px Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Jeg er på leting etter et språk som ligner på php for mer tradisjonell programmering. En luksus jeg har blitt vant med er å passe og returnere arrays, noe som C og C++ tydeligvis ikke liker. Det finnes jo workarounds, men.. Så, spørsmål til dere som driver med mere enn bare php: Hvilke andre programmeringsspråk bruker dere som kunne passe til en som er vant til oop php-tankegang? Tenker på nokså fri syntax og lignende håndtering av variabler/arrays og funksjoner. Har sett på C++ og java, java ser best ut egentlig. Forslag? Endret 3. februar 2006 av petter; Lenke til kommentar
allyse Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Kommer jo helt ann på hva du skal bruke det til. Har selv java på skolen (og har hatt tidligere) så det liker _jeg_ best siden en kjører jvm'en bak. Litt mer failsafe Lenke til kommentar
px Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Kommer jo helt ann på hva du skal bruke det til. Har selv java på skolen (og har hatt tidligere) så det liker _jeg_ best siden en kjører jvm'en bak. Litt mer failsafe 5546957[/snapback] Enig, er ikke så lysten på å styre med minne osv, bl.a. derfor jeg vurderer java. Bruksområdet blir vel mest desktop-type applikasjoner, i retning mail-klienter, enkle spill etc for å lære meg det, etter det blir det vel mere av samme sorten, bare større. Har endel php-applikasjoner som gjør ting som ikke har så veldig mye med web å gjøre, hadde passet bedre med et annet språk som har litt flere muligheter. Lar java deg sende arrays mellom funksjoner på samme måte som php? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Vel jeg liker meg godt i C/C++ jeg. Syntaksen er ikke så alt for ulik PHP. Det med å returnere en array løser man lett med en peker eller ev. string. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Jeg liker veldig godt python. Kan skrive web-scripts, konsoll-applikasjoner, servere, guiprogram og mye mye mer. Python er objektorintert, men det er ingen tvang (heller ikke alltid det lønner seg) å bruke dette. Python sin dokumentasjon er forresten glimrende, det er bare å fyre opp en konsoll, gå inn i python og bruke help(). Lenke til kommentar
px Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Jeg liker veldig godt python. Kan skrive web-scripts, konsoll-applikasjoner, servere, guiprogram og mye mye mer. Python er objektorintert, men det er ingen tvang (heller ikke alltid det lønner seg) å bruke dette. Python sin dokumentasjon er forresten glimrende, det er bare å fyre opp en konsoll, gå inn i python og bruke help(). 5547198[/snapback] Jeg bruker gentoo så python er jo nærliggende.. Har lurt litt på det og men absolutt null oversikt over det (enda mindre enn C og java). Ser litt på ruby og... Hmm.. tror jeg skal prøve meg på python, takk for tipset. (Vet du av et bra python IDE?) Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Hmm.. tror jeg skal prøve meg på python, takk for tipset. (Vet du av et bra python IDE?) 5547447[/snapback] Jeg bruker Anjuta og delvis Gedit. Liker spesielt code-foldinga til anjuta. Lenke til kommentar
px Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Ligner tankegangen bak string-workarounden i C++ på dette? $string="1,2,3,4,5"; $newstring=funksjon($string); function funksjon($string) { $array=explode(",",$string); (gjør greier med $array) $ret=implode(",",$array); return($ret); } Lenke til kommentar
Albino Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Bruker en ikke char i C++? Er vel et bibliotek som heter cstring også tror jeg. Uansett, jeg anbefaler C#. Fint språk, men ikke noe for Unix da... Lenke til kommentar
Klette Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 C# fungerer greit via Mono.. Kan anbefale lisp Utrolig morsomt språk å jobbe med. Uhyre effektivt. Dog veldig ulik syntax fra "c-syntax", men går greit bare man får jobbet litt med det. Stikk innom kanalen i signaturen min hvis du lurer på noe (Vi svarer også på C,C++ og C# relaterte spørsmål ) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Jeg kan varmt anbefale perl. php er motivert fra og delvis sprunget ut fra perl. syntaksen ligner og du kan ta så mye kontroll du ønsker. det brukes mye til web. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Ligner tankegangen bak string-workarounden i C++ på dette? $string="1,2,3,4,5"; $newstring=funksjon($string); function funksjon($string) { $array=explode(",",$string); (gjør greier med $array) $ret=implode(",",$array); return($ret); } 5575133[/snapback] I Python ville dette blitt noe slikt som: def funksjon(string): array = string.split(',') (gjør greier med array) ret = ",".joint(array) return ret string = "1,2,3,4,5" newstring = funksjon(string) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå