Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger veldig kyndig hjelp til nettverksproblemer

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en bærbar pc som helt uten grunn (Ihvertfall ikke fremprovosert) har sluttet å koble seg på nett. Det vil si: Når innstillingene er "som de skal", eller slik som de alltid har vært, får jeg bare begrenset eller ingen forbindelse. Prøver å reparere, men da kommer feilmeldinger som: "Finner ikke standard gateway", "Kan ikke fornye IP-en" eller "Kan ikke koble på nettverket."

Når jeg prøver å manuelt konfigurere på Tcp/Ip-oppkoblingen, dvs skriver inn IP, standard gateway osv, da kobler den seg på nettet og alt ser ut til å fungere helt fint; den har utmerket signal, og står som tilkoblet på status. Jeg klarer likevel ikke gå inn på nettleser eller msn, og når jeg prøver å reparere, kommer de nevnte feilmeldinger opp.

Disse problemene har jeg fram til i går bare hatt på hjemmenettverket, og ikke hos venner eller på skolen. Vel, i går sluttet den plutselig å virke på skolen også.

Jeg har prøvd ALT som kan være fornuftig å prøve (av innlysende ting), men hvis noen har erfaringer eller kunnskap om nettopp dette, er det gull verdt for meg!

PS: Når jeg prøver å koble til med kabel, er alt tilsynelatende helt i orden, bare at jeg verken kan gå inn på nettleser eller msn osv. Helt likt som med det trådløse, som jeg nevnte.

Jeg trenger virkelig hjelp til dette... har spurt noen kompiser som er gode med data, men uten hell.

Jeg var ikke så veldig detaljert i beskrivelsen av problemet, men bare si i fra, så skal jeg heller prøve å forklare.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er i grunn ikke så vanskelig situasjon, men noe som skjer "ofte" rundt omkring i de tusen hjem. Det er et par mulige løsninger:

- Sett fast IP. Om du ikke vet hvordan dugjør dette, følg denne guiden. Du må uansett vite hva du har som gateway og vanlig nettverksvei dog, så om du ikek vet dette kan du enten ringe ISP, eller prøve de to andre rødene først:

http://corz.org/comms/hardware/router/static.ip.address.php

- Reset ruter. Om feilen ligger her, så fikser dette som regel problemet. Mange rutere har en hard-switch på baksiden du kan bruke. Husk at alle f.eks. NAT-instillinger selvfølgelig blir vekke når du gjør dette.

-Reinstaller nettverkskortet. Om det er nettverksadapteret som er skylden i problemet fikser sansynligvis dette biffen. Windows XP vil i 99% av tilfelle automatisk reinstallere denne for deg ved neste omstart, slik at det er relativt smertefritt å prøve seg.

-Stigma

Lenke til kommentar

Tusen takk :)

Men først av alt, en kompis av meg prøvde å avinstallere driveren for nettverkskortet. Den ble automatisk installert ved ny oppstart, og problemet var fortsatt der.

For det andre, hvordan får jeg slått av Dhcp? På den linken du ga meg, stod det at jeg måtte deaktivere dhcp før jeg begynte med statisk ip. Jeg finner ikke fram til noen plass hvor jeg kan velge å slå av dette..?

Det funka ikke å slå av routeren :/

Lenke til kommentar

Hadde samme problem hos min nabo. Feilen ligger i wlan manager i windows. Prøv å laste ned oppkoblings program til leverandøren av det trådløsenettverkskortet. Vi fant ikke et eget program til hennes kort, men da hun invisterte i en usb stick fra 3com og vi la inn tilhørende software så gikk vi rett på nett :w00t:

Hun hadde samme problem som deg, jeg la også inn alt manuelt..fikk kontakt med det trådløse nettverket, men kom ikke på nett!

Endret av 02tom
Lenke til kommentar
PS: Når jeg prøver å koble til med kabel, er alt tilsynelatende helt i orden, bare at jeg verken kan gå inn på nettleser eller msn osv. Helt likt som med det trådløse, som jeg nevnte.

Jeg trenger virkelig hjelp til dette... har spurt noen kompiser som er gode med data, men uten hell.

Jeg var ikke så veldig detaljert i beskrivelsen av problemet, men bare si i fra, så skal jeg heller prøve å forklare.

5547926[/snapback]

Jeg kan bare anta, men tror at:

Siden du har ganske like problemer når du er koblet opp med kabel så tror jeg problemet ditt ligger i software. Det kan være en skadet TCP/IP stack (noe spyware/ormer kan føre til slikt), eller en software-firewall som er litt ute av kontroll. Synes at den fra Symantec (NIS) har en tendens til å skape masse trøbbel, men jeg vet ikke om du en gang har en firewall.

Har du en SW-firewall så prøv å slå av denne for et par minutter, hvis ikke det hjelper bør du snarest skanne systemet ditt for spyware/ormer. Her kan ms antispyware, hijackthis og et godt antivirusprogram være til hjelp. Å også ha inne alle sikkerhetsfikser fra MS er et must. Jeg skjønner jo at du akkurat nå ikke kommer deg på nett, men det meste kan brennes på en cd. Tror det finnes en sticky tråd om slikt i den delen av forumet som tar for seg sikkerhet.

Om det er noe galt med TCP/IP stacken finnes det måter å reinstallere den på, selv i windows xp. Her må du ta en titt på supportsidene til ms.

Lenke til kommentar

Hei. Jo, jeg har en windows-brannmur. Jeg har prøvd å slå den av, men det virker ikke som om det hjelper.

Hadde samme problem hos min nabo. Feilen ligger i wlan manager i windows. Prøv å laste ned oppkoblings program til leverandøren av det trådløsenettverkskortet. Vi fant ikke et eget program til hennes kort, men da hun invisterte i en usb stick fra 3com og vi la inn tilhørende software så gikk vi rett på nett

Jeg kan prøve å laste ned programmet du nevnte.

Jeg har AVG anti-virus..sånn free edition.. og jeg har anti-spyware og ad-aware. Jeg har kjørt en god del systemsjekker, men finner ikke stort... Uansett, så synes jeg at det kan høres fornuftig ut at det er en orm/spyware som forårsaker dette, fordi at mens jeg lastet ned en crack til et spill, kom virusvarsel opp. Jeg slettet virusfilen, men etter det forsvant nettet på skolen, og kompatibiliteten med kabel... :(

En siste ting; mange mener at jeg bør kjøre "format: c" eller noe sånt.. Kan det hjelpe?

Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Jeg fant fram på ms-supporten, men jeg forstår ikke stort av det :/

Kjører f.eks. "ipconfig/all", og der kommer det opp at både trådløs netttverkstilkobling og ethernet-kort lokal tilkobling er "medium frakoblet", og ip-ruting og wins proxy er ikke aktivert.

Vet ikke om det hjalp, men :p

PS: Når jeg kobler til manuelt, sender nettverkstilkoblingen mange "pakker", men mottar ingen... vet ikke om det har noe å si....

Og jeg resetta TCP/IP-en ved hjelp av ms sine supportsider.. men det ser ikke ut til å hjelpe... Alle jeg snakker med, sier at jeg bør kjøre "format: c", men hva er det egentlig som skjer da?

Endret av Keane_16
Lenke til kommentar
PS: Når jeg kobler til manuelt, sender nettverkstilkoblingen mange "pakker", men mottar ingen... vet ikke om det har noe å si....
Vanskelig å si, men høres ut som om det er noe som fortsatt kjører på maskina di som spytter ut pakker slik at du ikke får brukt nettverket til noe fornuftig.

Og jeg resetta TCP/IP-en ved hjelp av ms sine supportsider.. men det ser ikke ut til å hjelpe... Alle jeg snakker med, sier at jeg bør kjøre "format: c", men hva er det egentlig som skjer da?

Det de mener er at du skal installere windows på nytt fra cd og formatere disken under installasjonen. Jeg vil si at det blir litt som å gi opp, for da finner du aldri ut hva som egentlig var feilen og lærer ikke av det. Men for mange er det den enkleste utveien.

Jeg ser at du har forsøkt en del ting for å bli kvitt problemet, og det er bra. Men først og fremst, er din AV-skanner oppdatert? Prøvd å skanne disken med andre AV-programmer? Finner ikke ms antispyware noenting som helst?

Hvis ikke kan det jo være hensiktsmessig å identifisere hvilken prosess som skaper mye nettverkstrafikk. Du kan f.eks. laste ned tcpview fra http://www.sysinternals.com og så ser du i lista hvilke prosesser som lytter på porter eller sender data. Her kan du også avslutte prosesser for å finne ut hva som er synderen. Eventuelt kan du ta screenshot fra programmet og legge ved her.

Lenke til kommentar

Hei. Etter å ha prøvd det meste som her har blitt foreslått, prøvde jeg systemoppretting tilbake til forrige onsdag (da funket den), og nå virker nettet! Tusen takk for all hjelp, folkens :thumbup:

PS: Jeg har nå oppdatert anti-virusprogrammene, men ingen av dem finner noe som helst...

Lenke til kommentar

Når ting nå virker, kan det være lurt å resette gjenopprettingsmappa slik at du får fjernet dårlige systemfile.

Start ->høyreklikk "Min Datamaskin"-> Egenskaper -> Velg Systemgjenoppretting -> sett hake i "Slå av systemgjenoppretting" -> ok

Gjenstart pc'n

Gå til samme plass og fjern haken igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...