Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt trådløst nett bak Netopia router

Anbefalte innlegg

Hei,

Vil først bare si at de enkleste løsninger er prøvd da jeg har medium peiling på nettverk. Har nett fra NGT gjennom en netopia router. Har satt opp en Topcom trådløs router bak denne som en gateway (DHCP slått av, trådløs+2 maskiner satt opp med fast ip). WEP kryptering, 11g only mode, TXrate satt til 54Mbps (burde denne stå på auto eller lavere?), Super G with Dynamic Turbo).

Mellomspørsmål: Burde/har det noe å si om jeg disabler NAT funksjonen i trådløs routeren?

Ingen andre maskiner har vært inne på nettverket, dette er sjekket. Nettverket fungerer meget bra når vi f.eks overfører filer internt. Da viser netstumbler stabilt nett og hastigheten ligger på ca 8-15Mbps. Det kjøres på kanal 6 (kan ikke endres uansett) som er den minst belastede kanalen i nabolaget, og ingen signaler av betydelige styrke som forstyrrer. Problemene oppstår når nettverket belastes inn gjennom netopia routeren. Har vært inne i netopia og sjekket og den påstår den mottar 5888 kbps. Målingene mine på dinside og itavisen over trådløsnettet viser fra 90-300kbps. Det er ikke ønskelig å måtte koble rett på routeren for å teste, da det ikke er helt enkelt å flytte på noen av maskinene her.

Jeg legger ved skjermbilde fra netstumbler når nettet belastes utenfra + skjermbilde der jeg pinger vg.no. På en slik ping får jeg maksping på over 4k og snitt på alt fra 300-800 som er heeeelt uakseptabelt. Wireless Zero er deaktivert.

Noen gode forslag?

post-58219-1139013220_thumb.jpg

post-58219-1139013240_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, normalt sett skal det ikke ha noe og si om du gjør den om til aksesspunkt på denne måten. Men Topcom er vel ikke så mye annet enn ett salgsmerke så jeg ville ha prøvd med ett skikkelig aksesspunkt uten router fra Linksys eller 3com, alltid kjekt og kunne utelukke maskinvarefeil. Du har nyeste firmware på utstyret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...