mack_ Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Jeg prøver å lage en webserver som skal hoste en privat hjemmeside og bildegalleri. Jeg bruker wampserver på win xp pro, men klarer ikke å finne den fra andre maskiner enn hvor selve programmet (wampserver) ligger. Problemet ligger nok i at denne maskinen ikke ligger "først" i nettverket som en slags server eller firewall, og spørsmålet er egentlig om dette prosjektet er mulig. Maskinen er tilkoblet internett via trådløst LAN til en router, og videre ut via et ADSL-modem. Linja jeg har er ei Telenor 3Mbit ADSL-linje. Det finnes helt sikkert andre ord som er bedre å bruke enn de jeg har valgt her, men poenget er at jeg vil bli forstått. Kan noen hjelpe meg? EDIT: Kan dette oppsettet hjelpe meg? Endret 3. februar 2006 av mack_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Hei. Først så må du sette opp apache til og lytte på en ip som funker. Tipper den nå står og lytter på 127.0.0.1, som er loopback. Set den til å lytte på porten pc'n bruker på nettverket (ServerName 0.0.0.0 i httpd.conf) så stikker du i routern din og forwarder port 80 og 443(dersom du trenger muligheten for ssl) til webserverns interne ip. Tipper ting vil funke litt bedre dersom du gjør som nevnt over Lenke til kommentar
mack_ Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Takk for svaret! Nå har jeg lagt inn apache, men det er ikke alt her jeg forstår... Jeg er virkelig ikke helt inne i det her! 1: Først så må du sette opp apache til og lytte på en ip som funker. Hva menes med en ip som funker? Menes det min egen ip, eller ip'en til f.eks vg-nett?2: Set den til å lytte på porten pc'n bruker på nettverket (ServerName 0.0.0.0 i httpd.conf)Med dette menes den lokale ip'en til den pc'en apache ligger på? Beklager at jeg maser sånn, men når jeg googler på det, så blir jeg ikke så veldig mye klokere! Håper på svar igjen! Endret 7. februar 2006 av mack_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå