Gå til innhold

Har man krav på lønn for kurs?

Peppep

Anbefalte innlegg

Hepp.

Jeg har nettopp startet i ny jobb - der jobbet jeg en helg (12 timer) og hadde kursing før jeg fikk bekreftelse på at jobben var min. Da sa de at jeg ikke fikk betalt for kurset. Jeg sa jo ingenting, er ikke veldig taktisk å sette seg opp mot sjefen den dagen man får jobben - men hadde jeg egentlig krav på å få betalt for det? Surt å miste ca 1000 kroner. :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skulle du få betalt for å dra på et kurs når du ikke var ansatt enda?

5550338[/snapback]

Har ennå ikke opplevd at opplæring ikke var lønnet. (høres ut som kurset var opplæring?)

Problemet kan være at forholdet ikke var formalisert med arbeidskontrakt og lignende, men det burde ikke ha noe å si.

Viktig å understreke at jeg ikke kan underbygge disse argumentene, bare synsing fra min side. Vil anbefale deg å ta kontakt med noen som jobber med dette. Burde være en rask sak å få svar på.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle du få betalt for å dra på et kurs når du ikke var ansatt enda?

5550338[/snapback]

Fordi jeg hadde 12 timer med arbeidstid, hvorav ca to av dem var med direkte kursing? Så, hvis man ikke skal ha betalt for det, så kan da en bedrift i teorien ta folk inn på kurs 10-15 timer gang på gang uten å betale dem? Gratis og grei arbeidskraft? Jaja..

Edit:

Har ennå ikke opplevd at opplæring ikke var lønnet. (høres ut som kurset var opplæring?)

5550402[/snapback]

Ja, det var opplæring.

Viktig å understreke at jeg ikke kan underbygge disse argumentene, bare synsing fra min side. Vil anbefale deg å ta kontakt med noen som jobber med dette. Burde være en rask sak å få svar på.

5550402[/snapback]

Jeg innbiller meg at jeg har sett et sted at man skal få lønn for kursing/opplæring, men husker ikke fra hvor. Problemet kan jo være, som du sier, at jeg ikke var under kontrakt den tiden. Det er jo ikke verdens undergang, men ganske kjipt - dessuten er det greit å vite til en annen gang. Har du tips om hvem som kan kontaktes i forbindelse med det?

Endret av bhsand
Lenke til kommentar

Veldig dårlig formulering av første spørsmål..

Jeg har nettopp startet i ny jobb - der jobbet jeg en helg (12 timer) og hadde kursing før jeg fikk bekreftelse på at jobben var min. Da sa de at jeg ikke fikk betalt for kurset.

Her gir du inntrykk av at du fikk betalt for jobben du gjorde, men ikke de 2 timene du var på kurs..? Du fikk med andre ord ikke betalt for hverken jobben eller kurset?

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg formulerte meg dårlig. (På det tidspunktet hadde jeg ikke nevnt "2 timer" noe sted.) Men det spiller vel egentlig ikke noen rolle om det var 2, 12 eller 30 timer kurs - det jeg lurer på er om man har (juridisk) rett på å få betalt for det.

Men, ja - jeg jobbet i helgen under det som var oppsatt kurs - 12 timer. Den tredje dagen skrev jeg under kontrakten og fikk da vite at jeg ikke ville få betalt for kurs-/opplæringsdagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...