Xanitra Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Her er spørsmålet. Jeg er en av de mange hobby musikk artistene rundt om i landet. Jeg har kjøpt meg synth, cubase se, og battery 2 som er en slik rytme pakke. Nå kjøpte jeg meg nettopp et nytt lydkort, som heter Juli@ http://www.tre45.no/produkter.asp?id=995&i...ldcat=84&page=1 som skal være ganske bra til studio bruk. Men trenger jeg en mikser også? Jeg har egentlig ikke mye peiling på det, men jeg lager jo musikk med synthen, så kanskje det ikke er så dumt. For jeg har synthen, koblet til DVD inngangen på forsterken, og pc'en koblet til aux inngangen. Men jeg lar de som er litt mer sjef på dette området få hjelpe meg litt jeg. Den mikseren jeg fikk anbefalt er denne: http://www.tre45.no/produkter.asp?id=916&i...ldcat=60&page=2 tusen takk for all hjelp., Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 jeg synes denne fortjener å bli slengt opp igjen. Er det ingen som vet? ( jeg slenger den ikke opp en gang til, lover. ) Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Kanskje du kan spøre her? Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Er det bare synthen du skal ha tilkobla? eller skal du ha muligheten til å koble til flere ting? Vil kansje anbefale deg en 8 spors mixer eller noe i den dur. Er ganske greit å ha og gir deg fort mange flere muligheter om du skulle trenge det Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Det er bare synthen ja. Men du er inne på noe, kanskje jeg trenger en mixer, bare for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Det er bare synthen ja. Men du er inne på noe, kanskje jeg trenger en mixer, bare for sikkerhets skyld. 5560781[/snapback] Jeg vil si nei, så lenge du bare skal bruke synth. Du får jo uansett ikke flere innganger på lydkortet av å kjøpe mixer.. Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Nei det er sant. Problemet mitt er at jeg ønsker å høre synthen sammen med PC når jeg spiller. Lydkortet mitt har bare en inngang... er det en mulighet å løse dette problemet på? edit: skriveleif. Endret 7. februar 2006 av Xanitra Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Ï Cubase vil du kunne høre synthen selv om det kun er èn analog inngang på kortet ditt. Jeg har Cubase 2 SX, og min synth fungerer fint med mitt kort med kun èn inngang slik at jeg kan høre hva jeg spiller osv. Jeg kan f.eks sette på en låt i WinAmp samtidig mens jeg spiller på synthen via Cubase, eller bruker Cubase som en sekvenser. Men dette forutsetter godt lydkort med ASIO 2.0 og gode ASIO-drivere slik at du ikke får en kjempeforsinkelse mellom spillinga di og når du hører lyden. Endret 7. februar 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Vet ikke helt om det er snakk om jeg skjønner hva du mener nå men kanskje du kan bruke en sånn: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304818&cks=PRL Sammens med en jack to minijack bytter, sånn liten dott bare. Det gjør jeg og har mikrofon og gitar på PC'n. Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Ï Cubase vil du kunne høre synthen selv om det kun er èn analog inngang på kortet ditt.Jeg har Cubase 2 SX, og min synth fungerer fint med mitt kort med kun èn inngang slik at jeg kan høre hva jeg spiller osv. Jeg kan f.eks sette på en låt i WinAmp samtidig mens jeg spiller på synthen via Cubase, eller bruker Cubase som en sekvenser. Men dette forutsetter godt lydkort med ASIO 2.0 og gode ASIO-drivere slik at du ikke får en kjempeforsinkelse mellom spillinga di og når du hører lyden. 5564850[/snapback] Der har vi essensen i det jeg spør om tror jeg. Hvordan kobler jeg synthen slik at jeg hører hva jeg spiller? Lydkortet jeg har er forøvrig dette, anbefalt til studiobruk: http://www.tre45.no/produkter.asp?id=995&i...ldcat=84&page=1 Kan forøvrig allerede takke for kongehjelp. Jeg trenger denne hjelpen så sinnsykt mye, siden jeg ikke har peiling selv. Endret 7. februar 2006 av Xanitra Lenke til kommentar
riktig Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Du TRENGER ikke mikser, men det gir flere fordeler (samt kanskje ulemper). Du kan ha mye utstyr stående tilkoblet samtidig, du slipper å rote bak kabinettet for å bytte mellom synther/lydenheter om du skulle trenge det. Ulempen kan være støy, men dagens utstyr er så bra at dette knapt er et problem, kun om du har veldig mye utstyr tilkoblet samtidig som generer sin egne lille støy, som tilsammen blir mye, eller har en mikser/lydkort med dårlig kvalitet på inn/utganger. På en annen side; enhver mikser med respekt for seg selv har vel mute-knapp Det blir vel mest et luksusproblem. Billig eller komfortabelt? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Der har vi essensen i det jeg spør om tror jeg. Hvordan kobler jeg synthen slik at jeg hører hva jeg spiller? 5565071[/snapback] (Min synth er en rack-modul uten klaviatur, så jeg har en MIDI-kontroller (keyboard uten lyder) for å spille.) Desverre er jeg ingen racer i Cubase, og har kun testet Cubase 2 SX. Men det jeg gjorde var å koble synthen til analog-inngangen på lydkortet mitt (M-Audio 2496) samt MIDI-kabel mellom lydkortet og synthen. Så forsikret jeg meg om at denne kanalen ikke var mutet via den interne mixeren i lydkortet mitt. I Cubase lagde jeg ett nytt MIDI-track og valgte MIDI-keyboardet (USB) som MIDI inn, og synthen som MIDI ut slik at Cubase sendte MIDI-kommandoene fra keyboardet mitt rett til synthen. Og det var det Tok litt tid å finne ut av dette i Cubase da. Dersom du har klaviatur på synthen din skal du ikke behøve MIDI-kabel med mindre du skal programmere og automatisere synthen fra Cubase. Endret 7. februar 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Synthen jeg har er forøvrig: http://www.soundonsound.com/sos/Oct02/arti...cessindigo2.asp så denne har keyboard, innebygd, ja. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Har du fått testet den sammen med Juli@-kortet og Cubase yet? Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 ikke enda. Har ikke fått tid. Men det ordner seg sikkert når jeg får koblet den opp. Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 forøvrig så kalles en "synth" uten klaviatur altså denne boksen du kobler deg til via midi, for synth module. Med andre ord en synth er et keyboard/midikeyboard og en modul i samme pakke, men som dere da sikkert skjønner selges disse to delene separat også. mange fordeler med en modul men det heter altså modul:P I og med at du kjører på denne boksen og ikke softsynther/vst'er tror jeg det enkleste for deg bare er å gå for løsningen med en splitter... En kabel fra synth modulen din til lydkortet og da har du en ingang igjen til hodetelefoner.. Men er du helt sikker på at ikke lydkortet ditt har direkte monitoring? Det hadde jo gjort saken mye lettere fordi da spiller du med så godt som ingen forsinkelse.. husk da bare å mute monitoren i cubase... Bare å spørre om det skulle være no;) Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 takk Skal få kobla til synthen i kveld å sjekket alt dette ut, og ja, jeg spør om det er noe Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 da ønsker jeg å takke alle som deltok på dette emnet, å hjalp meg. Synthen funker nå utmerket, og sannheten er at det var lydkortet som faktisk stinket. Juli@ kortet er utmerket, og det gjør at jeg nå kan spille synthen sammen med PC. Om jeg trenger en mikser, blir egentlig da mer et luksus problem. :!: :!: Takker :!: :!: Lenke til kommentar
Feh Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Mixer trenger man vel strengt tatt kun hvis man faktisk skal mixe...? Men luksus og luksus. Man får jo billige greie miksere for et par-tre høvdinger som fungerer utmerket godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå