Gå til innhold

Feil på solgt data, mitt ansvar?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min kjøper mottok nettopp min data som jeg solgte til han, men han sier at det ikke kommer noe bilde på skjermen, og det mest sannsynligvis er hovedkortets feil. Den funka helt utmerket når jeg sendte den, og det har tydeligvis skjedd noe under sending. Er det mitt problem å fikse oppi, eller posten som skal erstatte? Det ble ikke lagd noen kontrakt, men jeg ønsker jo at kjøper får et produkt som fungerer. Får litt hetta av sånne ting, hvertfall siden jeg brukte alle penga på ny maskin.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han kommer i allefall ikke noen vei om han skulle anmelde deg :)

 

Posten har heller ikke noe serlig til ansvar med mindre du har forsikret innholdet før du sendte den, mulig jeg tar feil, men det er i allefall slik jeg har oppfattet det fra andre tråder om ca. det samme...

Lenke til kommentar
Han kommer i allefall ikke noen vei om han skulle anmelde deg :)

 

Posten har heller ikke noe serlig til ansvar med mindre du har forsikret innholdet før du sendte den, mulig jeg tar feil, men det er i allefall slik jeg har oppfattet det fra andre tråder om ca. det samme...

5548239[/snapback]

 

På postens sider står det at pakken forsikres for opptil 10.000kr, men det står ingenting om å måtte kjøpe den forsikringen. Må man det?

Lenke til kommentar

Hadde kjøpsloven for 3 år siden, så hvis jeg ikke husker feil så: Leveringen er gjennomført og ansvaret (over pc'en) er kjøperens når han mottar den. Unntaket er når produktet har en mangel med en gang kjøperen tester/undersøker produktet (i dette tilfellet: pc'en fungerer ikke). Så er redd du må gi tilbake evt. penger som du har fått og få tilbake pc'en...

 

Kjøperen kan kreve at du retter opp feilen på din regning, prisavslag (som dekker rep.), pengene tilbake.

 

Du kan også sjekke posten og høre hva de kan gjøre mtp erstatning, hvis det var gjennom dem du solgte pc'en?!

 

EDIT..

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Hadde kjøpsloven for 3 år siden, så hvis jeg ikke husker feil så: Leveringen er gjennomført og ansvaret (over pc'en) er kjøperens når han mottar den. Unntaket er når produktet har en mangel med en gang kjøperen tester/undersøker produktet (i dette tilfellet: pc'en fungerer ikke). Så er redd du må gi tilbake evt. penger som du har fått og få tilbake pc'en...

 

Du kan også sjekke posten og høre hva de kan gjøre mtp erstatning, hvis det var gjennom dem du solgte pc'en?!

5548326[/snapback]

 

Ja, sendte pakken via dem. Fikk forhåndsbetalt. Syns det er rart at jeg har ansvaret når frakten "ødela" den. Altså, alt fungerer og den starter, men intet bilde kommer på skjermen. Vet ikke hvorfor, men.

Lenke til kommentar
Hadde kjøpsloven for 3 år siden, så hvis jeg ikke husker feil så: Leveringen er gjennomført og ansvaret (over pc'en) er kjøperens når han mottar den. Unntaket er når produktet har en mangel med en gang kjøperen tester/undersøker produktet (i dette tilfellet: pc'en fungerer ikke). Så er redd du må gi tilbake evt. penger som du har fått og få tilbake pc'en...

 

Du kan også sjekke posten og høre hva de kan gjøre mtp erstatning, hvis det var gjennom dem du solgte pc'en?!

5548326[/snapback]

 

Ja, sendte pakken via dem. Fikk forhåndsbetalt. Syns det er rart at jeg har ansvaret når frakten "ødela" den. Altså, alt fungerer og den starter, men intet bilde kommer på skjermen. Vet ikke hvorfor, men.

5548357[/snapback]

 

Tja.. det blir ord-mot-ord. Det er rarere at kjøperen skal ha ansvaret hvis du f.eks ikke pakker inn pc'en skikkelig? Evt. selger en defekt pc og later som om den virket da du sendte den..

 

Menneh.. du har krav på å kjøperen skal sende den inn til reparasjon (eller du for den saks skyld) og at du dekker det beløpet. Går ikke det så kan du evt. skaffe et likt eksemplar av produktet. Går ikke det så har han krav på heving av produktet og pengene tilbake..

 

Hvordan sendte du pakken? Norgepakken? Forsikring? Verdibrev?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Hadde kjøpsloven for 3 år siden, så hvis jeg ikke husker feil så: Leveringen er gjennomført og ansvaret (over pc'en) er kjøperens når han mottar den. Unntaket er når produktet har en mangel med en gang kjøperen tester/undersøker produktet (i dette tilfellet: pc'en fungerer ikke). Så er redd du må gi tilbake evt. penger som du har fått og få tilbake pc'en...

 

Du kan også sjekke posten og høre hva de kan gjøre mtp erstatning, hvis det var gjennom dem du solgte pc'en?!

5548326[/snapback]

 

Ja, sendte pakken via dem. Fikk forhåndsbetalt. Syns det er rart at jeg har ansvaret når frakten "ødela" den. Altså, alt fungerer og den starter, men intet bilde kommer på skjermen. Vet ikke hvorfor, men.

5548357[/snapback]

 

Tja.. det blir ord-mot-ord. Det er rarere at kjøperen skal ha ansvaret hvis du f.eks ikke pakker inn pc'en skikkelig? Evt. selger en defekt pc og later som om den virket da du sendte den..

 

Menneh.. du har krav på å kjøperen skal sende den inn til reparasjon (eller du for den saks skyld) og at du dekker det beløpet. Går ikke det så kan du evt. skaffe et likt eksemplar av produktet. Går ikke det så har han krav på heving av produktet og pengene tilbake..

5548409[/snapback]

 

Jaja, blir jo veldig ord mot ord. Han kan jo ha mista den i gulvet og sagt at han ikke gjorde det, men det handler jo ikke om det egentlig. Får ordne det med han. Trodde ikke kjøpsloven var så effektiv ved privatkjøp uten noen kontrakt. :p

Lenke til kommentar
Hadde kjøpsloven for 3 år siden, så hvis jeg ikke husker feil så: Leveringen er gjennomført og ansvaret (over pc'en) er kjøperens når han mottar den. Unntaket er når produktet har en mangel med en gang kjøperen tester/undersøker produktet (i dette tilfellet: pc'en fungerer ikke). Så er redd du må gi tilbake evt. penger som du har fått og få tilbake pc'en...

 

Du kan også sjekke posten og høre hva de kan gjøre mtp erstatning, hvis det var gjennom dem du solgte pc'en?!

5548326[/snapback]

 

Ja, sendte pakken via dem. Fikk forhåndsbetalt. Syns det er rart at jeg har ansvaret når frakten "ødela" den. Altså, alt fungerer og den starter, men intet bilde kommer på skjermen. Vet ikke hvorfor, men.

5548357[/snapback]

 

Trenger ikke være noe ødelagt. Mulige feil:

- Cpu er løs

- Kablene står ikke skikkelig i/glemt en kabel

- skjerkortet står ikke skikkelig i pci-e porten (agp)

 

Prøv deg litt frem, kanskje den ikke er ødelagt allikevel

Lenke til kommentar
Hadde kjøpsloven for 3 år siden, så hvis jeg ikke husker feil så: Leveringen er gjennomført og ansvaret (over pc'en) er kjøperens når han mottar den. Unntaket er når produktet har en mangel med en gang kjøperen tester/undersøker produktet (i dette tilfellet: pc'en fungerer ikke). Så er redd du må gi tilbake evt. penger som du har fått og få tilbake pc'en...

 

Du kan også sjekke posten og høre hva de kan gjøre mtp erstatning, hvis det var gjennom dem du solgte pc'en?!

5548326[/snapback]

 

Ja, sendte pakken via dem. Fikk forhåndsbetalt. Syns det er rart at jeg har ansvaret når frakten "ødela" den. Altså, alt fungerer og den starter, men intet bilde kommer på skjermen. Vet ikke hvorfor, men.

5548357[/snapback]

 

Trenger ikke være noe ødelagt. Mulige feil:

- Cpu er løs

- Kablene står ikke skikkelig i/glemt en kabel

- skjerkortet står ikke skikkelig i pci-e porten (agp)

 

Prøv deg litt frem, kanskje den ikke er ødelagt allikevel

5548427[/snapback]

 

Mhm, de skulle prøve å fikse det da. Jeg ser ikke hva som er gærnt, for maskina er langt unna meg nå. Sendte som norgespakke, var det kjøper ville.

Endret av Mortifer
Lenke til kommentar
Hadde kjøpsloven for 3 år siden, så hvis jeg ikke husker feil så: Leveringen er gjennomført og ansvaret (over pc'en) er kjøperens når han mottar den. Unntaket er når produktet har en mangel med en gang kjøperen tester/undersøker produktet (i dette tilfellet: pc'en fungerer ikke). Så er redd du må gi tilbake evt. penger som du har fått og få tilbake pc'en...

 

Du kan også sjekke posten og høre hva de kan gjøre mtp erstatning, hvis det var gjennom dem du solgte pc'en?!

5548326[/snapback]

 

Ja, sendte pakken via dem. Fikk forhåndsbetalt. Syns det er rart at jeg har ansvaret når frakten "ødela" den. Altså, alt fungerer og den starter, men intet bilde kommer på skjermen. Vet ikke hvorfor, men.

5548357[/snapback]

 

Trenger ikke være noe ødelagt. Mulige feil:

- Cpu er løs

- Kablene står ikke skikkelig i/glemt en kabel

- skjerkortet står ikke skikkelig i pci-e porten (agp)

 

Prøv deg litt frem, kanskje den ikke er ødelagt allikevel

5548427[/snapback]

 

Mhm, de skulle prøve å fikse det da. Jeg ser ikke hva som er gærnt, for maskina er langt unna meg nå. Sendte som norgespakke, var det kjøper ville.

5548436[/snapback]

 

 

OK. Da er det ingen forsikring. Da er nok ansvaret på deg. Får håpe kjøper får fikset pc'en selv, evt. reparert den (billig) på din regning dessverre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Hadde kjøpsloven for 3 år siden, så hvis jeg ikke husker feil så: Leveringen er gjennomført og ansvaret (over pc'en) er kjøperens når han mottar den. Unntaket er når produktet har en mangel med en gang kjøperen tester/undersøker produktet (i dette tilfellet: pc'en fungerer ikke). Så er redd du må gi tilbake evt. penger som du har fått og få tilbake pc'en...

 

Du kan også sjekke posten og høre hva de kan gjøre mtp erstatning, hvis det var gjennom dem du solgte pc'en?!

5548326[/snapback]

 

Ja, sendte pakken via dem. Fikk forhåndsbetalt. Syns det er rart at jeg har ansvaret når frakten "ødela" den. Altså, alt fungerer og den starter, men intet bilde kommer på skjermen. Vet ikke hvorfor, men.

5548357[/snapback]

 

Trenger ikke være noe ødelagt. Mulige feil:

- Cpu er løs

- Kablene står ikke skikkelig i/glemt en kabel

- skjerkortet står ikke skikkelig i pci-e porten (agp)

 

Prøv deg litt frem, kanskje den ikke er ødelagt allikevel

5548427[/snapback]

 

Mhm, de skulle prøve å fikse det da. Jeg ser ikke hva som er gærnt, for maskina er langt unna meg nå. Sendte som norgespakke, var det kjøper ville.

5548436[/snapback]

 

 

OK. Da er det ingen forsikring. Da er nok ansvaret på deg. Får håpe kjøper får fikset pc'en selv, evt. reparert den (billig) på din regning dessverre. Lykke til!

5548545[/snapback]

 

Takker. Får lite søvn i natt skal du se. :p

Lenke til kommentar

når jeg sendte ett hovedkort til USA, så måtte jeg betale ekstra for forsikring, dette var gjennom posten vel og merke, veit ikke om det er no særlig forskjell....hvis jeg ikke betalte, så var det mitt eget ansvar.

 

Men, du har jo ikke blitt spurt om forsikring, så da antar jeg at pakken var forsikret.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...