Fredrik_25 Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Hei jeg vet at det kanskje er slitsomt at mange legger ut tråder om det samme uten selv å skjekke!.. Men jeg har nå lest så mye at jeg har blitt helt grønn:-).. Derfor må jeg bare spørre om et par ting.. Jeg står mellom de to ovennevnte modellene, og har lest det jeg har funnet av tester. Det jeg gjerne vil ha som hoved kriterie er minst mulig støy (det sies jo at fz 30 gir meget gode bilder opp til iso 200) Det står også hos akam at en perfeksjonist vil iritere seg?. Det andre er at det må være kjappest mulig, men oppstart tiden er ikke så viktig. Jeg ser jo at det er fz 30 som er kjappest mht forsinkelse, af osv. Men vil denne forskjellen ha såå mye å si?? 1,8 mot 2,2 hos finepix (dummt spm kanskje) Jeg skal bruke kameraet mest til å ta en del snowboard og downhill sykkel bilder.. Ellers blir det vel noen fest bilder her og der og da kommer dette med støyen inn.. Er denne bilde stabilitets kontrollen virkelig så god at man kan bruke iso 100 i inne mørket altså?? Hvem er best, om man ikke tar med bilde stabilisatoren?? Håper på svar mvh Fredrik Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 (endret) På frihånd "inne i mørket" som du sier er det ikke en bildestabilisator i verden som kan redde deg hvis du tenker på blitsfrie bilder. og bruker du blitsen, som på FZ30 forøvrig er meget bra, går det jo som regel greit, men husk at denne blitsen som alle andre innebygde har begrenset rekkevidde. Den sitter derimot relativt høyt, og motvirker dermed røde øyne. Stabilisatoren er mer ment for å kunne strekke seg et par hakk lenger enn normalt hva angår lukkertid eller blender, f.eks. når solen avtar på ettermiddagen. Men noe vidundermiddel er det ikke. En kjekk ekstraegenskap. Selv har jeg iallfall tatt kvelds/natt/grottebilder med FZ30 på ISO 100 med etter min mening gode resultater. Jeg sørget da for støtte slik at kameraet lå helt i ro, og kunne benytte så lang lukker den ville. Se min kameratestside for demobilder (klikk på Panasonicen). På mine A4-utskrifter er ikke støy synlig i det hele tatt. Mht. oppstart er iallfall mitt klart til bruk på ett sekund, det synes jeg er greit nok. Det er jo ingen optikk som skal trekkes ut ved oppstart. Det er faktisk ingen optikk som skal ut ved zooming heller, all bevegelse foregår inni objektivet, i motseting til S9500 og Samsung Pro815, som begge tyter forholdsvis langt ut og gjør kameraet langt og mer uhåndterlig. Det understrekses at dette er min svært subjektive mening.... På den andre linken på min kameratestside der du bilder av de 3 for å ammenlikne dem fysisk, sammen med noen nøkkeltall for alle. Endret 4. februar 2006 av manskow Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 4. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2006 For de som allerede har finepix s95000 fant jeg forøvrig denne siden med div utstyr som akam mente ikke fantes.. http://www.raynox.co.jp/english/digital/s9000/index.htm Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 For de som allerede har finepix s95000 fant jeg forøvrig denne siden med div utstyr som akam mente ikke fantes.. http://www.raynox.co.jp/english/digital/s9000/index.htm 5550601[/snapback] Rått. Lenke til kommentar
