Gå til innhold

komplett guide til å spille med linux!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) Gå til www.transgaming.com og tegn et abonnement.

2) Les medfølgende instruksjoner.

Winamp: Beep Media Player og amaroK er fullgode erstatninger.

Nero: K3B er en flott frontend for CDrecord, og er i min mening langt bedre enn Nero.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Du må nok belage deg på finne en guide til kvar enkelt spel.  Kva slags distro bruker du??

Beep Media Player(BMP) er vel ein nærmast identisk kopi av Winamp til GNU/Linux.

Nero?? Er ikkje det medfølgande brenneprogrammet bra nok? Men nero finst til Linux ja.  Søkte på Google (Nero linux), og på første linken fant eg http://www.nero.com/en/NeroLINUX.html

5548851[/snapback]

Bruker debian jeg.... vet du hvordan jeg får litt nyere og litt eldre spill til å funke?

er noe slikt at det kunn går med spill som bruker openGL eller noe slikt... stemmer det?

Lenke til kommentar

Det blir uansett ikke like "bra" som om du skulle brukt Win. Du kan jo vurdere muligheten med å kjøre 2 OS visst spilling er veldig viktig for deg. Du kan nok få alle de spillene du nevnte til å fungere, men ytelsen kommer nok til å skuffe deg litt.

Lenke til kommentar

er ikke så viktig... bare jeg får til å spille de på nett (det viktigste for meg) Men jeg må også kunne streame musikk og film fra serveren min (kjører windows med) fikk problemer med det... og det står at jeg ikke kan gjøre dette så lenge den ikke kjører linux filsystem... (kan være jeg som gjore noe galt å) men får den besjeden da... og er avhengi av min filserver....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og at deamontools fungerer!

5549903[/snapback]

Hørt om noe som kalles "loopback device"?

Har du en .iso -fil, mounter du den som om den var en vanlig cd med "mount -o loop /path/to/foobar.iso /mnt/foobar" - sørg for å configurere wine/cedega slik at win-programmer og win-spill tror de har med en "ekte" cd-rom å gjøre. Kontakt meg dersom du vil ha fullstendig template på script til å mounte og starte spill i wine/cedega med auto mount/umount av imager osv.

Jeg liker best å slippe slowdowns, bråk og leiting etter originalplate, og jeg regner med du faktisk har kjøpt spillene du vil mounte via loopback ... De fleste spillene krever dessverre ofte no-cd crack fordi kopibeskyttelsen ikke virker i GNU/Linux - i fri programvare-verden heter det seg at firmaer ikke bare kan ta seg til rette og installere rootkits i hytt og pine. Cedega har forresten endel støtte for noe kopibeskyttelse, slik at du slipper no-cd crack.

Glem å spør om hvordan du spiller piratkopierte spill her inne uansett ... :thumbdown:

Hvilken distro og hvilket skjermkort har du? Med nVidia og en noenlunde populær distro burde det ikke være noe problem å kjøre Steam/bf1942/bf2. Dersom du ønsker flere spill skrevet spesiellt også for GNU/Linux, kjøp ett av de mange spillene som allerede er native, som feks. UT2004, NWN, Doom3, Quake4 +++

Forresten, jeg vil ikke anbefale deg å handle et Transgaming-medlemsskap dersom du ikke absolutt trenger det, det er allment akseptert at man får lite tilbake for pengene sammenliknet med Wine. Det kan ofte være en bedre idè å sette bounties på spesifikke spill du ønsker å spille med plain Wine ... Cedega kan du også skaffe uten å betale noe via CVS, da uten endel funksjonalitet. Spør om du vil ha howto.

Dualboot (Windows+GNU/Linux) er et alternativ dersom du ikke har tid eller gidd til å få spillene til å duge utmerket i GNU/Linux - men vær obs. på at Windows sannsynligvis isåfall vil ødelegge GNU/Linux-installasjonen så raskt den får mulighet (ved neste SP, reinstall, enkelte ganger bare med simpel reboot). Det mest stabile og beste alternativet er forsåvidt rent GNU/Linux - men det er tross alt ingen tvang :)

K3B er meget bra brenneprogram, ønsker du å betale, er NeroLINUX å anbefale.

Du kan treffe mange irriternede problemer dersom du bruker ATI-skjermkort, dette er ATI's feil, og ikke GNU/Linux. Selv kjører jeg ATI, og dersom det ikke kommer langt bedre drivere snart, vil min neste oppgradering være til nVidia.

DosBox er meget bra til gamle DOS-spill, Wine støtter mange gamle Windows-spill som WinXP ikke lenger støtter, og ScummVM er meget fin til alle Scumm-baserte spill. Ellers har man jo diverse emulatorer for alt fra NES til MAME.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...