nordemoniac Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Hei! Har problemer med min KIA Credos. Tror muligens det er starteren som er problemet. Starteren driver motoren i et halvt sekund, også hører man bare at starteren spinner rundt, men den driver ikke motoren rundt. Hva er galt? Er det noen børster eller noe sånt i starteren som ikke fungerer? Den fungerer som oftest akkurat når jeg vrir nøkkelen, da hører man at motoren går rundt, men bilen rekker ikke å starte pga. starteren varer i et halvt sekund som sagt.. Anyone? Endret 3. februar 2006 av nordemoniac Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Hvor gammel er bilen? Fortsetter starteren å gå rundt uten at motoren går? eller stopper alt opp? Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 '97. Motoren stopper å gå rundt, men starteren fortsetter likevel å gå rundt. Hører bare en vine-lyd om du skjønner.. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Da kan det være starteren som har tatt kvelden. kan hende børstene er slitte. Har du prøvd å trille den igang? Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Funker bra å trill-starte den. Starter tvert. Men starteren går jo rundt... Men den starter bare ikke bilen:P Er vel børstene som gjør det? Eller?.. Endret 3. februar 2006 av nordemoniac Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Da er det nok ikke mye mer å gjøre enn å skifte starteren. Evt. skifte børstene om du er så heldig at bare det er problemet Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Da er det nok ikke mye mer å gjøre enn å skifte starteren. Evt. skifte børstene om du er så heldig at bare det er problemet 5545990[/snapback] Får prøve med børstene først;) De koster jo ikke akkurat så mye.. Så var det bare å få ut den j.... starteren.. Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Da er det nok ikke mye mer å gjøre enn å skifte starteren. Evt. skifte børstene om du er så heldig at bare det er problemet 5545990[/snapback] Får prøve med børstene først;) De koster jo ikke akkurat så mye.. Så var det bare å få ut den j.... starteren.. 5545996[/snapback] Det er en ganske simpel operasjon om du bare vet hva du skal skru av Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Får vel prøve;) Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Jeg har fått en til å se på starteren mens jeg prøver nå. Og den går bare en liten stund, også vil den ikke mer. Så må jeg prøve på nytt. Men jeg hører en annen summelyd, som kommer direkte fra motoren. Har dette med direkte-innsprøytningen av bensin å gjøre? Det er en ganske høy lyd, og den kommer når jeg vrir om nøkkelen. Og om jeg bare holder nøkkelen i start-posisjon, så går starteren en liten stund, også hører jeg den summe-lyden etterpå (nokså høy), akkurat som om det er en liten elektromotor en plass som snurrer jævli fort. Men det er ikke starteren. Det kommer fra oppå motoren, skjønner ikke hva det er. Men det kan jo hende at det skal være sånn, det er starteren som er jævlig. Edit: Den startet faktisk en gang i morges, når det hadde vært kaldt, og litt fuktig. Men så slo jeg av tenninga og prøvde igjen - ingenting.. Endret 4. februar 2006 av nordemoniac Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 På din bil er det greit å komme til starteren.Ta av den nest tykkeste kabelen og kobl en ledning direkte fra stikket på starteren hvor kabelen sto og opp til pluss på batteriet.Da skal starteren slå inn.Går motoren litt før starteren glipper ut og starteren fortsetter å gå rundt så er det ikke børstene.Da er børstene i orden ellers hadde den ikke fortsatt å gå rundt.Da har du problem med bendixdrevet i starteren eller tenner på startkrans/starter.Er alt i orden når du kobler en kabel fra batteriet så må du se nermere på el-delen i tennlås mm.Du har vel også en startersperre med at clutchen må holdes inne på din modell vis jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Det er kanskje tannhjulene i startkransen som ikke er som de skal.. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 På din bil er det greit å komme til starteren.Ta av den nest tykkeste kabelen og kobl en ledning direkte fra stikket på starteren hvor kabelen sto og opp til pluss på batteriet.Da skal starteren slå inn.Går motoren litt før starteren glipper ut og starteren fortsetter å gå rundt så er det ikke børstene.Da er børstene i orden ellers hadde den ikke fortsatt å gå rundt.Da har du problem med bendixdrevet i starteren eller tenner på startkrans/starter.Er alt i orden når du kobler en kabel fra batteriet så må du se nermere på el-delen i tennlås mm.Du har vel også en startersperre med at clutchen må holdes inne på din modell vis jeg ikke tar feil. 5556899[/snapback] Vi hadde litt problemer med å komme til starteren, den ligger så langt nede, så man må helst under bilen for å få ordentlig oversikt. Vi fikk kjørt den inn til KIA & Daihatsu i Trondheim, som skal se på starteren (om det ikke koster alt for mye). Så får bare se i ettermiddag om hva som skjer. Men når du nevner den startsperren, da må jeg spørre om en ting; Når jeg låser opp bilen (og alarmen) og setter meg inn å starte, da trenger jeg ikke å holde inn clutchen. Men om jeg slår av tenningen, åpner og lukker døren, så vil ikke bilen starte. Da må jeg først låse bilen, for så å åpne bilen, og da starter den igjen (dette var selvfølgelig før starteren ble ødelagt:P), den sperren skal vel ikke fungere slik? Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Fikk svar; Starteren var gåen. 3.000 spenn for alt! Stygt! Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Det kan være en trøst at samme operasjonen på en Mercedes 270 cdi koster 16000,- kroner. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Det kan være en trøst at samme operasjonen på en Mercedes 270 cdi koster 16000,- kroner. 5561121[/snapback] 16.000,- for faen? For å bytte en starter?... Kan jo ikke være mulig? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Det kan være en trøst at samme operasjonen på en Mercedes 270 cdi koster 16000,- kroner. 5561121[/snapback] 16.000,- for faen? For å bytte en starter?... Kan jo ikke være mulig? 5561570[/snapback] Jo, det er helt reelt. Ny dynamo inkl. bytte hos merkeforhandler koster 16000,-. Gapte rimelig høyt når jeg hørte kollegaen fortelle det. Jeg tror det endte med at han kjøpte uorginal del og fikk jobben gjort hos uavhengig verksted. Han endte opp med totalkostnad på 9000,- kroner, hvis jeg ikke husker feil. Endret 6. februar 2006 av Lada2103 Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 når verkstedet må demontere halve bilen for å komme til dynamoen eller starteren så blir det vel spinnvilt dyrt Har alltid visst at mercedes er spinnvill dyrt på reservedeler (kanskje for at man egentlig ikke skal trenge reservedeler, men det gjaldt gamlere modeller) men at de er så dyre var jeg ikke klarover Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) når verkstedet må demontere halve bilen for å komme til dynamoen eller starteren så blir det vel spinnvilt dyrt Har alltid visst at mercedes er spinnvill dyrt på reservedeler (kanskje for at man egentlig ikke skal trenge reservedeler, men det gjaldt gamlere modeller) men at de er så dyre var jeg ikke klarover 5562513[/snapback] Bare tull! Har selv drevet med Mercedes stort sett siden jeg ble født. Det er absolutt ikke noen dyre slitedeler der nei. Tvert imot! Holdbare, og billige deler. Snakker da om E-modellen. Fra 91 og opp til nå. Og 16.000,- for å få byttet starter... Bullshit! Kan gå med på 1.600,- tenker jeg. Det er mye mer reelt. Endret 7. februar 2006 av nordemoniac Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Bare tull! Har selv drevet med Mercedes stort sett siden jeg ble født. Det er absolutt ikke noen dyre slitedeler der nei. Tvert imot! Holdbare, og billige deler. Snakker da om E-modellen. Fra 91 og opp til nå. Og 16.000,- for å få byttet starter... Bullshit! Kan gå med på 1.600,- tenker jeg. Det er mye mer reelt. 5567629[/snapback] hehe...fra KIA-amatør til Mercedes-ekspert....pussig.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå