Gå til innhold

Undertrykker Islam kvinner?


Anbefalte innlegg

Kvinne saken er en annen sak og om du ser på det som et problem som ISLAM har skapt, da tar du feil, hvor er det de fleste kvinneundertrykkelsene skjer?, I de landene der Kulturen domminerer, i mitt hjemmeland så har jeg og min famlie, slekt og byen jeg kommer fra ikke opplevd slike situasjoner.

 

Kom ikke her og lat som islam ikke er kvinneundertrykkelse. Kan kvinner i islamske land gå med hvilke klær de vil? Gifte seg med hvem de vil? Kysse og elske med hvem de vil? Har kvinner samme rettigheter som menn? Svaret er selvsagt NEI, det vet du godt.

 

 

5545894[/snapback]

 

Er du muslim ? har du lest om Islam ? har du blitt kjent med ei muslimsk gutt eller jente i norge ? vet du hva er grunn til kvinneundertrykkelse og hva ISLAM sier om det ? Tror du at det var kvinnerettigheter her i norge sida vikings tida ?

 

ISLAM viser respekt og støtter leikestillingen og det vedder jeg på , bli med å lese koranen og lese riktige kilder om profeten Mohammad saws, og se på hva dumme analfabete gjør og ødelegger religionen...

 

la oss si at vi gir kvinnene og menn stor frihet og de kysser og blir sammen med mange og gjør alt de vil. Ville du bli sammen med ei jente som har vært sammen med 10 stykker før deg ? vær ærlig !! , vet en nordmenn som var gift og kona hans var på fester og hadde forhold til 3 andre menn en mannen sin, er det riktig ? er det frihet ?

5545964[/snapback]

 

Dersom person A ønsker det, har person med all rette og all min støtte frihet til å være sammen med person B som har ligget med X andre personer. Dette er én av mange grunnleggende friheter i et demokrati. Om du mener det er moralsk forkastelig å gjøre slikt, har du et problem med grunnleggende demokratiske prinsipper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tro meg folkens,  Respekt hjelper mye og bygger vennskap og brorskap, jeg har ikke noen irakiske venner,  har altid hatt norske venner og har venner overalt i norge, mens jeg har vært bare 6 år i norge nå . . . jeg tror det var Respekten mellom oss som skape vennskapet som aldri når slutt....

5546062[/snapback]

 

Ingen kan forlange respekt for sin religion. Religioner bygger ikke på saklighet og fakta. Man kan derimot respektere hverandre. Jeg respekterer alle som verdsetter frie, demokratiske prinsipper. Jeg respekterer ingen religion.

Lenke til kommentar
1. Da Islam ble innført (for et par år sida) var det en revolusjon for kvinners rettigheter, som savnet sidestykke i noen andre kulturer.

Ja, koranen sier klart fra om at du bare har lov til å piske konen din litt. Du må ikke skade henne permanent, så ikke slå for hardt.

 

Et klart fremskritt.

 

Men sammenlignet med vår kultur? :nei:

Lenke til kommentar
.. men hvis hun ikke er lydig så har mannen rett på å piske henne....

Nope. Ikke sant.

 

http://www.islam.no/newsite/content/defaul...ge=&nFAQID=1870

5548620[/snapback]

 

"Når vi ser på rådene Koranen gir til menn som opplever konflikter hjemmet, finner vi dem slik:

1. Først skal man snakke med sin kone.

2. Så, og hvis ord ikke hjelper, skal man unngå å ligge med henne.

etc.. "

 

Haha, råd nr 2 er sikkert effektivt. :p

Lenke til kommentar

Hehe... Koranen må ha vært skrevet av veldig selvsikre menn... ;)

Det hadde kanskje funket på noen jenter... Men andre hadde ikke hatt vondt av det, om ikke man gjorde det på usedvanlig lang tid... Og mannen som klarer å motstå en jente som vil... Ja, jeg nikker hatten min til dem. :)

Lenke til kommentar
Så ikke tro at Islam er kvinneundertrykkelsese Religion, Jeg kan vise det motsatte hvis noen bor her i Sør-Trøndelag,  vi kan lese koranen, sammenlikne med andre religioner , lese anre riktige og presise bøker og kilder . . .

