gspr Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Heisann. Etter utallige år med kun nVidia-grafikkhardware, grunnet overlegen Linux-støtte, har jeg nå fått låne et ATI Radeon 9700 Pro, som unektelig slår mitt gamle GeForce 3. Jeg har fått kortet oppe og kjøre med FGLRX på X.org 6.8.2 med Linux 2.6.15.1: OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc. OpenGL renderer string: RADEON 9700 PRO Generic OpenGL version string: 2.0.5582 (8.21.7) Enemy Territory og Tuxracer funker flott. So far, so good. Dersom jeg fyrer opp et program som benytter OpenGL i et vindu (f.eks. glxgears eller noe så enkelt som ZSNES), funker det også fint, helt til jeg prøver å skifte vindusfokus mellom OpenGL-vinduet og et vanlig vindu. Da henger alt i ca. 1-2 til sekunder - alt av bilde og input fryser. Deretter fungerer ting som normalt, frem til jeg igjen skifter fokus, og jeg får et nytt heng. Dette er grenseløst irriterende, og over streken for hva jeg kan leve med, når det gjelder ting som nettopp ZSNES og ikke minst Mplayer. Sistnevnte kan jeg leve uten, nå som VLC er blitt så fint (med VLC kommer ikke problemet, så jeg regner med det kun er Mplayer som benytter OpenGL for bildevisning), men det er likevel unektelig et irriterende problem. Jeg ser ikke ut til å finne dette nevnt noe sted på nettet, og verken dmesg eller Xorg-loggen sier noe mistenkelig. Noen ideer? Diverse fakta: o Ja, jeg har patchen for 2.6.15.x i driveren. o Jeg benytter kernelens AGPGART. Prøvde også med driverens interne AGPGART, men da fikk jeg ikke OpenGL-programmer til å fungere i det hele tatt. o Problemet ser ikke ut til å være WM-spesifikt. Det er likedan både i KDE og Fluxbox. o Relevant porsjon av Xorg.conf: Section "Device" Identifier "ATI Graphics Adapter 0" Option "PseudoColorVisuals" "off" Option "VideoOverlay" "on" Option "OpenGLOverlay" "off" Option "mtrr" "off" Option "UseFastTLS" "0" Option "BlockSignalsOnLock" "on" Option "UseInternalAGPGART" "no" Driver "fglrx" BusID "PCI:2:0:0" EndSection o Musikk fortsetter å spille under de små hengene, og ALSA-bufferen burde vel tømmes på såpass tid? Det kan vel tyde på at hele systemet egentlig kjører som normalt, utenom X? o Intialisering av drivere: [fglrx] module loaded - fglrx 8.21.7 [Jan 14 2006] on minor 0 [fglrx] Kernel AGP support doesn't provide agplock functionality. [fglrx] AGP detected, AgpState = 0x1f00421b (hardware caps of chipset) agpgart: Found an AGP 3.0 compliant device at 0000:00:00.0. agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:00:00.0 into 8x mode agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:02:00.0 into 8x mode [fglrx] AGP enabled, AgpCommand = 0x1f004312 (selected caps) [fglrx] free AGP = 54800384 [fglrx] max AGP = 54800384 [fglrx] free LFB = 116387840 [fglrx] max LFB = 116387840 [fglrx] free Inv = 0 [fglrx] max Inv = 0 [fglrx] total Inv = 0 [fglrx] total TIM = 0 [fglrx] total FB = 0 [fglrx] total AGP = 16384 [fglrx] AGP detected, AgpState = 0x1f00421b (hardware caps of chipset) Ser spesielt litt mistenkelig på linje 2. o Oi, dette merket jeg ikke før nå. Fra .xsession-errors: X Error: BadWindow (invalid Window parameter) 3 Major opcode: 18 Minor opcode: 0 Resource id: 0x400002 Et par slike dukker opp hver gang jeg kjører fgl_glxgears. Hmmm! Takker for innspill Endret 13. februar 2006 av gspr Lenke til kommentar
gspr Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Bumpedibumpdibump... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 Løst! Alt ble ordnet magisk av en oppdatering til driverversjon 8.22.5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå