Gå til innhold

Har alle Dell laptoper dårlige skjermer?

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en stund siden en Dell 510m, og ble ganske skuffet over skjerm-kvaliteten.

Har tenkt å kjøpe en ny bærbar, og vil ikke kjøpe Dell, hvis alle PC'ene holder samme kvalitet...

Problemet med skjermen er at det virker som om skjermen er bygget opp av et slags "refleks-stoff" (flytende krystaller? :p). Dvs, når jeg ser på en helt hvit flate er det ikke helt jevnt og behaglig å se på.

Skjermen er heller ikke spesielt lyssterk, og hvit har en svak "gul"-farge i seg.

En flere år gammel Compaq bærbar vi har, med samme oppløsning, har en langt jevnere og finere skjerm.

Spørsmålet mitt er altså: Bruker alle Dell-skjermene samme "teknologi"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig fornøyd med min 630m true life skjerm. Kan ikke se noen av de tingene du nevner der... Men det kan være en smaksak! jeg er ikke blandt de mest kresne heller! men etter det jeg har fått inntrykk av etter å ha lest uttallige Dell tråder er at folk er fornøyde med kvaliteten.

Lenke til kommentar
Kjøpte for en stund siden en Dell 510m, og ble ganske skuffet over skjerm-kvaliteten.

Har tenkt å kjøpe en ny bærbar, og vil ikke kjøpe Dell, hvis alle PC'ene holder samme kvalitet...

Problemet med skjermen er at det virker som om skjermen er bygget opp av et slags "refleks-stoff" (flytende krystaller? :p). Dvs, når jeg ser på en helt hvit flate er det ikke helt jevnt og behaglig å se på.

Skjermen er heller ikke spesielt lyssterk, og hvit har en svak "gul"-farge i seg.

En flere år gammel Compaq bærbar vi har, med samme oppløsning, har en langt jevnere og finere skjerm.

Spørsmålet mitt er altså: Bruker alle Dell-skjermene samme "teknologi"?

5546999[/snapback]

Kanskje du bare personlig ikke liker glossy skjermer? Har også hørt at Dell jevnt over har gode skjermer. Jeg fikk med 630m i dag men jeg lot være å opppgradere til glossy. Var i ettetid i tvil om jeg burde ha gjort det da jeg ikke vet hva jeg foretrekker siden jeg ikke har hatt bærbar før. Men den ikke-glossy skjermen jeg endte opp er jeg hvertfall fornøyd med.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk og erfaring er at Dell generelt har veldig bra skjermer sammenliknet med en rekka andre produsenter. Da tenker både på bildekvalitet og det faktum at Dell tilbyr akseptable oppløsninger på skjermene(opsjon i det minste). Det siste punktet er mitt største ankepunkt mot en rekke andre produsenter, de stuffer maskinene med bra saker for så å putte i en skjerm med altfor lav oppløsning(ofte av varierende kvalitet).

Uansett kan det som de andre her sier være en smaksak, evnt har du fått en skjerm som er defekt(det skjer).

Lenke til kommentar
Uansett kan det som de andre her sier være en smaksak, evnt har du fått en skjerm som er defekt(det skjer).

5547235[/snapback]

Nei, tviler på at det er snakk om en defekt skjerm - skjermen fungerer jo forsåvidt helt fint, og jeg har sett dårligere men når jeg sammenligner med en flere år gammel compaq vi har, er det utrolig mye mer behaglig å se på Compaq'en. Hvit er helt jevnt og fint. På Dell'en ser det litt ut som slikt refleks-greie. Dere vet slike hvite bøyelige refleks-greier? De har liksom ikke en helt ren hvitfarge...

Har forsøkt å ta noen bilder for å demonstrere forskjellen. Litt vrient å ta bilde av en skjerm... men dere ser at den ene skjermen har mye jevnere hvitfarge.

post-6000-1138998125_thumb.jpg post-6000-1138998131_thumb.jpg

Edit: Presiserer at det ikke er lysstyrken som er hovedproblemet her. Forskjellen i lysstyrke er ikke så stor som disse bildene viser. Og det er selvsagt kameraet som gjør at den blir mørkere i kantene.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg har en I9300 og er kjempefornøyd med skjermen, til tross for litt lyslekkasje nederst. Hvis jeg sammenligner den med f.eks. madammen sin Tundra så er det en helt vanvittig forskjell i kvalitet, spesielt når det gjelder synsvinkel (hennes blir hvit bare man sitter litt skjevt i forhold til skjermen) og kontrast/fargedybde. Skjermen hennes er og blir tam, til tross for iherdige forsøk på å sprite den opp.

Når det er sagt så er ikke skjermen perfekt. Men bra, det er den!

PS: Dell har flere leverandører av skjermer, også til hvert enkelt modell. Min skjerm er f.eks. en Samsung skjerm, men mange som har I9300 har LG skjerm.

Endret av sphinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...