simenss Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Hvilke fag (VGS) bør man velge om man ønsker å drive for seg selv, starte bedrift etc.? Og hva slags utdannelse bør man velge (universitet/høyskole)? Man kan starte for seg selv, selv uten VGS, men det er et dårlig utgangspunkt mener nå jeg. Er matematikk (1MX/2MX), bedriftsøkonomi (VK1/VK2) og markedsføring (VK1/VK2) en god fagkombinasjon? Gir disse fagene tilleggspoeng? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Jeg går noe som heter salg og service. Her har jeg lært hvordan man starter en bedrift. Du lærer også regnskap, sikkerhet, markedsføring osv. Du kan jo undersøke salg og service litt hvis du vil. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 spørs hvilke bedrift du vil starte det, eg går VK1 Tømrer no, skal ut i lærling til neste år, og då blir det jobbing noen år, får eg går "teknisk fagskole" deretter kan eg bli byggmester, og starte mitt eget firma. dette kan du gjøre med alle yrkes og andre linjer. eksempelvis en kokk, kan starte sin egen restaurant. skjønner? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 HiBu har en ny linje som heter IT og Entrepenørskap eller noe i den duren. Du kan finne mer info på www.hibu.no sine sider. Ellers så er det som de andre har nevnt, Salg og Service VGS. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 De tre fagene du nevner der, og videre på økonomi og ledelse på en høgskole. Jeg har og troen på det entreprenørskapstudiet på HiBu. Når du nå først er i gang med skole og sånt, ta minst tre år på høgskole/universitet. Du vil ikke angre. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Når du nå først er i gang med skole og sånt, ta minst tre år på høgskole/universitet. Du vil ikke angre. 5547341[/snapback] Støtter den! Vil også si at det å ha en utdannelse innen det du vil drive med i bedriften er lurt, i tillegg til den eventuelle kompetansen du får innen det å starte bedrift. Man vokser mye på de årene man studerer/jobber. Å starte bedrift rett ut fra videregående kan selvfølgelig gå, men tror du er bedre rustet om du har jobbet litt først. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Spørs vel veldig hva slags bedrift du vil starte.. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 4. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2006 Jeg går allerede allmenn økonomisk/administrativ, så spørsmålet er vel hva jeg skal velge (VK1/VK2) og evt. universitet/høyskole. Når det gjelder hva slags bedrift osv. så ønsker jeg å lære mye om hvordan starte og drive en bedrift som f.eks. produserer eller importerer et produkt. IT og mobiltelefoni er en stor lidenskap, så kanskje noe i den rettningen? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 "Lær å bli entreprenør!" http://forskning.no/naeringsliv/Artikler/2...t/1124455462.55 Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 http://www.grunderskolen.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå