Gå til innhold

Hjemmelaget vannkjøling og maks temp


Anbefalte innlegg

Jeg sitter og prøvekjører mitt første vannkjølingsprosjekt.

Har ikke forsøkt meg på vannkjøling før, så jeg har ikke så mye erfaring.

Jeg har fulgt guiden her og laget en TDX klon som jeg nå tester på min AMD XP 2400 CPU. Har en singel 120 mm Cooltek radiator og en Hydor L20 pumpe.

Foreløpig kjører jeg uten vifte, men det ser ikke ut til å gå så bra.

Akkurat nå har jeg 27(case), 36(diode) og 42(socket) og det ser fortsatt ut til å stige, har vel kjørt en ca 40 minutter nå.

Hvor langt vil det være trygt å ta testen. Noen som vet når en AMD socket A CPU har fått nok?

Er det noen vits i å fortsette? Dvs kan det være håp om å slippe vifte på radiatoren med såpass liten radiator?

Håper på kjapt svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved 70 grader så er det på tide å gi seg.

5547084[/snapback]

takk, er det diode eller socket 70?

Jeg bruker forresten motherboard monitor 5 til å måle temperaturen.

Forøvrig ser det ut til å nærme seg en stabil temperatur her.

Er nå på 44(socket), 38(diode) og 28(case).

 

Dvs 2 grader opp på de siste 40 minuttene.

 

Men disse verdiene er jo på idle da, det er vel kanskje bare å montere opp vifta først som sist?

 

En kan vel regne med ganske mye høyere temperaturer når en kjører litt mer last?

Lenke til kommentar
Du slipper nok ikke unna en vifte på den radiatoren.

Den behøver imidlertid ikke være så kraftig, en stillegående Pabst- eller SilenX-vifte vil hjelpe MYE på resultatet!

5547222[/snapback]

 

...eller du kan søke etter vannkjøling uten pumpe, som er en tråd i worklogs. Fyren bygde om en gammel oljeradiator. Med pumpe bør det funke enda bedre. Dette tar jo mer plass. Dog er det ingenting i veien for å skaffe et par hurtigkoblinger fra mcmaster carr og bytte fra oljeradiator til radiator med vifte når behov for mobilitet oppstår. Dette har jeg planer om. Har kjøpt hurtigkoblinger der. Sparer mange(!) hundrelapper i forhold til microplex - også er utvalget enormt.

Lenke til kommentar

Ja, mente prosessoren!

 

Hvis du vil finne ut maks tempen på prosessoren så kan bruke CPU Burn-IN og for å hindre at prosessoren tar kvelden hvis det blir for varmt så kan du legge inn et monitor program hvor du kan definere funksjoner slik at PCen skrur seg av når den går over X grader. Et eksempel på dette er SpeedFAN.

 

Men som Skrue sa, en vifte vil hjelpe MYE og du finner VELDIG stillegående vifter der ute!

Lenke til kommentar
Du slipper nok ikke unna en vifte på den radiatoren.

Den behøver imidlertid ikke være så kraftig, en stillegående Pabst- eller SilenX-vifte vil hjelpe MYE på resultatet!

5547222[/snapback]

 

...eller du kan søke etter vannkjøling uten pumpe, som er en tråd i worklogs. Fyren bygde om en gammel oljeradiator. Med pumpe bør det funke enda bedre. Dette tar jo mer plass. Dog er det ingenting i veien for å skaffe et par hurtigkoblinger fra mcmaster carr og bytte fra oljeradiator til radiator med vifte når behov for mobilitet oppstår. Dette har jeg planer om. Har kjøpt hurtigkoblinger der. Sparer mange(!) hundrelapper i forhold til microplex - også er utvalget enormt.

5547788[/snapback]

 

Kult, kunne du slengt over en link til denne tråden?

Lenke til kommentar
Du slipper nok ikke unna en vifte på den radiatoren.

Den behøver imidlertid ikke være så kraftig, en stillegående Pabst- eller SilenX-vifte vil hjelpe MYE på resultatet!

5547222[/snapback]

 

...eller du kan søke etter vannkjøling uten pumpe, som er en tråd i worklogs. Fyren bygde om en gammel oljeradiator. Med pumpe bør det funke enda bedre. Dette tar jo mer plass. Dog er det ingenting i veien for å skaffe et par hurtigkoblinger fra mcmaster carr og bytte fra oljeradiator til radiator med vifte når behov for mobilitet oppstår. Dette har jeg planer om. Har kjøpt hurtigkoblinger der. Sparer mange(!) hundrelapper i forhold til microplex - også er utvalget enormt.

5547788[/snapback]

 

Kult, kunne du slengt over en link til denne tråden?

5547797[/snapback]

 

Så du gidder ikke søke selv, men gir meg jobben? Det er faktisk akkurat like mye arbeid for meg, vet du... *grynthmmmpfsnøft*

Lenke til kommentar

Har satt på en Cooltek 120mm vifte nå.

Det hjalp masse på diode verdien, har nå 35(socket), 24(diode) og 27(case).

Hmmm, jeg må finnet ut hva socket og diode er for noe, skjønner at det har noe med CPU å gjøre, men vet ikke helt hva forskjellen er og hvorfor det er så stor forskjell i temperatur. Er det normalt med over 10 grader i forskjell på disse to?

 

Foreløpig vet jeg ikke hvor mye Cooltek vifta egentlig støyer da skjermkortet (XFX 6600GT) fremdeles har standard vifte og bråker fælt. Det må bli neste prosjekt å lage blokk til den.

 

Er det noen som har noen gode tips til på GPU blokk? Regner med at mye av de samme prinsippene som for CPU blokka bør kunne anvendes. Men er det noen viktige forskjeller som en bør være obs på?

Har sett at det bare er to hull for å feste blokka med og avstanden ser ut til å være akkurat 80mm.

 

Har forresten også tenkt å forsøke med en radiator fra varmeapparatet til en 1970 modell eller så SAAB 96 som jeg fikk av faren min. Den har skikkelig mange og store kjøleribber, men må få tak i noen overganger da nipplene på den er på 16mm OD og ca 13,5mm ID. Slangene jeg har brukt på resten er noe billig rask som også fadern hadde liggende fra da han bygde huset :) (glemte å bestille slanger selv da jeg kjøpte radiator og pumpe), de er på ca 10mm ID så det er null sjans å få dem på SAAB radiatoren.

Regner med at en kan finne en sånn overgang på f.eks. biltema?

 

Har sett at noen har anbefalt silikon slanger. Hvor kjøper en det? Foreløpig har jeg bare sett PVC eller purethan (eller no sånt no).

Endret av OlavHW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...