Gå til innhold

Feil på solgt data, mitt ansvar?

Anbefalte innlegg

Hvilken skjerm og oppløsning kjørte du på skjermen før du koblet ned og sendte den, og vet du hvilken skjerm kjøperen bruker på maskinen? Jeg har opplevd å ikke få bilde etter å ha byttet fra CRT til LCD skjerm, da oppløsningen jeg hadde kjørt var høyere enn hva LCD skjermen klarte, måtte koble til CRT'en igjen og justere ned oppløsningen, så funket det. Så be kjøperen teste på en crt skjerm hvis han/hun har muligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at noe som helst er ødelagt inni pc med mindre du har vært veldig uheldig. Be kjøperen åpne kabinettet og ta ut og sett inn igjen alle "løse" deler.

Spesielt skjermkortet, rambrikker og CPU.

Det skal endel til for at deler inni i et kabinett blir ødelagt under transport, men ting kan få løs/dårlig kontakt.

Har bare opplevd at en harddisk røyk engang i forbindelse med panikkbremsing p.g.a. en elg (kabinettet fløy 1 m inni bilen). Men dette er 11 år siden og den gangen måtte man "låse" lesehodene på hardisken manuelt, dvs. software.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Posten vil neppe gi deg noen form for erstattning. Da pakken er hentet, og tatt med hjem. Da er ikke pakken postens ansvar lenger. Du kan selvfølgelig gå på postkontoret og be om at de fyller ut et skademeldingsskjema. Men det slår nok ikke gjennom.

Handelen er utført, da er det ikke lenger selgers ansvar. Med mindre det er bevis for at dette har vært en langvarig feil, og selger bevist har forsøkt å selge en ødelagt gjenstand.

Det hele er et skudd ut mot åpent hav fra kjøpers side.

Lenke til kommentar
Hvilken skjerm og oppløsning kjørte du på skjermen før du koblet ned og sendte den, og vet du hvilken skjerm kjøperen bruker på maskinen? Jeg har opplevd å ikke få bilde etter å ha byttet fra CRT til LCD skjerm, da oppløsningen jeg hadde kjørt var høyere enn hva LCD skjermen klarte, måtte koble til CRT'en igjen og justere ned oppløsningen, så funket det. Så be kjøperen teste på en crt skjerm hvis han/hun har muligheten.

5657178[/snapback]

Riktig, start opp i sikkerhetsmodus(F8) og velg aktiver VGA-modus...

Lenke til kommentar
Hei.

Min kjøper mottok nettopp min data som jeg solgte til han, men han sier at det ikke kommer noe bilde på skjermen, og det mest sannsynligvis er hovedkortets feil. Den funka helt utmerket når jeg sendte den, og det har tydeligvis skjedd noe under sending. Er det mitt problem å fikse oppi, eller posten som skal erstatte? Det ble ikke lagd noen kontrakt, men jeg ønsker jo at kjøper får et produkt som fungerer. Får litt hetta av sånne ting, hvertfall siden jeg brukte alle penga på ny maskin.

Takk for svar.

5547948[/snapback]

Hvordan har det gått med denne saken?

Lenke til kommentar
Hei.

Min kjøper mottok nettopp min data som jeg solgte til han, men han sier at det ikke kommer noe bilde på skjermen, og det mest sannsynligvis er hovedkortets feil. Den funka helt utmerket når jeg sendte den, og det har tydeligvis skjedd noe under sending. Er det mitt problem å fikse oppi, eller posten som skal erstatte? Det ble ikke lagd noen kontrakt, men jeg ønsker jo at kjøper får et produkt som fungerer. Får litt hetta av sånne ting, hvertfall siden jeg brukte alle penga på ny maskin.

Takk for svar.

5547948[/snapback]

Hvordan har det gått med denne saken?

5687740[/snapback]

Han ringte meg aldri tilbake igjen, og det er sånn 4 uker siden nå så. Regner med at han fikk fiksa det. :)

Lenke til kommentar
Kjøpslov og forbrukerkjøpslov dekkes meg bekjent ikke om du har solgt den som privatperson, slik jeg forstår. Kjedelig for kjøper, for å si det sånn. :)

5661899[/snapback]

Sier du her at du ikke tror handelen blir dekket av noen av de lovene?

I såfall vil jeg rette på deg.

Forbrukerkjøpsloven gjelder når privatpersoner kjøper fra næringsdrivende

Kjøpsloven gjelder når:

Næringsdrivende kjøper fra næringsdrivende

Næringsdrivende kjøper fra privatpersoner

privatpersoner kjøper fra privatpersoner

Da jeg hadde foretningsjuss terpet læreren ganske mye på dette.

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Skyt meg hvis jeg tar feil, men går ikke risiko over på kjøper når varen er overgitt fraktfører etter kjøpsloven?

5688136[/snapback]

Ditt spørsmål blir omhandlet i Kjl. Kap 3, risikoen for tingen.

Men når det er snakk om når risikoen går over på kjøper må man også se på kapitlet om mangler ved tingen. Ganske interessant lesning.

Du finner hele kjøpsloven på www.lovdata.no.

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...