Gå til innhold

Lav MHz og høy multiplier, eller omvendt..?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min maskin ser ut til å bli mer stabil med høyere multiplier, og jeg får også ørlite bedre ytelse i testene jeg gjør. Har ikke noen forklaring på hvorfor, men det er mulig at hovedkortet ikke liker at MHz-en stilles for høyt (selv om jeg ikke øker minnehastigheten eller HTT i praksis).

Lenke til kommentar

400mhz*5 vil gi bedre ytelse enn 200mhz*10.

Selv om CPU er på samme frekvensen, vil data transporteres rundt på hovedkortet raskere. Det er langt fra sikkert at du klarer 400mhz FSB, mange hovedkort (med standard 200mhz) klarer ikke mer enn rundt 280mhz.

Men det enkleste er å stille multiplier, siden dette kun innvirker på selve CPU, og ikke på chipset og hovedkort.

Edit:

Jeg skrev da ikke noe om å stille multiplier først, og så FSB?

Mente bare at det var enklere :)

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar

Det er jo ikke feil dette! Det er jo alltid en fordel å ha maks multiplier for å kunne nå de høye cpu hastighetene i og med at for folk flest så er det ramen som sier nei først.. Hvorfor ta for eksempel multiplier ned på 10 for så å øke fsb noe forferdelig, når man kan ha den på 15 og få bedre resultat cpu messig? (dette gjelder bare hvist man ikke har uber ram ;))

Lenke til kommentar
man skal først finne FSB grensen, for så å justere multipiler så høyt man klarer til det sier stopp. ikke sette høy multipier først, så justere fsb etterpå. da kan man ende opp med lavere fsb enn man egentlik kan ha fordi cpu ikke vil mere på mhz

5562438[/snapback]

Unnskyld.. Det er sannt det du sier :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...