Anonym5656 Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Har et ganske nytt billig trommesett(Premier Olympic) som har 10”,12”,14” tam, 14” skarp og 20” basstromme. Noen som veit hvordan jeg skal stemme denne sånn ca.? Jeg har nesten ingenting peiling på trommer fra før.. Er det evt mulig at noen som har samme " på tam'ene tar opp lyden så jeg kan etterligne? Den lyden tam'ene har nå syns jeg ikke er så veldig bra.. men Bass og skarp funker fint. (kanskje dette passer bedre i musikk-forumet..?) Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Du kan jo prøve å lese igjennom denne: http://www.evansdrumheads.com/EVATunning.aspx Derimot er mine erfaringer at å stemme to like store trommer til samme pitch (tone) ikke nødvendigvis er garantert suksess. Forskjellige trommer, selv fra samme fabrikk har forskjellig grunntone. Noen produsenter, f.eks. DW (Drum Workshop) stempler denne grunntonen inni tromma. Best resultat og lyd får man da med å stemme tromma opp mot denne grunntonen. Men selv om det ikke er stemplet inn i dine trommer, er dette noe du kan høre deg frem til, når du begynner å leke med stemmenøkkelen. Les guiden, og prøv deg frem. Lykke til! :-) Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Er i grunn vanskelig på gi en fast fasit å hvordan du skal stemme trommene (lydmessig sett), ettersom folk har forskjellige preferanser for "god lyd", og trommesettene (trematerialet) låter forskjellig, skinna låter forskjellig. Riktig måte å "utføre" selve stemminga på er å skru alle skruene så likt som mulig i starten (bare så de akkurat "hviler" mot rimmen), og deretter ta en skrue om gangen, i stjerneformasjon, med så lik tension som mulig... dvs tar du den øverste først, så tar du den nederste etterpå, en av sidene etc.. Ikke skru de slikat du tar en og en etter plassering, da "vris" skinnet og det blir ujevnt. Gjør du dette på riktig måte, så er det ikke noe annet enn å prøve seg fram til du finner en lyd du liker, med strammere/løsere overskinn, eller underskinn. Klarer du forstatt ikke bli fornøyd, kjøp andre skinn. Kan også sjekke at kantene (bearing edges) der skinna "hviler oppå trommene er jevne, er de ikke det kan det også gjøre at lyden ikke blir optimal. Da må man enten slipe de ned, eller kjøpe nye trommer... Endret 3. februar 2006 av ZprMario Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå