Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ung i Trafikken


vaffel_83

Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Jeg vil gjerne vite hvilke tanker dere har om "Ung i Trafikken"..

Har en oppgave jeg må skrive om dette..

 

Om dere har andre temaer rundt dette så kom med dem.

-egne erfaringer

-ulykker

-oversikt og "jeg er best" syndromet

 

 

legger ved en kort novelle som jeg skal ha med i oppgaven..

takker for ALL hjelp jeg kan få

 

vaffel_83 (ch)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det sån så er jo ungdom mest uansvarlig i trafikken. de tror de eier gata får å si det på den måten. Er selv blit påkjørt ikke hart men det var nok fordi jeg var litt trøtt men uansett... Jeg har nok selv følelsenav at bilister er de som skal se seg for og at jeg bare skal gå rett over:P

Endret av Sindre90
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+781234
For å si det sån så er jo ungdom mest uansvarlig i trafikken. de tror de eier gata får å si det på den måten. Er selv blit påkjørt ikke hart men det var nok fordi jeg var litt trøtt men uansett... Jeg har nok selv følelsenav at bilister er de som skal se seg for og at jeg bare skal gå rett over:P

5544794[/snapback]

 

No vil eg ikkje gå så langt som å sei at ungdom er værstingane i trafikken. Klart er ungdom litt uvørne, men det er etter ein har tatt lappen den egentlige læretida byrjar. Då skulle ein vel heller retta blikket mot dei som tross alt har hatt lappen i mange år, men likevel køyrer som om det kun var dei på vegen.

Lenke til kommentar
For å si det sån så er jo ungdom mest uansvarlig i trafikken. de tror de eier gata får å si det på den måten. Er selv blit påkjørt ikke hart men det var nok fordi jeg var litt trøtt men uansett... Jeg har nok selv følelsenav at bilister er de som skal se seg for og at jeg bare skal gå rett over:P

5544794[/snapback]

Jeg har aldri opplevd uansvarlig kjøring av ungdom som jeg kommer på. Hver gang biler går i grøfta, biler sladder rundt i svinger, nesten kjører på meg og kræsjer. Ja da er det eldre mennesker som har totalt null kontroll.

 

Nå kan det hende at ungdommen topper skadestatestikken osv... Men den hverdagslige, ansvarsløseheten man ser hver dag i traffiken, domineres vel av eldre mennesker.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Nå kan det hende at ungdommen topper skadestatestikken osv... Men den hverdagslige, ansvarsløseheten man ser hver dag i traffiken, domineres vel av eldre mennesker

 

Der tror jeg du tar grovt feil. Klart at en del eldre mennesker kjører uforsvarlig, for eksempel er menn i 50-åra i "børstraktoren" sin de som oftest blir tatt i fartskontroller, enda gamlere mennesker som kjører altfor forsiktig, og skaper trafikkfarlige situasjoner av det, men den "hverdagslige ansvarsløsheten" står nok vi ungdom flest for.

 

Eksempler: Unødige forbikjøringer, "tråkling i rush-trafikk","sniking" i lyskryss, mobiltelefonbruk(de fleste kompisene mine skriver ofte sms'er når de kjører), stressing av biler som ligger foran, og for høy fart i forhold til både kunnskap, erfaring og ikke minst bilens tekniske tilstand. I forhold til den siste påstanden her, påstår jeg at det er tryggere å kjøre litt for fort i en BMW x5 eller Honda CR-V, enn i en 1989 Volvo 740 med tvilsom senking, overtrykk i turboen, slitte sommerdekk på vinterføre, høy musikk, tekstmeldingskriving og 5 ungdommer på "wackytobacky" i baksetet.

Med fare for å skjære alle ungdom over en kam, det er svært mange under 25 som kjører rundt i biler som er direkte livsfarlig.

Lenke til kommentar
Nå kan det hende at ungdommen topper skadestatestikken osv... Men den hverdagslige, ansvarsløseheten man ser hver dag i traffiken, domineres vel av eldre mennesker

 

Der tror jeg du tar grovt feil. Klart at en del eldre mennesker kjører uforsvarlig, for eksempel er menn i 50-åra i "børstraktoren" sin de som oftest blir tatt i fartskontroller, enda gamlere mennesker som kjører altfor forsiktig, og skaper trafikkfarlige situasjoner av det, men den "hverdagslige ansvarsløsheten" står nok vi ungdom flest for.

 

Eksempler: Unødige forbikjøringer, "tråkling i rush-trafikk","sniking" i lyskryss, mobiltelefonbruk(de fleste kompisene mine skriver ofte sms'er når de kjører), stressing av biler som ligger foran, og for høy fart i forhold til både kunnskap, erfaring og ikke minst bilens tekniske tilstand. I forhold til den siste påstanden her, påstår jeg at det er tryggere å kjøre litt for fort i en BMW x5 eller Honda CR-V, enn i en 1989 Volvo 740 med tvilsom senking, overtrykk i turboen, slitte sommerdekk på vinterføre, høy musikk, tekstmeldingskriving og 5 ungdommer på "wackytobacky" i baksetet.

Med fare for å skjære alle ungdom over en kam, det er svært mange under 25 som kjører rundt i biler som er direkte livsfarlig.

5662394[/snapback]

Motsatt som jeg har lagt merke til. Hver gang jeg skal over et fotgjengerfelt er det eldre mennesker som bråbremser, sladder og såvidt klarer å stoppe foran meg. Har lagt merke til at unge mennesker er litt mer respektfulle, og forstår at fotgjengere har 1. prioritet ved fotgjengerfelt.

Lenke til kommentar
Ung i trafikken = Litt bulking her og der. Man lærer av erfaring.

5639386[/snapback]

For ikkje å snakke om dødsulykkene...

 

Eg er glad for at Norge har 18-års grense på sertifikat, ikkje 16 som i USA.

 

Eldre mennesker er sjølvsagt ein del av skadestatistikken dei òg, men eg vil heller ha ei som luser rundt i 60 i 80-sone enn ein som kjører i 120 og skal forbi heile fergekøen for å spare 2 minuttar.

Lenke til kommentar
Ung i trafikken = Litt bulking her og der. Man lærer av erfaring.

5639386[/snapback]

For ikkje å snakke om dødsulykkene...

 

Eg er glad for at Norge har 18-års grense på sertifikat, ikkje 16 som i USA.

 

Eldre mennesker er sjølvsagt ein del av skadestatistikken dei òg, men eg vil heller ha ei som luser rundt i 60 i 80-sone enn ein som kjører i 120 og skal forbi heile fergekøen for å spare 2 minuttar.

5663088[/snapback]

 

Hvis noen ligger i 60 i 80-sonen vil det kjapt danne seg en lang kø bak dem og noen vil forsøke å kjøre forbi. Jeg vil heller ha folk som ligger 10 km/t over fartsgrensa enn 10 km/t under.

Lenke til kommentar

ung i trafikken ..

 

kan vell hive meg på med noen "små" erfaring her , siden jeg sikkert har kjert mere enn gjennomsnittet på min alder.

 

som 18åring var jeg fersk med lappen ( ca 14 dager etter bursdagen min på andre forsøk på oppkjøringen )

 

dette var på senhøsten noe som i nordnorge betyr vinter ^^ , alle vet vell hvor morsomt det er og sladde på glatta ,vell dette var det eneste jeg drev med på kveldene , og det er ikke fritt for at jeg har snurret ukontrolert noen ganger , men ikke med noen fatale følger , der jeg kommer fra er vi priset med masse store parkeingsplasser som er helt tomme på kveldene , så det var vell rimelig "kontrolerte" former .

 

jeg har hatt 1 liten utforkjøring der jeg var litt for kjekk med sladdinga på normal vei , kom gjennom en sving og la ut i breisladd , rettet opp , og fikk bilen rett i kontra , noe som medørte at jeg måtte rette en gang till , denne gange gikk ræva ut andre veien . baken var så uttenfor veien , uansette etter og hatt baken ute i alle retinger klarte jeg ikke få slenge til og slutte og så dro bilen bare rett ut på motsatt side av veien .

 

med fronten først , ble hengne med framhjula i løse lufta , og sidne min bil har framhjulstrekk så kunne jeg ikke gjøre noe .

 

måtte vente i 30-40 min før det kom noen som kunne trekke meg opp .

ingen ble skadet og blen forble like hel , med untak noen skarper på undersiden .

 

en annen gang ( ikke så lenge etter ) rundet jeg en bakke topp i tettbebygget størk i 120+ , jeg så et ellerannet i sidesynet på venstre side , så vidt jeg enset det , var på sidne av bilen , høret i små øyeblikk etterpå noe som traff bilen i høyre hjørne framme , full brems , og ut av bilen for og se hva jeg traff .

 

kunne ikke finnne noe under /ved bilen , heller ikke i grøfta , meg og han som statt på lette lenge 30+ min . jeg frykter at jeg traff en katt .

bilen fikk letter skader i plast dall . fant aldring noe dyr eller annet som jeg kunne truffet .

 

 

jeg vil si at unge som meg er trafikkfarlige til en vissgrad .

 

nå er jeg 23 og har kjørt buss i 2 år , så noen km har jeg bak meg , jeg er fortsatt hard på gassen , men med noe bedre oversikt i trafikkbildet .

 

har btw sluttet og kjøre buss for 7-8 måneder sidne , og etter dette her jeg blitt enda "raskere" i trafikken , rett og slett for jeg er vant til et stressende traffikk bilde , bil er liksom ikke noe vansklig etter og kjørt buss i rush tiden i en stor by , og fortsatt prøve og holde ruten .

 

uten om overnevnte "ulykker" og noen jobbrelaterte som ikke er min feil ( direkte på kjørt i rundkjøringer ) så har jeg kjørt skadefritt sidne jeg var 19-20 vil jeg tro , jeg kan ivertfal ikke huske noe .

 

kan vell og nevne at jeg var hadcore råner fra jeg fikk lappen til be 20 , har kjørt neste 100 mil på en helg , uten og dratt noen plasser spesiet , bare var i bilen fra skolen sluttet fradag til 9tiden løradge morgen , og fra jeg sto opp på lørdagen til langt ut på søndagen .

 

jeg er utdannet yrkessjåfør og har sertifikat til alle normale kjøretøyer .

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ojsann!

Var mye respons å få.. Mye interressant lesing og som

jeg absolutt kunne brukt i tekstoppgaven min, bortsett fra

at den allerede er levert inn for lenge siden :dontgetit:

 

Er vel derfor jeg ikke har besøkt dette forumet på en stund heller..

 

Uansett.. Takk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at trafikkansvar varierer enormt utifra verdinormer og hva slags respekt man har for autoriteter og andre mennesker.

 

Jeg vet om flere unge under 25 som kjører fullstendig ansvarlig, med respekt for både fotgjengere og andre bilister. Joda, de drar på litt ekstra på tomme motorveier, men det gjør da alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...