Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Møller Bil/Audi "reparerer" feil på feil


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har vært innom Møller i Trondheim, og det har virket som en slags mølle som man har vanskelig og komme ut av. :cry:

 

I høst var jeg der med min Audi 80 Avant, da for å fikse en oljelekkasje og se etter årsaker. :) Det gikk bra. ca 5000kr.

 

Senere, i desember var jeg overbevist om at ventilstammepakninger i topplokket var lekk. Dette ble fikset og nå er oljeforbruket drastisk redusert. Ca 5000 kr.

 

I høst har jeg også lagt merke til en tendens til at varmeapparatet ikke har varmet særlig. Dagen etter at jeg fikk igjen bilen etter ventilstamme-paknings-operasjonen virket det som om varmeapparatet døde helt ut.

 

Å få byttet det var det bare Møller verkstedet som kunne gjøre. :yes:

 

Årsaken til at varmeapparatet ikke virket, var at det har gått tett, og at topp-pakningen var lekk. :hrm: Skifte av varmeapparat: 9000 kr og topp-pakning 4000 kr. I tillegg måtte jeg ha leiebil. :mad:

 

Dette ble gjort i romjula og ferdig på nyåret. Etter reparasjonene, så oppdaget jeg tre feil:

1) Dørhåndtak var noe utstående på innsiden av førerdør (en bagatell).

2) Horn-hendel på rattet satt ikke korrekt på plass. Jeg undersøkte den og satte den på plass selv. Men hornet virket ikke.

3) Hydrogen-lukt fra batteri.

 

Disse ble feilsøkt en uke senere:

1) Tekniker visste ikke at det var fjæra inni hendelen som var knekt, men han trodde at det var vaier/mekanisme måtte smøres opp. :thumbdown:

 

2) Tekniker sier at feilen ligger i et relé som er i et el-panel under panser. Jeg tok med releét hjem og tester det selv, men det funket OK. Etter dette feilsøker jeg litt på bilen og finner ut at bruddet ligger mellom rattet og releéts magnetkrets. Dvs i det område som teknikeren opererte i da han skiftet varmeapparat og tok ut dashbordet.

 

3) Tekniker flytter gass-slangen fra batteriet ned i motor-rommet og tror saken er løst. Men jeg er også ved bilen sammen med tekniker og titter ned i batteri-cellene, og oppdager at de er helt tørre. Teknikeren fyller på med vann. Videre målte han lade-spenningen til over 16 Volt og da var lade-regulatoren gått sund. Jeg tok selv på meg å finne en ny regulator siden Møller ikke hadde riktig type på lager. :mad: En runde rundt i byen og jeg fant en nysom jeg satte inn der og da.

 

Senere oppsøkte jeg Møller for å få orden på det defekte varslings-hornet. Jeg hadde testet at hornet virket og mente feilen var mellom rattet og releét. Da jeg fikk bilen tilbake hadde de bare byttet releét og trukket meg for 400kr for nytt. :ohmy: Da jeg var skeptiske til Møllers teknikere, fikk jeg med meg releét som hadde stått i bilen før, og tok med hjem. Skulle likt å prøve det en gang til.., og byttet tilbake til det gamle, og det virket like godt! :dontgetit:

 

Hva skal man si til slikt? :hmm: En endeløs rekke med UFLAKS og rare OMSTENDIGHETER ?

Endret av Athlon 900
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har kostet på bilen sin mye, så får håpe den holder en stund nå da..

 

Jeg ser nå at jeg kan være glad for at jeg skrur selv :) Har spart en del penger OM prisene hadde vært samme på Audi og Opel..

 

Har nylig byttet både varmeregister og topp+pakning å ser jo nå at jeg sikkert har spart litt på det..

Kan ikke tenke deg å skru selv da?

Lenke til kommentar

Hehe, hadde bilen til fattern (Golf 4 TDI) inne på Møller 3 ganger fordi den alltid ble tom for strøm. Etter 3 verkstedtimer, 3500 kroner, nytt batteri og tilbud om ny CD-spiller (som de mente var defekt) ble den satt på et lite lokalt verksted. Etter 10minutters jobb fant de ut at displayet i CD-spillern ikke lyste, og at den ikke skrudde seg av, så den stod og gikk.

Kosta vel 300 kroner ellerno for jobben med å fikse lyset og noe av det elektriske.

 

Så kan ikke si Møller imponerer meg heller, nei (har en del "god"-historier om dem).. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Møller er stort så selvfølgelig er det flere historier om dem,men vil bare si at det det er viktig for oss som kunder å være flinke med informasjon når vi skal reparere slike feil.For å vri hele historien på hodet.Radioen er tydeligvis feilkoblet siden den må slås av hver gang + at verkstedet kan jo ikke sjekke at kunden slår den av.Du setter den inn på verksted første gang de måler tapping , men det er det ikke for radion blir slått av.Bilen går tom igjen fordi du glemmer å slå den av.Ny time og verkstedet skifter batteri fordi det er gammelt og ujevn syrevekt.Nok en gang glemmer du å slå av spilleren og går tom.Ny time og nå forstår verkstedet at det ikke var bare det dårlige batteriet som var problemet og gir deg et tilbud på en ny spiller da de finner ut at den ikke er som den skal være noe den ikke er.

Dette innlegget er bare for å illustrere hvordan lignene tilfeller kan utarte seg uten at noen skal bli hengt ut hverken kunde eller verksted.Det er ikke alltid like enkelt for dem tror jeg.

Det er faktisk få verksteder som ikke gjør så godt de kan for å rette opp en feil de har gjort så det er lov å diskutere ting en ikke er fornøyd med.Gratis arbeid ved et oljeskift eller litt rabatt på deler ved neste besøk er jo ting en kan foreslå.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar

@Leo_;

Sogndal (Berge og Co)..

 

@Morten B;

Tviler på at radioen er "feilkoblet". Bilen ble solgt av Møller, og mener de satt i radioen rett før vi kjøpte den. Radioen skrur seg av med tenninga, så det er ikke brukerfeil grunnet glemsel å skru den av.

Møller tok ut spilleren og testa den (siden jeg leverte inn bilen og sa spillern ikke funka, samtidig som dem skulle se på det batterigreiene). Fikk beskjed om at spilleren ikke tok imot strøm, så den måtte byttes. Ikke min bil så jeg skal forhøre meg, sa jeg til dem da.

Og til opplysning, spilleren har aldri hatt problemer igjen etter at den var innom det lokale verkstedet (litt usikker på hva dem gjorde, da det ikke var jeg som leverte inn bilen).

 

Joda, klart vi må være flinke med informasjon, men utifra det Møller fikk vite, så burde dem ha fikset det. Tror ikke Ola Nordmann klarer å gi noe mer detaljert beskrivelse på en slik feil enn at batteriet ofte er flatt etter å ha stått i ro over tid (8-10 timer). Det samma gjelder at spilleren ikke funker. Hvor mange måter er det å si "hei, spilleren i bilen slutta å fungere, kan dere se på det?".

 

Og når bilen da må inn 3 ganger pga samma feil, og ting byttes utnødvendig, ogman får beskjed om at ting er ødelagt og koster 3-4000 å bytte (Blaupunkt CD-spiller), så er det klart man blir oppgitt. SPESIELT når et lite lokalt verksted fikser det på en halvtime.. :)

Lenke til kommentar

Jeg mene ikke å grave i ditt enkelte tilfelle,men mener det er så mye som mange ganger skulle vært nevnt som kunne hjelpe ved feilsøking.

Når det gjelder ditt tilfelle så ser du jo at det er en annen forklaring på inlegg nr to enn hva du skriver i det første.Da stiller jo tingene seg anderledes selv om jeg enda ikke har forstått om spilleren ikke slo seg av eller om den slo seg av når en tok ut nøkkelen eller om displayet virket når den var på eller ikke.Noe selvfølgelig et verksted ikke skulle ha noe problem med å sjekke da du ba dem om det.

Lenke til kommentar

Nevnte ikke hele greia i innlegg 1, nei, det var bare deler for å ta eksempelet..

 

Det som skjedde var;

CD-spilleren hadde ingen lys i displayet og virket helt død (uavhengig av tenning).

Møller tok ut spilleren og testa den på sin måte.

Fikk beskjed om at den var defekt og måtte byttes.

Et annet verksted så på den, og fant ut at lyset i displayet hadde dårlig kontakt (eller gåen pære, noe i den dur), og fikset det.

De fikset også det at den ikke skrudde seg av når tenninga gikk av.

Så deretter fungerte spillern perfekt igjen, selv om Møller mener den er defekt.

Lenke til kommentar
Nevnte ikke hele greia i innlegg 1, nei, det var bare deler for å ta eksempelet..

 

Det som skjedde var;

CD-spilleren hadde ingen lys i displayet og virket helt død (uavhengig av tenning).

Møller tok ut spilleren og testa den på sin måte.

Fikk beskjed om at den var defekt og måtte byttes.

Et annet verksted så på den, og fant ut at lyset i displayet hadde dårlig kontakt (eller gåen pære, noe i den dur), og fikset det.

De fikset også det at den ikke skrudde seg av når tenninga gikk av.

Så deretter fungerte spillern perfekt igjen, selv om Møller mener den er defekt.

5558583[/snapback]

Flott at det ble i orden.Bare så ingen som har slik bil skal lure på om det er noe galt koblet på sin bil.Radioen skal ikke slå seg av med tenning,men først når en tar ut nøkkelen.

Lenke til kommentar
Du har kostet på bilen sin mye, så får håpe den holder en stund nå da..

 

Jeg ser nå at jeg kan være glad for at jeg skrur selv :) Har spart en del penger OM prisene hadde vært samme på Audi og Opel..

 

Har nylig byttet både varmeregister og topp+pakning å ser jo nå at jeg sikkert har spart litt på det..

Kan ikke tenke deg å skru selv da?

5550378[/snapback]

Tjo, jeg gjør jo det av og til når det er enklere ting, og jeg kan gjøre jobben på et par timer (inkludert prakk og spekulering).

 

Hvis jeg hadde bodd hos mamma, og hennes samboer, og ikke hadde trengt bilen hver dag, så hadde vi sikkert gjort jobben selv. Samboeren til mamma er en erfaren mekaniker og har godt med verktøy.

 

Jeg spurte et kjent verksted i trondheim (Snap-drive) om de kunne gjøre denne topp-paknings-skiftingen, men de henviste meg til Møller igjen fordi det er en vanskelig jobb.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg drev og renset radiatoren i fjor sommer. Da kjøpte jeg en radiator-rens og kjørte igjennom motorens kjølesystem en halv-time eller noe, og spylte ut stoffet. Da fylte jeg på med masse vann og tømte ut igjen. Så fylte jeg på vanlig kjøleveske og vann i 1:2 blanding.

 

Mulig dette er årsaken til tett varme-apparat. Hvorfor selges slike ting, som er ødeleggende for bilen? Eller er det meg som har brukt noe jeg ikke har kompetanse til å bruke? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det er ikke radiatorrensen som tetter kjølesystemet ditt, men radiatortett ("vidundermiddel"), så om det har vært radiatortett på bilen din før for å tette lekasjer så kan du få tilbake lekasjene om du kjører radiatorrens på bilen din..

 

Evt. om du har "flytta" på en propp av radiatortett mot varmeregisteret der slangene ofte er tynnere enn andre steder i motoren ;)

Lenke til kommentar

Jeg har nå konfrontert min møller-kontakt for å få tilbake den siste utgiften som hadde med det releét som var byttet. Det gikk og jeg fikk igjen 400 kr for det.

I tillegg fikk jeg også igjen 600 som jeg også betalte for en reparasjon av dørlås-mekanismen.

Det var også slik at jeg før jeg gikk til verkstedet for å fikse hornet, hadde feilsøkt litt selv. Og i samme slengen tok jeg av dør-hendelen på innsiden på begge framdørene. Dette for å få sett hva som var galt med hendelen på venstre dør. Den stod nemlig litt ut som nevnt i første innlegg her. Da såg jeg at fjæra hadde knekt og at jeg ikke kunne fikse den. Da jeg satte dør-hendelene på igjen, så oppstod nemlig en liten klikk/treghet i dørlåsen, enten man bruker nøkkelen eller låspinnen på innsiden. Dette på begge dører, men verst på høyre side. Derfor bad jeg om å få rede på hva dette skyltes, og det var det som kostet meg 600 kr ekstra. Dette var for litt over en uke siden.

I dag da jeg konfronterte møller med releét var jeg nemlig hos en møller-tekniker i karrosseri-skade-avdelingen som jo også har god greie på dører og låser. Han bare demontere hendelen og sette den sammen igjen. Den eneste forskjell var at vaieren ble satt ca. 5mm lenger inn på hendel-delen før den ble skrudd på igjen!!Fikset på 2 minutter! :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...