5546062[/snapback]

Jeg kan ta på meg en t-skjorte som sier "Jeg er ikke-voldelig", mens jeg går berserk på byen og skambanker alle jeg finner under 160.

 

En ting er hva man hevder man er. En annen ting er hva man ønsker å være. En tredje ting er hva man er i praksis.

 

Muslimer kan si så mye de vil at de er for fred og kjærlighet. Allikevel fylles gatene i mange muslimske land med muslimer som roper "Allah Akhbar" når andre muslimer har begått bestialske terroraksjoner.

Lenke til kommentar
Så ikke tro at Islam er kvinneundertrykkelsese Religion, Jeg kan vise det motsatte hvis noen bor her i Sør-Trøndelag,  vi kan lese koranen, sammenlikne med andre religioner , lese anre riktige og presise bøker og kilder . . .

5546062[/snapback]

Jeg kan ta på meg en t-skjorte som sier "Jeg er ikke-voldelig", mens jeg går berserk på byen og skambanker alle jeg finner under 160.

 

En ting er hva man hevder man er. En annen ting er hva man ønsker å være. En tredje ting er hva man er i praksis.

 

Muslimer kan si så mye de vil at de er for fred og kjærlighet. Allikevel fylles gatene i mange muslimske land med muslimer som roper "Allah Akhbar" når andre muslimer har begått bestialske terroraksjoner.

5549174[/snapback]

 

Ja, det er sant, men samtidig er spørsmålet her om "islam er en kvinneundertrykkende religion", det kan tolkes på flere måter, men personlig tror jeg ikke det er noe i seg selv som gjøre islam mer kvinneundertrykkende enn andre religioner, det er bare kulturen og tradisjonene til mange av de som praktiserer islam.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så ikke tro at Islam er kvinneundertrykkelsese Religion, Jeg kan vise det motsatte hvis noen bor her i Sør-Trøndelag,  vi kan lese koranen, sammenlikne med andre religioner , lese anre riktige og presise bøker og kilder . . .

5546062[/snapback]

Jeg kan ta på meg en t-skjorte som sier "Jeg er ikke-voldelig", mens jeg går berserk på byen og skambanker alle jeg finner under 160.

 

En ting er hva man hevder man er. En annen ting er hva man ønsker å være. En tredje ting er hva man er i praksis.

 

Muslimer kan si så mye de vil at de er for fred og kjærlighet. Allikevel fylles gatene i mange muslimske land med muslimer som roper "Allah Akhbar" når andre muslimer har begått bestialske terroraksjoner.

5549174[/snapback]

 

Ja, det er sant, men samtidig er spørsmålet her om "islam er en kvinneundertrykkende religion", det kan tolkes på flere måter, men personlig tror jeg ikke det er noe i seg selv som gjøre islam mer kvinneundertrykkende enn andre religioner, det er bare kulturen og tradisjonene til mange av de som praktiserer islam.

 

AtW

5549175[/snapback]

Ja, det kan tolkes på flere måter. Og det er vanskelig å gi en analyse av uten grundig kjennskap til Islam og dens utvikling og tolking, noe jeg ikke tror noen på dette forumet er i stand til. Og ikke ville jeg stolt på noen Imams påstander rundt dette, da det ikke er et ukjent fenomen at disse snakker med "to tunger" som danskenes statsminister uttalte det. Og de islamkritiske sidene er ikke de mest objektive de heller.

 

Dermed sitter man igjen med å se på hva som faktisk skjer i praksis. Og det ser ut til å være en sterk korrelasjon mellom Islam og utvikling av kultur og tradisjoner som undertrykker kvinner.

 

Mekanismene som fører til dette kan være mange. Men litt spekulering fra min side: Islam gir de religiøse lederne mye makt. Og religiøse ledere med mye makt står i veien for kulturell og samfunnsmessig utviling. Religion har ofte et anstrengt forhold til seksualitet, og samfunn preget av sterk religiøsitet vil ofte ha tendenser til å kontrollere og undertrykke seksualitet, og det gøres ofte ved å kontrollere og undertrykke kvinnene. Teltene som kvinner må bruke i mange muslimske land er jo nettopp for å unngå at mannen blir fristet.

 

Dette er bare et par av flere mekanismer som sikkert virker inn. Dette er ikke direkte mekanismer som resultat av at "Islam hater kvinner", men indirekte mekanismer som dyrkingen av Islam ser ut til å medføre.

 

En annen effekt jeg ser for meg er at det anstrengte forholdet mellom muslimske og vestlige land, der muslimene (som mener de har en overlegen kultur, noe kommunistene også mente, noe vi i vesten også mener osv.) ser seg frakjørt på en del utviklingsmesige områder, har ført til en polarisering mellom kulturene. Tenk deg når en muslim som forakter vestlig dekadense og umoral får se Baywatch (som et illustrativt eksempel) på den nye sattelittmottakeren. Det siste muslimer vil er at deres kvinner skal løpe rundt som halvnakne horer på den måten. En naturlig reaksjon er sterkere avstand fra vestlige verdier, sterkere omfavnelse av det som skille dem fra oss og i denne sammenheng et ønske om gjøre det som må gjøres for å hindre egne kvinner å bli "vestlige horer", noe som ikke akkurat er kompatibelt med å omfavne vestlig kvinnefrigjøring.

 

Så skal man skylde på Islam eller skal man frikjenne Islam? Etter min mening så blir det egentlig litt feil fokus. Islam oppererer ikke alene i et vakuum. Det er en blanding av mange faktorer som spiller sammen, der Islam er en viktig av disse. Islam i seg selv er kanskje ikke kvinnefiendtlig. Men Islam i praksis i dagens verden ser ut til å fungere kvinnefiendlig. Og det synes jeg muslimer skal ta inn over seg, og ikke bare lukke øynene og si at "men Islam betyr kjærlighet!".

 

Edit: La til en bisetning i nest siste avsnitt.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Det står jo i Koranen at kvinnen skal styres av mannen.

Men det står også at mannen skal gi kvinnen alt hun trenger, og være god mot henne.

5546769[/snapback]

 

Saksopplysning:

 

I GT (Bibelen) står det at kvinnene er mannens eiendom og hun må føye seg til ham.

 

        16 Til kvinnen sa han:

        «Stor vil jeg gjøre din møye

        så ofte du er med barn;

        med smerte skal du føde.

        Din lyst skal stå til din mann,

        og han skal råde over deg.»

 

La oss ikke bli for skinnhellige.

Endret av Marley
Lenke til kommentar
Det står jo i Koranen at kvinnen skal styres av mannen.

Men det står også at mannen skal gi kvinnen alt hun trenger, og være god mot henne.

5546769[/snapback]

 

Saksopplysning:

 

I GT (Bibelen) står det at kvinnene er mannens eiendom og hun må føye seg til ham.

 

        16 Til kvinnen sa han:

        «Stor vil jeg gjøre din møye

        så ofte du er med barn;

        med smerte skal du føde.

        Din lyst skal stå til din mann,

        og han skal råde over deg.»

 

La oss ikke bli for skinnhellige.

5549331[/snapback]

Det er så utrolig uinteressant hva som står i GT. Av ca. syvhundre grunner. De viktikgste av disse grunnene er:

 

1. Det er avsporing. Vi snakker om Islam her. Å rette fokuset mot GT har bare til hensikt å fjerne fokuset fra saken.

2. Kristendommen baserer seg på NT ikke GT

3. Vi må se på hvordan religionen fungerer i praksis i samfunnet, og ikke bare lete etter obskure passasjer som alene ikke er verdt noe som helst

4. GT er felles for kristendommen og Islam (og alle andre religioner som forholder seg til Gud, Allah, Jahve osv.)

Lenke til kommentar
Ingen kan forandre min tro og mening , og ingen kan det forandre din,  men vi MÅ respektere alle , uten respekt kommer vi ikke videre.

5546062[/snapback]

Håper for din egen skyld at du ikke tror det. Her i huset er ikke muslimer tillatt, jeg har absolutt ingen respekt for muslimer og deres meninger. Og det må jeg ikke ha heller. Høres ut som du kommer med meninger, andre påstander og forventer at vi skal tro med.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1214454.ece

 

Her gjøres det kort prosess..

 

Og 4 år? Det er en skam. Mannen er tydeligvis sinnsyk og burde vært sperret inne på mentalsykehus.

 

OBS: Har ingen anelse om dette er en muslim eller ikke. Poenget er å illustrere et eksempel på hva slags kvinnesyn vi velger å importere med den feilslåtte innvandringspolitikken som føres i dag.

Lenke til kommentar
Kom ikke her og lat som islam ikke er kvinneundertrykkelse. Kan kvinner i islamske land gå med hvilke klær de vil? Gifte seg med hvem de vil? Kysse og elske med hvem de vil? Har kvinner samme rettigheter som menn? Svaret er selvsagt NEI, det vet du godt.

5545894[/snapback]

 

Hvis du tenker Iran f.eks så har du rett. I Tunisia derimot er kvinnene lettkledde og flørtende (Jeg har vel aldri fått så mye oppmerksomhet) og virker veldig frigjorte.

Lenke til kommentar
Ingen kan forandre min tro og mening , og ingen kan det forandre din,  men vi MÅ respektere alle , uten respekt kommer vi ikke videre.

5546062[/snapback]

Håper for din egen skyld at du ikke tror det. Her i huset er ikke muslimer tillatt, jeg har absolutt ingen respekt for muslimer og deres meninger. Og det må jeg ikke ha heller. Høres ut som du kommer med meninger, andre påstander og forventer at vi skal tro med.

5549379[/snapback]

 

Muslimer er veldig mye mer enn Turkmen og slike som han. :) Det er veldig trist om du virkelig tror at alle muslimer er konemishandlende terrorister med brennede hat mot vesten. Jeg vil tro at langt de fleste er relativt moderate og mange er rett og slett muslim som vi er kristne. I navn og som tradisjon. De ber ikke fem ganger daglig (mange ikke i det hele tatt) og lever relativt normalt. (drikker, har tilfeldig sex etc.. )

Lenke til kommentar
Muslimer er veldig mye mer enn Turkmen og slike som han. :) Det er veldig trist om du virkelig tror at alle muslimer er konemishandlende terrorister med brennede hat mot vesten. Jeg vil tro at langt de fleste er relativt moderate og mange er rett og slett muslim som vi er kristne. I navn og som tradisjon. De ber ikke fem ganger daglig (mange ikke i det hele tatt) og lever relativt normalt. (drikker, har tilfeldig sex etc.. )

5550302[/snapback]

Slike muslimer er det ingen som legger merke til i dagliglivet. De kommer aldri på TV og ingen skriver om dem i avisene. I hvert fall ikke pga. at de er muslimer. Da er det ikke så mye hjelp at de er mange når man skal gi et godt inntrykk. For, en nordmann som bare kjenner til muslimer gjennom media vil aldri få vite om disse.
Lenke til kommentar
Muslimer er veldig mye mer enn Turkmen og slike som han. :) Det er veldig trist om du virkelig tror at alle muslimer er konemishandlende terrorister med brennede hat mot vesten. Jeg vil tro at langt de fleste er relativt moderate og mange er rett og slett muslim som vi er kristne. I navn og som tradisjon. De ber ikke fem ganger daglig (mange ikke i det hele tatt) og lever relativt normalt. (drikker, har tilfeldig sex etc.. )

5550302[/snapback]

Slike muslimer er det ingen som legger merke til i dagliglivet. De kommer aldri på TV og ingen skriver om dem i avisene. I hvert fall ikke pga. at de er muslimer. Da er det ikke så mye hjelp at de er mange når man skal gi et godt inntrykk. For, en nordmann som bare kjenner til muslimer gjennom media vil aldri få vite om disse.

5551733[/snapback]

Visst f..n gjør dem det! Det lages jo egne programmer rundt dem, og både radio og TV har egne programposter med formål å vise utlendingers tilpasning til livet i Norge. Dessuten ansettes de som programledere for at vi skal se "dem" mer på TV.

 

Man må jo være helt blind hvis man ikke legger merke til hvordan utlendinger "kvoteres" inn i vår bevissthet gjennom massemediene. :tease:

Lenke til kommentar
Visst f..n gjør dem det! Det lages jo egne programmer rundt dem, og både radio og TV har egne programposter med formål å vise utlendingers tilpasning til livet i Norge. Dessuten ansettes de som programledere for at vi skal se "dem" mer på TV.

 

Man må jo være helt blind hvis man ikke legger merke til hvordan utlendinger "kvoteres" inn i vår bevissthet gjennom massemediene.  :tease:

5551767[/snapback]

Fint at du følger med. :thumbup: Håper ikke du har paranoide forestilliinger om at dette er kun er propaganda for å lure deg.

5551775[/snapback]

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Slike muslimer er det ingen som legger merke til i dagliglivet. De kommer aldri på TV og ingen skriver om dem i avisene. I hvert fall ikke pga. at de er muslimer. Da er det ikke så mye hjelp at de er mange når man skal gi et godt inntrykk. For, en nordmann som bare kjenner til muslimer gjennom media vil aldri få vite om disse.

5551733[/snapback]

Vel, de her oppe er hvertfall litt for snåle for meg. Går i burka (Det ER kvinnediskriminerende, enten dere liker det eller ei) og er aldri med på diverse sosiale hendelser. Begge deler etter ordre fra foreldre. Kansje dette bare er tilfeldig og ikke har noe med religionen i det hele tatt, men jeg tviler..

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Visst f..n gjør dem det! Det lages jo egne programmer rundt dem, og både radio og TV har egne programposter med formål å vise utlendingers tilpasning til livet i Norge. Dessuten ansettes de som programledere for at vi skal se "dem" mer på TV.

 

Man må jo være helt blind hvis man ikke legger merke til hvordan utlendinger "kvoteres" inn i vår bevissthet gjennom massemediene.  :tease:

5551767[/snapback]

Fint at du følger med. :thumbup: Håper ikke du har paranoide forestilliinger om at dette er kun er propaganda for å lure deg.

5551775[/snapback]

5551783[/snapback]

Min kritikk av massemdeiene er redselen for å ta de tøffe diskusjonene. Jeg tror ikke problemene kan sammenfattes i at "nordmenn er rasister" og at løsningen er "bare nordmenn blir mer vant til utlendingene, så vil de forstå at disse også er mennesker".

 

Jeg tror kulturkonfliktene er reelle, og at hvis man ikke tør å ta dem opp så vil de ikke forsvinne men ulme under overflaten.

 

Fyrverkeriet vi nå ser pga. Muhammad-tegningene anser jeg derfor som sunnere for utviklingen enn unnfallenhet og å prøve å slukke ilden og begrave konflikten. For konflikten forsvinner ikke, den blir liggende å ulme, klar til å eksplodere i fremtiden en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...