Gå til innhold

Hvilken kabinettvifte(r)?

Anbefalte innlegg

Har et chieftec dx-01bd kabinett og skal få ned temperaturen.

Kabinettviften må være stillegående og ikke alt for dyr.

Skal den blåse inn luft eller ut? Blir det ikke mye støv i maskina dersom den blåser inn luft.

Bør jeg kjøpe en eller to vifter?

Hvilken vifte bør jeg kjøpe?

Hvor bør jeg kjøpe den?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store vifter kan generellt transportere mer luft på et lavere turtall. Lavt turtall = mindre støy. Personlig bruker jeg 120 mm vifter på 7 volt istedenfor 12.

Du skal ha innsug av luft nede og den varme luften blåses ut oppe. Kost på deg filter på innsugsviften da slipper du å suge katta inn i maskinen, eller hybelkaniner.

Dette krever da litt saging i kassa, er ikke dette helt din sterke side, vel så hold deg til 80 mm vifter og her finnes det mer eller mindre støysvake typer (jeg har ikke oversikt over hva som er å anbefale). Men også her anbefaler jeg å sette på filter på innsugsviften. Bruk Hardware.no oversikt over alle nettbutikkene og sjekk selv hvor du får best pris, det varierer litt i pris.

Lenke til kommentar

Enig med han andre fyren.

Sett vifte® nede som suger inn kald luft og vifte® oppe som blåser ut den oppvarma lufta (den stiger jo oppover).

Når det gjelder kabinettvifter liker jeg Papst best. Sunon og globalwin holder lenge, men stay away from billige biltemavifter. De har dårlig forhold støy/luftflyt. Det er en grunn til at de koster det de koster.

En ting en kompis av meg har gjort er å sette en Papst 120mm i bunn av kabinettet og 2x Sunon 80mm bak på toppen. I tillegg til at han har en del andre kraftige vifter bråker kassa som et reit helvete når alle viftene står på fullt. Løsningen?? Mest geniale lile saken ever:

DigitalDoc5.

Og ikke si at det kan du bygge selv. Det er ikke noen vanlig viftestyring...termostatstyrt, alarmer, 40mm vifte i den (kjøle hd??), LCD display, enkel menystyring osv osv osv.

Det roxors din boxors!!

Så løsninga mi: 1x120mm eller 2x80mm i front og 2x80mm bak på toppen, en brønnvift eller to til hd'ene, og DigitalDoc5.

______

B-FiSK

Lenke til kommentar

Monhart, siden du må skaffe vifter forenkler saka seg, de fleste som leverer vifter leverer "adapter" i samme pakke. Oppdaga nett god pris hos Flexi-data på Enermax 80mm vifte 120,- Denne vifta har rheostat så den veksler mellom 14 og 32dB - 67m3/h på full "åpning", (noen skriver 5,25" kontakt for adapter). Bilde av adapter hos: http://www.microplex.no , kabler , strøm nr: DI3PA

Lenke til kommentar

Det er helst 3.3 og 5V leveringa fra PSU som er kritisk. 80mm og større vifter har helst behov for mindre enn 3.5W 12V, det blir ca. 0.4A, ei 235W forsyning burde levere 10A ved +12V. Andre komponenter som sluker mye mer strøm er harddisker, brennere, CD-rom.. så oppsettet betyr litt.

Lenke til kommentar

Jeg har en Duron700, 256nonameSDRAM, Plexwriter 24x, En 6g HDD og en 40g Ibm HDD pluss ett Riva TNT 2 Pro.

Det jeg skal ha i vifter i tillegg til dette er: 2papst 80mm vifter og ei papst 120mm vifte. tror du PSU`en holder eller?

[ Denne Melding var redigert av: Monhart på 2001-12-04 23:33 ]

Lenke til kommentar
Gjest mafister

kan jeg ha en kabinett vifte:

amd t-bird 900 mhz

256 mb sd ram 133 mhz

sony cdrw 8/4/32 x

nec dvd 12 x

asus geforce 2 mx 7100/t

soundblaster live 1024

wd 20 gb hd

motorola 56 k v90 modem

jeg har en 250 watts strømforsyner

Lenke til kommentar

Jeg har en papst 120mm vifte som blåser UT nede. Veldig praktisk da den henter inn luften bak oppe og da slipper jeg dritte nsom kommer inn når den blåser inn. Vet ikke hvorda ndet er med andre, men her kommer hybelkaninene kangske fort. Liker ikke at de kravler inn i min data.

Hadde denne viften først bak et filter, men den tetta seg rakst igjen så jeg tok bort filteret og satte viften andre veien..

Strålende og lite bråk også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...