dags Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 :!: Ingen digicams er uten feil. Ingen er perfekte. Alle lander på et eller annet kompromiss. Slik er det når man skal selge til en overkommelig og interessant pris i markedet. Hvilket digitalkamera er best? Vel S9500 har best lysfølsomhet og minst støy i forhold til Panasonic FZ-30. FZ-30 har litt skarpere objektiv, men kanskje ikke fullt så fin farge gjengivelse som S-9500. Aller best til ditt bruk og prisklasse, vil jeg anbefale Canon 20D. Dette kan du finne i et greit kit på nettet til ca. 10.000,- * Rask oppstarts tid. * Mye raskere AF. * Langt bedre støy egenskaper på høy ISO. (Pga. større brikke (CMOS) i kameraet. Selv har jeg S9500 og er kjempe godt fornøyd med dette, men jeg har litt bedre tid på meg enn deg ved fotografering. Tar mest landskap og portrett. Eksempelbilder S9500: http://www.dpreview.com/gallery/fujifilms9000_samples/ Eksepelbilder FZ-30: http://www.dpreview.com/gallery/panasonicfz30_samples/ Eksempelbilder canon 20D: http://www.dpreview.com/gallery/canoneos20d_samples/ Er action bilder det primære, ville jeg selv valgt en DSLR fra Canon eller Nikon. Lykke til! Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 (endret) Aller best til ditt bruk og prisklasse, vil jeg anbefale Canon 20D. Dette kan du finne i et greit kit på nettet til ca. 10.000,- For 10.000 får man bare kameraet og kitlinsa (en linse med temmelig dårlig kvalitet). Hvis man skal bruke 10.000 på canon-speilrefleks er det mye mer fornuftig og kjøpe EOS350d og bruke resten av pengene på et bedre objektiv. EOS 350D med en god linse gir mye bedre bilder enn, EOS20d med 18-55. Bildekvaliteten på EOS350d og 20d er omtrent identisk, så det vil alltid være det kameraet med den beste opptikken som gir best bilder, dvs 350d med god opptikk gir bedre bilder enn 20d med dårlig og virsa versa. Desverre er det mange nybegynnere som kjøper 20d 18-55 kitet fordi det har blitt så billig nå, men det er helt idiotisk og ikke kjøpe et billigere kamera med bedre opptikk, hvis man ikke har planer om å kjøpe mer opptikk senere. Endret 5. februar 2006 av modin Lenke til kommentar
dags Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Aller best til ditt bruk og prisklasse, vil jeg anbefale Canon 20D. Dette kan du finne i et greit kit på nettet til ca. 10.000,- For 10.000 får man bare kameraet og kitlinsa (en linse med temmelig dårlig kvalitet). Hvis man skal bruke 10.000 på canon-speilrefleks er det mye mer fornuftig og kjøpe EOS350d og bruke resten av pengene på et bedre objektiv. EOS 350D med en god linse gir mye bedre bilder enn, EOS20d med 18-55. Bildekvaliteten på EOS350d og 20d er omtrent identisk, så det vil alltid være det kameraet med den beste opptikken som gir best bilder, dvs 350d med god opptikk gir bedre bilder enn 20d med dårlig og virsa versa. Desverre er det mange nybegynnere som kjøper 20d 18-55 kitet fordi det har blitt så billig nå, men det er helt idiotisk og ikke kjøpe et billigere kamera med bedre opptikk, hvis man ikke har planer om å kjøpe mer opptikk senere. 5553689[/snapback] Akkurat her tar du feil. Faktisk er det sånn at 350D er økonomi varianten av 20D. Dette er ikke noe jeg sier, men har lest i vurderingene til så vel norske Fotografi, som What Digital Camera. Forøvrig er jeg enig i resonementet ditt. Har man virkelig tenkt å "brenne av litt penger" på et godt action kamera, ville jeg tatt en nærmere titt på Nikons D200... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Dags: Hvor tar han feil? Alle vet at 350D er "oekonomi-varianten" av 20D. Det har en annen bildebrikke (men svaert svaert lik), og gir tilnaermet lik identisk bildekvalitet. Det vil da si at en 350D med god optikk paa alle maater gir bedre bilder enn 20D med 18-55 kitlinse... Det som er blitt spart paa er en del funksjoner, byggekvalitet, seriebildmuligheter og autofokus. Saa modin har helt rett. Foroevrig, D200 koster vel 14-15000 uten optikk. Er litt vel annen prisklasse enn de kamera traadstarter spoerr om? Med optikk som er den verdig kommer jo prisen paa D200 paa 4 ganger mer enn FZ30/s9500... Med samme zoom-omfang og ikke soeppel-optikk saa vil jeg helst la vaere aa tenke paa prisen... Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 (endret) Akkurat her tar du feil. Faktisk er det sånn at 350D er økonomi varianten av 20D.Dette er ikke noe jeg sier, men har lest i vurderingene til så vel norske Fotografi, som What Digital Camera. Forøvrig er jeg enig i resonementet ditt. Har man virkelig tenkt å "brenne av litt penger" på et godt action kamera, ville jeg tatt en nærmere titt på Nikons D200... 5554167[/snapback] Ja selvsagt, og nettopp derfor er det jo mye lurer å kjøpe et helt greit kamera 350d med god opptikk. En å kjøpe et litt bedre kamera 20d med elendig opptikk, for både 350d og 20d er mye bedre kameraer enn hva 18-55 zoomen er i stand til å utnytte. Hvis EOS350d med 18-55 er en Toyta med sykkelhjul, er EOS20d med 18-55 en Volvo med sykkehjul, men man kommer mye lenger med en Toyota med ordentlige dekk (EOS 350d med feks Sigma 18-50 f2.8) enn man kommer med en Volvo med sykkelhjul. Poenget mitt som de fleste helt sikkert har skjønt er at folk bør bruke en større andel av pengene på opptikk, i stede for å kjøpe et bedre kamera med elendig opptikk. Endret 5. februar 2006 av modin Lenke til kommentar
dags Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Hei igjen. Først og fremst er jeg helt enig med deg. Racet etter stadig flere mega pixler og hippe spesifikasjoner har godt alt for langt som det er. Egentlig har ikke ting forandret seg så mye siden Lumierè sin tid. Fysikken er den samme. Det er stort sett kvaliteten i de enkelte elementers bestandeler kombinert som avgjør resultatet. Derfor er det helt riktig at vi som hobbyentusiaster burde fokusere mere på objektivene vi bruker. Til opplysning kan jeg fortelle at mitt førstevalg pr i dag innen for DSLR er Fujifilm S3, spesielt nå som Zeiss har aviklet konseptet Contax og i stedet bygger objektiv med Nikons F-fatning. Så der fikk du den! Som dere kanskje derfor vil lese mellom linjene, vil altså valget mitt mellom FZ-30 og S9500 være sistnevnte. Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Forøvrig har jeg som er tråd starter et nikon d70s.. Så annbefalling av dslr er ikke heller det jeg spurte om!.. Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Jeg valgte Sony R1 foran begge de modellene du nevner. Prisen er ikke mye høyere, og du får et klart mer profesjonelt kamera med mye større brikke og meget god Zeiss optikk. Det du ikke får er telestyrken de to andre har, men til gjengjeld får du en fantastisk vidvinkel på 24mm. Du får også 10 gode megapiksler (i motsetning til 8-9 middelmådige) så du kan croppe deg nærmere motivet uten å nå et kritisk pikselnivå. Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Da gikk jeg for fz 30:-) Som jeg også blandt annet fikk fjern utløser med.. Gir gladelig tilbakemeldinger senere for de som er i samme situasjon... Fredrik Lenke til kommentar
Fredrik_25 Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2006 Hvis noen flere leser denne tråden nå, skal de vite at dette absolutt er et kamera som yter mildt sagt dritbra.. Etter utallige meninger om støy, og akams utalelse om at en perfeksonist vil iritere seg. Bestemmte jeg meg alikevel for å gå for dette og det har betalt seg positivt tilbake. Jeg ser klart at det er støy/kornete ved 100% visning altså 3262 x 2448 eller hvis du bruker iso over 100. Men hvem er så igjen avhengige av en sånn størrelse da!??.Blitsen er dessuten god med muligheter for justering, noe som gjør at du unngår "typiske" blits bilder inne. Jeg er ihvertfall til de grader perfeksjonist når det kommer til det å iritere seg over ting, og selvfølgelig kan ikke dette måle seg med hva du får av et d70 På den annen side har du totalt sett et stort hav av muligheter med denne lille saken... Ps En ting til! Den video funksjonen var jo sinnsyk bra da:-) Den sluker jo minne kapasiteten i en fei men alikevel. Visste ikke at det hadde blitt så bra jeg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå