Gå til innhold

Høyfrekv. lyd ved CPUbelastn. & hvite skermbilder!

Anbefalte innlegg

Har et problem... Som jeg også har hatt ved en tidligere PC.

PCen min er såppass stillegående at jeg kan skille lydene klart fra hverandre.

Problemet er at når CPUen min belastes (f eks ved prime95) så lager PCen en høyfrekvent (veldig lys) lyd. Den slutter når CPUen ikke belastes lenger.

Kanskje dette har noe med PSU å gjøre tenkte jeg.

Men det som er rart er at det samme inntreffer når det er mye HVITT på skjermen. Jeg forstår ingenting!

La oss si jeg har en hvit webside oppe... da lager den lyden. lukker jeg vinduet, slutter lyden.

Dette fører også til at jeg ikke kan overklokke pcen selv om den er stabil da, fordi jeg ikke orker høre på den lyden (lyden kommer oftere når pcen er overklokket).

Noen som har erfaringer, eller tips, eller peiling på hva det kan dreie seg om??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som lager lyden og hvorfor vet jeg ikke..

Men jeg har samme saken når jeg bruker en annen psu i systemet mitt.

Og jo høyere belastning/oc jo mer piper det..

Til og med piping når jeg flytter på musen...

Men da jeg byttet psu forsvant denne lyden.

Prøv en annen om du har.

Edit: Velkommen til forumet.

Endret av Npvk_X
Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett det er det samme som skjer hos meg.. Sitter på en litt for svak PSU, kjører bare det nødvendige (ingen ekstra vifter o.l.) Når jeg f.eks kjører 3dmark 03, og kommer til cpu testene, hakker det veldig, og en slags pipelyd kommer fra cpu'en eller ettellerannet. Får ny strømforsyning imorgen, så får håpe det forsvinner da...

Lenke til kommentar

Takker for svar og velkomsthilsen.

;)

Jeg er enig i at det nok er PSU som er problemet. Merkelig fenomen!

Tror lyden stammer fra PSU selv om det er vanskelig å si sikkert fordi lyden er så lys.

Har stoppet alle vifter (til og med PSU-vifta) og det har ikke gjort noen forskjell. Harddisken min er en lydløs 2,5" disk, CD-rommen har jeg forsøkt ta ut.

Altså må det være: Enten PSU i seg selv, hovedkortet, grafikkortet, rammen, eller CPU.

Jeg holder som sagt også en knapp på at det må være PSU. Det er en Seasonic 330 watters PSU, som jeg trodde skulle kunne drive maskinen min lett siden Seasonic er så effektive av seg. (Maskinen min er i hovedsak slik: AMD 3200+, 1024mb ram, geforce6600, 2,5" hdd, altså ikke verdens mest strømkrevende.).

Irriterende ettersom PSU kostet meg 600 kr, og er bare 1,5 mnd gammel.

Tror dere det er mulig å få ny PSU (en ny modell helst) fra komplett på grunnlag av at den lager slike lyder? For meg er pipingen uakseptabel i lengden, jeg klokker heller ned PCen enn å høre på den.

Lenke til kommentar

Ikke sikkert det er pga for liten psu, hadde også samme lyd på mitt forrige system, der hadde jeg en 480w Targan psu som skulle være mer enn nok.

I en tidligerer tråd ble det spekulert litt i om lyden kom fra de "spolene" (kjeramisk kjærne med noen vikliner rundt). men det ble vel ikke funnet noe svar i denne tråden..

Tips:

ca der borte i høyre hjørne finner du en "edit" knapp slik at du kan redigere postene dine og slipper å lage "dobbelt post"

-------------------------------------------------------------------------------------->

Lenke til kommentar

Kjører også vifteløst så har merkbar høyfrekvent lyd ved høy belastning. I mitt tilfelle skyldes det strømforsyningsdelen på HK (DFI NF4 SLI Expert).

Så lenge lyden ikke er spesielt høy er dette helt normal arbidslyd fra Mosfet/spole regulatorer. Det er i forbindlese med høy strømføring gjennom systemet at lydens frekvens havner under ørets oppfattelsesterskel, og dermed blir "plagsom"

Så du bør sjekke litt nærmere før du eventuelt kjøper ny psu i alle fall, slett ikke sikkert den er årsaken, og uansett ikke nødvendigvis tegn på noe galt, med mindre det er veldig høy (i volum) lyd da :)

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem på en maskin med MIST 500W PSU, og Abit AS8-V. Kan ikke tenke meg til at det er PSUen som lager lyden, men den kommer helt klart fra elektronikken. Kjører 1,7V på en Pentium 4 Prescott på 4,13GHz, og har dermed en ganske ekstrem effekt på det meste av spenningsregulatorene på hovedkortet, så jeg vil tro at det er her dette oppstår. (Verken CPU eller hovedkortet er beregnet for denne spenningen og dermed også effekten).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...