Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

fusking i motor i bmw 318i 92model


Anbefalte innlegg

jeg har en bmw 318 92 mod.

den fuske ganske så mye, hele tiden når jeg kjører, trekkraften kommer og går hele tiden, bilen hopper nesten.

det hele begynte når jeg byttet fra effektanlegg til orginal, det var ikke katalysator på effektanlegget.

jeg var på verksted og de sa lambdasonden var ødelagt, jeg byttet den, og bilen virket fint i 30min så var den helt lik igjen. når jeg kobler den vekk virker bilen helt fint.

eksosanlegget er alvorlig varmt synes jeg, endestykket på bakpottet er krommet med det har begynte å blir gult i krommen. katalysatoren er blå. bilen lukter også brent når jeg har kjørt en stund

.

lurer på om bilen ikke får bli kvitt varmen men vet ikke hvordan eller hvor jeg skal begynne å lete etter feil.

 

Noen flinke mekanikkere som har noen ideer eller vet hva feilen er?

Endret av j_kalland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har en bmw 318 92 mod.

den fuske ganske så mye, hele tiden når jeg kjører, trekkraften kommer og går hele tiden, bilen hopper nesten.

det hele begynte når jeg byttet fra effektanlegg til orginal, det var ikke katalysator på effektanlegget.

jeg var på verksted og de sa lambdasonden var ødelagt, jeg byttet den, og bilen virket fint i 30min så var den helt lik igjen. når jeg kobler den vekk virker bilen helt fint.

eksosanlegget er alvorlig varmt synes jeg, endestykket på bakpottet er krommet med det har begynte å blir gult i krommen. katalysatoren er blå.

 

lurer på om bilen ikke får bli kvitt varmen men vet ikke hvordan eller hvor jeg skal begynne å lete etter feil.

 

Noen flinke mekanikkere som har noen ideer eller vet hva feilen er?

5548218[/snapback]

 

 

Har du resatt minnet til hjernen, høres ut som om den går over i sikkerhetsprogram...Ta en tur på verksted og les av registret...

Lenke til kommentar
jeg har en bmw 318 92 mod.

den fuske ganske så mye, hele tiden når jeg kjører, trekkraften kommer og går hele tiden, bilen hopper nesten.

det hele begynte når jeg byttet fra effektanlegg til orginal, det var ikke katalysator på effektanlegget.

jeg var på verksted og de sa lambdasonden var ødelagt, jeg byttet den, og bilen virket fint i 30min så var den helt lik igjen. når jeg kobler den vekk virker bilen helt fint.

eksosanlegget er alvorlig varmt synes jeg, endestykket på bakpottet er krommet med det har begynte å blir gult i krommen. katalysatoren er blå.

 

lurer på om bilen ikke får bli kvitt varmen men vet ikke hvordan eller hvor jeg skal begynne å lete etter feil.

 

Noen flinke mekanikkere som har noen ideer eller vet hva feilen er?

5548218[/snapback]

 

 

Har du resatt minnet til hjernen, høres ut som om den går over i sikkerhetsprogram...Ta en tur på verksted og les av registret...

5548238[/snapback]

 

 

har vært på bavaria bmw.

de kobler den til maskinen sin og alt viste 100%

de har ikke peiling på hva som kan være feil.

Lenke til kommentar

Hvis bilen går helt fint uten lamdasonde er eksosanlegget i orden.Spørsmålet er om det var koblet til noen lamdasonde før problemene dine begynnte.Lamdasonden som nå står i ble den byttet komplett med den runde stikket eller er den loddet inn?

Lenke til kommentar
Hvis bilen går helt fint uten lamdasonde er eksosanlegget i orden.Spørsmålet er om det var koblet til noen lamdasonde før problemene dine begynnte.Lamdasonden som nå står i ble den byttet komplett med den runde stikket eller er den loddet inn?

5548299[/snapback]

 

 

den ble byttet komplett. orginal faktisk.

men jeg synes det er noe rart med at eksosanlegget er så varmt, krommen på bakpotten skal ikke bli gul.

Lenke til kommentar
Var lamdasonden koblet til før problemet begynnte?

5548320[/snapback]

 

 

ja det var den.

da jeg var på kontroll på bavaria var den gamle lambdasonden på og de så på aparatene sine at den var ødelagt.

så fikk jeg ny og da jeg var på test på nytt viste at 100% men bilen fusket like mye.

Lenke til kommentar

Forstår jeg rett?Bilen går fint med effektanlegg.Anlegget blir byttet,men samme lamdasonde står i bilen.Med en gang det nye anlegget er skrudd på begynner problemene uten at noe annet er gjort med bilen.

Hvis ovenfor stemmer må du sjekke eksosen med å holde hånden noen centimeter bak enderøret.Da skal du kunne kjenne tydelig at eksosen "slår".Den skal blåse pulsvis og ikke bare velte jevnt ut for da er den tett.(dette gjelder din bil og ikke alle nyere biler).

Lenke til kommentar
Forstår jeg rett?Bilen går fint med effektanlegg.Anlegget blir byttet,men samme lamdasonde står i bilen.Med en gang det nye anlegget er skrudd på begynner problemene uten at noe annet er gjort med bilen.

Hvis ovenfor stemmer må du sjekke eksosen med å holde hånden noen centimeter bak enderøret.Da skal du kunne kjenne tydelig at eksosen "slår".Den skal blåse pulsvis og ikke bare velte jevnt ut for da er den tett.(dette gjelder din bil og ikke alle nyere biler).

5548382[/snapback]

 

 

eksosen kommer ikke helt jevnt ut, er litt fuskete, men kjenner jo at det kommer svidd lukt ut også.

har liksom ingen flere ideer.

Lenke til kommentar

slik du svarte så så forstår jeg det som at alt begynnte med at du løsnet den gamle eksosen og satt opp en annen uten å bytte lamdasonde.Da må problemet ligge i eksosen.Det kan ikke stemme at lamdaverdien var 100% når de målte den.En bil som fusker kan ikke gi et 100% lamdasignal.Hvis eksosen er tett så får du det problemet du snakker om.Hvis eksosen er tett vil lamdasonden måle den uforbrente gassen som ikke slipper ut å gi beskjed om at motorstyringen må kutte ned på bensinen noe som gir fusk og lukt av råttent egg og glovarm eksos.Kobler du fra lamdasonden vil motoren få riktig blanding.men blir noe dau da eksosen har for mye motstand.

Lenke til kommentar
Forstår jeg rett?Bilen går fint med effektanlegg.Anlegget blir byttet,men samme lamdasonde står i bilen.Med en gang det nye anlegget er skrudd på begynner problemene uten at noe annet er gjort med bilen.

Hvis ovenfor stemmer må du sjekke eksosen med å holde hånden noen centimeter bak enderøret.Da skal du kunne kjenne tydelig at eksosen "slår".Den skal blåse pulsvis og ikke bare velte jevnt ut for da er den tett.(dette gjelder din bil og ikke alle nyere biler).

5548382[/snapback]

 

 

eksosen kommer ikke helt jevnt ut, er litt fuskete, men kjenner jo at det kommer svidd lukt ut også.

har liksom ingen flere ideer.

5548414[/snapback]

 

 

 

jeg har en anelse om at eksosen blir for varm så den ødelegger lambdasonden, at jeg ikke kan ha katalysator på bilen, det skal være men de 4 siste årene har det ikke vært.

bilen blir kjempe varm med en gang. krommen på endestykket er blitt gult på noen timer. og det er ikke vanlig.

Lenke til kommentar
Leste du det siste innlegget mitt postet samtidig?

5548510[/snapback]

 

 

skrev det siste før jeg leste.

men du forklarte bilen min akuratt som den oppfører seg.

da jeg var på bavaria så prøvde jeg å forklare dem at anlegget ble alvorlig varmt men det var helt vanlig sa de, men det vet jeg at ikke stemmer, jeg tror at det blir så varmt at lambdasonden blir ødelagt, kan det stemme?

jeg tror det er det som gjør at bavaria målte 100% i dag pga at den var ødelagt.

men det skal stå orginalt katalysator på bilen, men etter min teori så blir den for varm med den på. varmen får ikke komme ut.

har du noen ideer på hva jeg kan gjøre for å få bilen til å bli bra igjen??

eventuelt om du har vært borti dette før og va som måtte til da?

Lenke til kommentar

Det beste er å finne en som har greie på det.Han kobler på en avgassmåler å måler verdien fra lamdasonden på den sorte ledningen med et scoop.Da ser han med en gang hva som er galt.Regner med BMW bare koblet på orginaltesteren å leste ut digitale tall seriellt igjennom diagnosekontakten noe som ikke er godt nok.Koble fra lamdasonden frem til da.

Var det en PKK som forlangte at du måtte montere eksosanlegget?

Lenke til kommentar
Det beste er å finne en som har greie på det.Han kobler på en avgassmåler å måler verdien fra lamdasonden på den sorte ledningen med et scoop.Da ser han med en gang hva som er galt.Regner med BMW bare koblet på orginaltesteren å leste ut digitale tall seriellt igjennom diagnosekontakten noe som ikke er godt nok.Koble fra lamdasonden frem til da.

Var det en PKK som forlangte at du måtte montere eksosanlegget?

5548623[/snapback]

 

vet ikke hva en pkk er men grunnen til at jeg satte på orginalt var at effektanlegget bråket sånt at du mistet komforten i bilen.

Lenke til kommentar

Pkk er perdiodisk kjøretøtkontroll eller EU- kontroll ;)

 

Ang. problemet ditt antar jeg at det er snakk om tett katalysator, som eventuelt kan ha tettet bakre potta di (er vel bare kat og en stor bakpotte på bilen din orginalt?)

 

Hvis katen er tett kan det gi de symptomene du beskriver, og katen vil også gjerne bli glødende under kjøring (blå når den er kald).

 

Det enkleste du kan gjøre er å kutte av katen for å se inni/gjennom den.

Hold den opp mot lyset og se igjennom, er det dårlig med sikt er den tett.

Ser du derimot lyset godt gjennom hele er den i orden.

Inni katen sitter det et keramisk element dekket med edelmetaller som likner på en bikube (mange tusener av små ruter, se min forstørrede tegning) Bretter du ut alle disse rutene vil arealet tilsvare omtrent en fotballbane :)

 

Hvis keramikken har blitt ødelagt og deler av den har gått videre bak i eksosanlegget er det bare å bytte hele.... Det er noe dritt å få ut igjen, og eventuelle rester kan gi deg problemer på nytt.

Lenke til kommentar

Som garrasjen sier, så tyder det på altfor høy temp. på eksosen om katalysatoren din har blitt blåeloksert (noe chrome'n på potta de også sier)

 

Har du fått målt temp. på eksosen?

Da skal du få et svar som må stemme overens med et fasitsvar BMW kan gi deg..

 

Da når bilen har rett arbeidstemp. og går på tomgang ;)

Lenke til kommentar
Som garrasjen sier, så tyder det på altfor høy temp. på eksosen om katalysatoren din har blitt blåeloksert (noe chrome'n på potta de også sier)

 

Har du fått målt temp. på eksosen?

Da skal du få et svar som må stemme overens med et fasitsvar BMW kan gi deg..

 

Da når bilen har rett arbeidstemp. og går på tomgang ;)

5550424[/snapback]

 

 

hele eksosanlegget er jo helt nytt, forstår ikke helt hvordan det kan være tett da.

men har jo funnet ut selv at det er for varmt. men det er liksom det at bilen fusker, og jeg har en anelse om at lambdasonden er ødelagt, og at den blir ødelagt med en gang pga for mye varme i eksosen.

Lenke til kommentar

Den mest vanlige måten å få en ny katalysator, eller forsåvidt en gammel som virker til å gløde er å kjøre på alt for fet blanding.

Dette kan komme av feil i motorstyring (feil lambdaverdi) eller lekkasje i dysene.

Virker som de gutta på ditt lokale verksted har litt lite greie på dette her.... De har jo såpass bra utsyr at dette burde være en bagatell å finne ut av.

 

Ta en skikkelig kjøretur og se etter om katen gløder rett etterpå, gjør den det uten å være tett som jeg skrev om i forrige inlegg går motoren for rikt.

Lenke til kommentar
Den mest vanlige måten å få en ny katalysator, eller forsåvidt en gammel som virker til å gløde er å kjøre på alt for fet blanding.

Dette kan komme av feil i motorstyring (feil lambdaverdi) eller lekkasje i dysene.

Virker som de gutta på ditt lokale verksted har litt lite greie på dette her.... De har jo såpass bra utsyr at dette burde være en bagatell å finne ut av.

 

Ta en skikkelig kjøretur og se etter om katen gløder rett etterpå, gjør den det uten å være tett som jeg skrev om i forrige inlegg går motoren for rikt.

5551553[/snapback]

 

 

den gløder litt når jeg kjører, det har jeg sett før, men har nettopp funnet ut at det har vært byttet motor i bilen og noen av bmwene skal ikke ha katalysator, jeg tror at det er satt en av de motorene i min bil.

så at hvis jeg tar den vekk så vil alt bli i orden for da får bilen mer fri eksos og ingenting blir så varmt og da virker lambdasonden rett også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...