Gå til innhold

Problemer med XP installasjon[LØST]

Anbefalte innlegg

Har en FS lifebook S-series som er formatert

En arbeidskollega som har tuklet med den for å legge in XP, men han måtte gi opp og gav den til meg.

Den booter fint fra inst. CD og installerer, men ved første restart(under inst). Booter den opp fra inst CD på nytt og begynner fra scratch. har prøvd både XP & 2000 men akkurat det sammen, virker som den ikke får med seg at den er midt i en inst. prosess.

Hvis jeg tar ut Cd'n før restarten får jeg bare meldingen no OS found(som jeg har full forståelse for)

Noen gode forslag her? :hmm:

Endret av mechan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Det jeg bruker å gjøre er å sette CD/DVD som 1st boot og harddisk som 2nd boot. Da booter den uannsett. Så hvis jeg setter i en Windows cd f. eks så booter den fra cd`en men om jeg tar den ut booter den vanlig på disken min :) slik bør man gjøre det.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt nei, de som har installert Xp/2000 før veit nok at setup først kjører inn endel filer til installasjonen, så rebootes PC og setup skal fortsette med de installerte filene, problemet er at maskinen vil ikke boote uten inst cd i da, fordi det fremdeles ikke er et fullverdig operativsystem installert.

Og hvis man da forandrer på boot sekvensen som foreslått av forrige innlegg, vil selvfølgelig maskina ikke fyre fra HDD, det er jo ikke noe OS der enda! Lurer på om det kan være noe i boot sector på HDD som er litt på tur? setup legger vel inn litt info der om hva som skal skje etter omstart?

Mechan, skal du innstalere XP fra cd-rom, så må/bør cd-rom stå som 1st boot device ja

Bare for å si det er jeg ikke helt amatør når det gjelder slike ting, jeg har da fått setup'n til å kjøre ;)

Lenke til kommentar

det er hvertfall måten det fungerer på for meg..jeg er nødt til og sette cdrom som boot 1 og hdd som boot 2 før restart og etter restart så inn i bios igjen og sette hdd som boot 1..den skal jo starte fra hdd etter den har lasta inn filene og restarta så hvis den da står som boot på cdrom så er det jo veldig forståelig hvorfor den begynner på nytt hele tia.

Lenke til kommentar

Patrick M: misforstod viss litt hva du mente der :yes:

H.M.Kongen: Prøver å fyre opp igjen dyret nå, tester boot rekkefølgen for n'te gang(bare for å være på den sikre siden)

PS: Takk for engasjementet i denne tråden :thumbup:

Lenke til kommentar
Har en FS lifebook S-series som er formatert

En arbeidskollega som har tuklet med den for å legge in XP, men han måtte gi opp og gav den til meg.

Den booter fint fra inst. CD og installerer, men ved første restart(under inst). Booter den opp fra inst CD på nytt og begynner fra scratch. har prøvd både XP & 2000 men akkurat det sammen, virker som den ikke får med seg at den er midt i en inst. prosess.

Hvis jeg tar ut Cd'n før restarten får jeg bare meldingen no OS found(som jeg har full forståelse for)

Noen gode forslag her? :hmm:

5549741[/snapback]

Kameraten min har samme problem. Men han glemmer at man skal kun trykke på en tast ved første boot, ikke ved andre og tredje osv. For da begynner alt på nytt igjen.

Men det visste sikkert du som ikke er en amatør ?

Lenke til kommentar

H.M.Kongen: testet boot fra cd først, hoppet inn i bios etter første reboot og satte til boot fra HDD, resultat: PC'n brukte bare litt lengre tid før den starta installasjonen på nytt igjen.

Karasjok: mulig jeg er litt amatør da, men hvilken knapp snakker du om? isåfall, hvilken prosedyre mener du bør følges?

Lenke til kommentar

Problem løst! fant ut av det, i BIOS var det satt opp manuelle verdier på Primary Master/Slave, disse stemte ikke med det faktiske, satt alt til Auto og da fyra fortsettelsen av Windows setup etter første reboot. :D

Takk for inspillene :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...