Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Intel trådløst - får ikke IP-adresse

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sitter med en splitter ny bærbar som har et Intel® PRO/Wireless 3945ABG trådløst kort. Det vil jeg selvsagt bruke sammen med min Dlink DI-624+ ruter.

Kortet kobler helt fint til ruteren - men får ikke en ip-adresse tilbake. Ruteren har ip-adresse 192.168.0.1 - og jeg har satt opp 3-7 som mulige adresser.

Min stasjonære kobler seg helt fint til, og kablet nettverk funker helt fint. De har henholdsvis 192.168.043 og 192.168.0.4 som ip-adresser.

Men det trådløse kortet fikser bare ikke å få ip-adresse... Hva kan det skyldes? Det funker med trådløst fra en annen bærbar jeg har...

Her ser dere konfigurasjonen av dhcp på ruteren:

post-18908-1139074288_thumb.jpg

Og her ser dere hva jeg får når jeg kjører ipconfig /all:'

post-18908-1139074411_thumb.jpg

Noe tips til hva jeg skal gjøre før jeg går helt på veggen her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ser på nettmasken for den trådløse forbindelsen så er denne 255.255.0.0 mens på den kablede 255.255.255.0 som er den rette .

Har du prøvet sette statisk ip for den trådløse forbindelsen noen gang ? Jeg mener ikke at du skal gjøre det men kan det ligge noe rusk der .

Og var det ikke noe med at firmware for DLink og Intel brikkesett ikke akkurat var venner slik at man måtte ha siste firmware på routeren . Nå vet jeg ikke om det er det som er problemet her men ...

Lenke til kommentar
Om du ser på nettmasken for den trådløse forbindelsen så er denne 255.255.0.0 mens på den kablede 255.255.255.0 som er den rette .

Har du prøvet sette statisk ip for den trådløse forbindelsen noen gang ? Jeg mener ikke at du skal gjøre det men kan det ligge noe rusk der .

Og var det ikke noe med at firmware for DLink og Intel brikkesett ikke akkurat var venner slik at man måtte ha siste firmware på routeren . Nå vet jeg ikke om det er det som er problemet her men ...

5551408[/snapback]

Etter det jeg har lest meg til, så får det trådløse nettverket en ip-adresse på 169.et eller annet automatisk når det ikke greier å få utdelt et fra ruteren. Det er nok der 255.255.0.0 kommer fra også, tipper jeg.

Jeg har siste firmware både fra Dlink og Intel, så der er det ikke noe å hente...

Lenke til kommentar
Ta og reset ruteren. Sørg for at alle pc kommer seg på nett. Start deretter med å konfigureren den med de innstillingene du vil ha (ant. IP utdelt, kryptering etc..)

5561638[/snapback]

Det skal jeg forsøke. I hvert fall så snart madammen er ferdig på nettet... ;)

Lenke til kommentar
Ta og reset ruteren. Sørg for at alle pc kommer seg på nett. Start deretter med å konfigureren den med de innstillingene du vil ha (ant. IP utdelt, kryptering etc..)

5561638[/snapback]

Det skal jeg forsøke. I hvert fall så snart madammen er ferdig på nettet... ;)

5561758[/snapback]

Dette er jo ikke morsomt en gang... Ikke nubbsjans, kobler til nettverket, finner den trådløse ruteren, men nekter å få ip-adresse...

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å sjekke om det er noen trådløsnett i området, som kjører på samme kanal som ditt. Da kan det i såfall kanskje hjelpe å bytte kanal på ditt nett.

Noen trådløskort er mer følsomme for interferens enn andre kort, så det er ikke unaturlig om en maskin kommer på mens en annen ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Du sier du har en splitter ny bærbar. Hva slags maskin er det, og hva slags antivirusløsning kom med den?

5562386[/snapback]

Jeg har en Asus V6j, med Norman antivirus og avstengt Windows brannmur.

5562511[/snapback]

Pass på at det ikke ligger noen brannmur aktiv i Norman. Pass også på at du har vært gjennom "setup" prosedyren av Norman siden du skrudde på maskinen. I veldig mange tilfeller er det ikke noe mer som skal til.

Du kan også prøve å starte maskinen i sikkermodus med nettverk for å se om det er noe programvare som stenger.

Lenke til kommentar
Du sier du har en splitter ny bærbar. Hva slags maskin er det, og hva slags antivirusløsning kom med den?

5562386[/snapback]

Jeg har en Asus V6j, med Norman antivirus og avstengt Windows brannmur.

5562511[/snapback]

Pass på at det ikke ligger noen brannmur aktiv i Norman. Pass også på at du har vært gjennom "setup" prosedyren av Norman siden du skrudde på maskinen. I veldig mange tilfeller er det ikke noe mer som skal til.

Du kan også prøve å starte maskinen i sikkermodus med nettverk for å se om det er noe programvare som stenger.

5562757[/snapback]

Jeg har kun antivirus fra Norman. Det funket ikke å starte i sikkermodus med nettverk, for da fant pcen ikke det trådløse nettverkskortet i det hele tatt.

Jeg tror jeg tar PCen med på jobben og ser om jeg kommer på nettet der...

Jeg skjønner det jo ikke, den finner jo nettverket, kobler til og sier at nettverket er kraftig som bare det - men nekter å få ip-adresse...

Lenke til kommentar
Det er ganske normalt at bluetooth og WLAN henger sammen på den måten.

5564275[/snapback]

Høres lite batterivennlig ut. Særlig siden jeg har av/på-knapp både på bluetooth og wlan lett tilgjengelig. Men kanskje det kommer en fiks etter hvert :-)

Lenke til kommentar

Hmm.... har akkurat samme problemet på min stasjonære maskin.

Er på trådløst på nett med to bærbare, men den stasjonære får ikke tildelt IP.

En periode kom jeg på nett via et usikret nett til en nabo, men da jeg fikk mitt eget nett opp å gå funker det ikke. Nå kommer jeg ikke noen vei med noen nett :no:

Jeg har ikke Bluetooth, jeg har prøvd "reparer" for å få tildelt ny IP, men funker ikke.

Får en ip som er helt fjærn og en maske på 255.255.0.0 i stede for 255.255.255.0

:hmm:

Lenke til kommentar
Hmm.... har akkurat samme problemet på min stasjonære maskin.

Er på trådløst på nett med to bærbare, men den stasjonære får ikke tildelt IP.

En periode kom jeg på nett via et usikret nett til en nabo, men da jeg fikk mitt eget nett opp å gå funker det ikke. Nå kommer jeg ikke noen vei med noen nett  :no:

Jeg har ikke Bluetooth, jeg har prøvd "reparer" for å få tildelt ny IP, men funker ikke.

Får en ip som er helt fjærn og en maske på 255.255.0.0 i stede for 255.255.255.0

:hmm:

5564919[/snapback]

Ja, det var akkurat det samme IP-problemet jeg hadde helt til jeg slo på Bluetooth. Kan dessverre ikke nok om emnet til å bidra med noen hjelp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...