. Ellers er det bare å plukke ut og bytte. Enig med efikkan; hvorfor ikke bare henge på den nye harddisken i tillegg, f eks som applikasjonsdisk? Hvis den er fhv stor kan du jo lagre en image av systemdisken på den som backup... Hvis det ikke er en ledig plass i kabinettet er det utrolig mye en får gjort med strips og gaffatape.

:dremel:

Bernt K

Endret av berxter
Lenke til kommentar

å bytte strømforskyning er ganske enkelt, men sjekk hvor alle kablene er festa og hva slags kabler som sitter hvor før du drar ut alt av ledninger.

med mindre den harddisken du har nå er gammel og har en skavank som gjør at den bør byttes, så kan du bare koble til den nye sammen med den gamle. dersom dette er IDE disker, så får du 2 på en kabel, men da må du jumpe rett, master jumper for yterst på kabelen, slave for den i midten og den pluggen som sitter i hk skal fremdeles stå der.

om det er en s-ata disk så er det mye lettere. da de har enkabel per disk og ofte egen strømplug (dog de fleste merker har mulighet for den gode gamle 4 pin molexkontakten også ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...