Athene Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Jeg har brukt integrert lydkort i to eller tre år, og det samme headset'et hele tiden. Før da jeg brukte asus a7v880 hovedkortet, hørte jeg alltid summing i bakgrunnen ved bruk av noen få bestemte programmer, men aldri ellers. Nå når jeg bruker a8n-e hovedkort, hører jeg summing i bakgrunnen konstant. Om jeg setter alt volum på 0, så hører jeg fortsatt summinga, men den forsvinner hvis jeg muter all lyd. Da kjæresten min lånte headsetet fikk han også problemet, men det forsvant da han mutet microfon volumet. Det hjelper ingenting her. Headsetet er nå nær 5 år gammelt, så det kan vel være litt slitt i kontaktene. Hva tror dere er grunnen til støyen? Et problem jeg alltid har hatt gjennom ørti oppgraderinger siden første gang jeg hadde min egen pc, er at middels lydvolum er altfor høyt. Dette synes jeg har blitt verre med hovedkortet jeg nå bruker. Jeg har hver eneste lyd kontroll på det nederste hakket for å få passe volum, og jeg synes det virker så rart at middels volum skal være så fryktelig høyt. Da jeg brukte eget lydkort, hadde jeg et mekanisk lite hjul bakpå lydkortet som jeg kunne skru på for å få ned volumet, men det finner jeg ikke på hovedkortet. Er jeg nødt til å skaffe et eget lydkort for å sette et bedre volum? Lenke til kommentar
Thelle Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Jeg har brukt integrert lydkort i to eller tre år, og det samme headset'et hele tiden. Før da jeg brukte asus a7v880 hovedkortet, hørte jeg alltid summing i bakgrunnen ved bruk av noen få bestemte programmer, men aldri ellers. Nå når jeg bruker a8n-e hovedkort, hører jeg summing i bakgrunnen konstant. Om jeg setter alt volum på 0, så hører jeg fortsatt summinga, men den forsvinner hvis jeg muter all lyd.Da kjæresten min lånte headsetet fikk han også problemet, men det forsvant da han mutet microfon volumet. Det hjelper ingenting her. Headsetet er nå nær 5 år gammelt, så det kan vel være litt slitt i kontaktene. Hva tror dere er grunnen til støyen? Integrerte lydkort er stort sett dårlige. Det gjelder over hele fløya. Uansett om det er ett 7.1 kanals lydkort eller 2.0 kanals kort. Det lages alltid støy i hovedkortet og det klarer ikke det integrerte kortet å isolere. Når du muter lyden helt så stenger du også porten. Ergo ALL lyd blir borte. Også summing. Det er mulig at sliten kabel og jack-plugg forsterker noe av denne summingen. Da kablen er strukket og sikkert har en mengde brudd og pluggen sikkert er litt løs i "hullet" på hovedkortet. Et problem jeg alltid har hatt gjennom ørti oppgraderinger siden første gang jeg hadde min egen pc, er at middels lydvolum er altfor høyt. Dette synes jeg har blitt verre med hovedkortet jeg nå bruker. Jeg har hver eneste lyd kontroll på det nederste hakket for å få passe volum, og jeg synes det virker så rart at middels volum skal være så fryktelig høyt. Da jeg brukte eget lydkort, hadde jeg et mekanisk lite hjul bakpå lydkortet som jeg kunne skru på for å få ned volumet, men det finner jeg ikke på hovedkortet. Er jeg nødt til å skaffe et eget lydkort for å sette et bedre volum? 5545695[/snapback] Det er stort sett flere kontroller for lyd i en pc. Alle programmer som spiller en eller annen form for media med lyd har en egen volumkontroll. Lyden som kommer ut av lydkortet (samma om du bruker headset eller høytalere) blir dårligere jo høyere volum du har i programmet som spiller lydene. Om du har volumet på middels på alle programmer også os (windows/linux etc) så vil du nok oppleve at lydkvaliteten blir bedre, summingen blir noe lavere og du trenger ikke ha volum i os på nederste "hakket". Den lille volumkontroll "knappen" som var på de gammle cd/dvd-spillerene og lydkortene er stort sett en saga blått. Disse ble borte for noen år siden. Og det er operativsystemet som styrer volumet ut av kortet. Ett eget kort dedikert kun for å konvertere og distrubere lyd er ett bra valg om du er nøye med kvaliteten og skal ha noen spesielle overganger. Men om du kun skal bruke det til film, musikk og spill og ikke er super kresen så tror jeg det du har holder i masser. Ett annet tips er kanskje å skru av den funksjonen som øker volumet med 20db og mic booster. Disse ligger på avansert på lydkontrolleren i kontroll panelet i windows. Disse skaper mange forstyrrelser når det gjelder lyd i lydkortet. Håper dette er til hjelp. -Thelle- Lenke til kommentar
Athene Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Det er stort sett flere kontroller for lyd i en pc. Alle programmer som spiller en eller annen form for media med lyd har en egen volumkontroll. Lyden som kommer ut av lydkortet (samma om du bruker headset eller høytalere) blir dårligere jo høyere volum du har i programmet som spiller lydene. Om du har volumet på middels på alle programmer også os (windows/linux etc) så vil du nok oppleve at lydkvaliteten blir bedre, summingen blir noe lavere og du trenger ikke ha volum i os på nederste "hakket". Den lille volumkontroll "knappen" som var på de gammle cd/dvd-spillerene og lydkortene er stort sett en saga blått. Disse ble borte for noen år siden. Og det er operativsystemet som styrer volumet ut av kortet. Ett eget kort dedikert kun for å konvertere og distrubere lyd er ett bra valg om du er nøye med kvaliteten og skal ha noen spesielle overganger. Men om du kun skal bruke det til film, musikk og spill og ikke er super kresen så tror jeg det du har holder i masser. Ett annet tips er kanskje å skru av den funksjonen som øker volumet med 20db og mic booster. Disse ligger på avansert på lydkontrolleren i kontroll panelet i windows. Disse skaper mange forstyrrelser når det gjelder lyd i lydkortet. Håper dette er til hjelp. -Thelle- 5545833[/snapback] Jeg har jo satt samtlige lydkontroller i windows og alle programmer på omtrent 10% for å få passe lydvolum, men jeg synes altså det virker rart at middels volum, altså det man får ved å sette volumet på 50%, skal være så veldig høyt. Ingen vil ha volumet så høyt til vanlig, ville risikert å få permanente hørselskader... Jeg finner ingenting som skal øke volumet med 20db eller noen mic booster, men alt annet av settings har jeg altså fikset på. Da får jeg vel bare skaffe meg et skikkelig lydkort, om jeg vil bli kvitt summinga ihvertfall Lenke til kommentar
Thelle Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Jeg finner ingenting som skal øke volumet med 20db eller noen mic booster, men alt annet av settings har jeg altså fikset på. Hmmm det er merkelig. Har du huket av for alle alternativer da? Se på dette bildet. Noe rotete. Men det er slik jeg har mine innstillinger på laptop'n. Og på den stasjonære for den saks skyld. Håper de kan hjelpe deg noe. -Thelle- Lenke til kommentar
Athene Skrevet 4. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2006 Eh har du alle lydinnstillinger på maks til vanlig? Da er det noe galt med noe på maskinen min, for hvis jeg setter lyden så høyt så vil det høres tydelig over hele rommet og et stykke ut av rommet... Microphone er på mute og boosten har vært slått av hele tiden, bass og treble kan jeg ikke justere Lenke til kommentar
Thelle Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Eh har du alle lydinnstillinger på maks til vanlig? Da er det noe galt med noe på maskinen min, for hvis jeg setter lyden så høyt så vil det høres tydelig over hele rommet og et stykke ut av rommet... Microphone er på mute og boosten har vært slått av hele tiden, bass og treble kan jeg ikke justere 5549285[/snapback] Ja, jeg har alle sånn hele tiden. Dette er en laptop da. Så den har en egen volumkontroll på siden. Vurdert å kjøpe deg ett headset med egen volumkontroll på ledningen da? Hva bruker du egentlig headsettet til? -Thelle- Lenke til kommentar
Athene Skrevet 4. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2006 Eh har du alle lydinnstillinger på maks til vanlig? Da er det noe galt med noe på maskinen min, for hvis jeg setter lyden så høyt så vil det høres tydelig over hele rommet og et stykke ut av rommet... Microphone er på mute og boosten har vært slått av hele tiden, bass og treble kan jeg ikke justere 5549285[/snapback] Ja, jeg har alle sånn hele tiden. Dette er en laptop da. Så den har en egen volumkontroll på siden. Vurdert å kjøpe deg ett headset med egen volumkontroll på ledningen da? Hva bruker du egentlig headsettet til? -Thelle- 5549523[/snapback] Jeg vurderer å kjøpe et nytt headset når jeg er i utlandet til sommern, men må se an hva jeg har råd til, har lite penger for tia. Jeg fant dette headsetet på tilbud i utlandet da jeg kjøpte det, og jeg synes det er enklere å bruke enn høyttalere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå