Gå til innhold

For de som har en inspirion 6000 :)

Hansulu

Anbefalte innlegg

Tenkte alle som har en inspirion 6000 kn få poste de tips de måtte ha for å forbedre ytelsen på maskin osv. De foregånde emnene ble alt for mye blablabla. så her kan du poste tips og spørsmål om ytelse.

Det jeg lurer på er hvor mye jeg kan klokke skjermkortet med omegadrivers før det bli kritisk for kortet?

Er det noe bedre drivere enn omegadrivers til i6000?

osv.....

takk takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående skjermkort og overklokking.

Husker ikke helt hvor langt jeg kom til slutt, men det begynte å bli ustabilt når jeg kom opp i 470/333 eller der omkring. Det gikk dønn stabilt med 450/324.

Jeg er overhodet ikke noen ekspert på overklokking, men etter det jeg har funnet ut er kortet kraftig underklokket fra Dell's side. Sikkert en av grunnene til den strålende batteritiden på maskinen.

Etter litt research på nettet fant jeg denne linken. Der ser det ut til at kortet er "konstruert" for 350/300, og en skulle tro at dette i alle fall ville være fullstendig trygt. Som sagt så er jeg ingen ekspert på området, og har heller ikke behov for å overklokke. Bare litt moro å prøve.

Olav

Lenke til kommentar
WoW skal funke ganske greit på en bærbar med X300.

5549754[/snapback]

Man kan jo velge 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300 [inkludert i prisen] for en 500 lapp ekstra. Vil dette være nok til å kunne spille de litt mer gromme spillene som Doom 3 og Q4?

Desktop pcen min har et Geforce 2 kort i seg, så ironisk nok vil kanskje et laptopkjøp ØKE mulighetene mine for å spille spill på pc :D

Hvordan er batteri og støy på denne pcen?

Lenke til kommentar
Noen som har testa maskinen på WoW?

Har veldig lyst på denne maskinen selv.

Skjermen er bare  :love:

5549537[/snapback]

Hvem av skjermene er det du synes er så :love: ? :)

Den kommer jo med tre forskjellige valg:

15,4" widescreen skjerm WXGA (1280 x 800) LCD Panel

15,4" widescreen skjerm UltraSharpTM WSXGA+ (1680 x 1050) LCD Panel

15,4" widescreen skjerm UltraSharpTM WUXGA (1920 x 1200) LCD Panel

Lenke til kommentar
Noen som har testa maskinen på WoW?

Har veldig lyst på denne maskinen selv.

Skjermen er bare  :love:

5549537[/snapback]

Hvem av skjermene er det du synes er så :love: ? :)

Den kommer jo med tre forskjellige valg:

15,4" widescreen skjerm WXGA (1280 x 800) LCD Panel

15,4" widescreen skjerm UltraSharpTM WSXGA+ (1680 x 1050) LCD Panel

15,4" widescreen skjerm UltraSharpTM WUXGA (1920 x 1200) LCD Panel

5550641[/snapback]

Ups.. Bomma litt der. Synes WSXGA+ passer best til 15.4" skjerm.

Men er det stor forskjell på 64mb hypermemory og 128mb på x300?

Lenke til kommentar
Man kan jo velge 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300 [inkludert i prisen] for en 500 lapp ekstra. Vil dette være nok til å kunne spille de litt mer gromme spillene som Doom 3 og Q4?

Desktop pcen min har et Geforce 2 kort i seg, så ironisk nok vil kanskje et laptopkjøp ØKE mulighetene mine for å spille spill på pc  :D

Hvordan er batteri og støy på denne pcen?

5550623[/snapback]

Dersom man er ute etter en PC for utstrakt bruk av nye krevende 3D-spill, så kjøper man ikke denne PC'en. Hvis du er en som drar fram Doom 3 en et par ganger i måneden, og ikke blir dårlig av å sette ned oppløsning til 800x600 og normale detaljer, så funker det ganske så greit.

Støy er et problem som ofte er nevnt når det gjelder I6000. Personlig finner jeg støynivået akseptabelt, skal ikke mye bakgrunnsstøy til før man ikke merker det i det hele tatt. Men kjenner mest på en liten irritajon over at ikke Dell kan komme med en fix for dette da det burde være en smal sak å rette opp vha en ny BIOS, og maskinen har vært på markedet et års tid nå. Støyproblemet kan fikses med et lite 3.partsprogram, men jeg er så lite plaget av støyen at jeg ikke gidder å bruke det.

Battertitden er helt suveren, spesielt om du velger 9-cellersbatteriet selvsagt. Da snakker vi om 5-6 timers lett bruk. I underkant av 4 timer film burde vel og gå greit.

Olav

Endret av olav1974
Lenke til kommentar

Kan man skifte skjermkort på en dell i6000?

Hvis ja! Hvilket og hvordan?

Har veldig løst på et bedre skjermkort enn ati x300

Kan noen anbefale å oppgradere fra 1024 til 2048 ram?

Hvor mye ytelse forskjell vil jeg merke...

forskjellige resultater fra 3dmark?

Lenke til kommentar
Kan man skifte skjermkort på en dell i6000?

Hvis ja! Hvilket og hvordan?

Har veldig løst på et bedre skjermkort enn ati x300

Kan noen anbefale å oppgradere fra 1024 til 2048 ram?

Hvor mye ytelse forskjell vil jeg merke...

forskjellige resultater fra 3dmark?

5577896[/snapback]

Du kan ikke skifte skjermkort.

Om du vil merke stor forskjell på 1 eller 2 gig RAM er avhengig av hvilke applikasjoner du har tenkt å kjøre. Til daglig bruk, samt de fleste spill og 3DMark, vil ytelsesforskjellen være marginal.

Olav

Lenke til kommentar
Helt, helt sikker på dette med skjermkort? hvordan er skjermkortet koblet til hovedkortet? hmm

Trur du halflife 2 f. eks vil merke om du booster rammen?

5578231[/snapback]

Ja. Helt sikker. Hvordan det er koblet fast til hk vet jeg ikke. Om det finnes muligheter for å fixe noe om en vil ta fram loddebolt og slikt skal jeg ikke si for sikkert, men har ikke sett at det er nevnt noen steder. Og jeg har lest en god del om denne maskinen. Det er uansett evt snakk om metoder som vil gå ut over alt som heter garanti og reklamasjonsrett.

Tror ikke du vil merke veldig stor forskjell med 1 eller 2 gb RAM når det gjelder HL. Da er det nok mye mer å hente på å overklokke skjermkortet. Billigere er det også :) Men er du ute etter en maskin for mye bruk til spilling, så kjøper du ikke denne maskinen. Slik er det bare. Litt synd at ikke Dell kunne solgt denne med muligheter for å velge et kort beregnet mer for spilling. Om de så bare hadde solgt det med x700 eller noe slikt, så tipper jeg salget hadde tatt fullstendig av.

Olav

Lenke til kommentar

har allerede denne maskinen :) er kjempe fornøyd med den hittil, har hatt den i

godt over ett halvt år.. Synes den fungerer greit til spilling hvis man ikke er skikkelig kresen da, men d hadde ikke gjort meg noe om jeg kunne bedret ytelsen litt før jeg blir helt nødt til å kjøpe meg en ny maskin :)

Lenke til kommentar

Jeg stilte dette spørsmålet i en annen tråd, men er det noen av dere som har Inspiron 6000 med 9-cellers batteri? Dette batteriet er jo fysisk større enn standard 6-cellers batteri (15.6mm). Stikker dette batteriet ut av datamaskinen? På 3D tour ser det ut som det ligger fremme til høyre - håper det ikke stikker ut slik som enkelte PCMCIA-kort gjør!

Lenke til kommentar
Jeg stilte dette spørsmålet i en annen tråd, men er det noen av dere som har Inspiron 6000 med 9-cellers batteri? Dette batteriet er jo fysisk større enn standard 6-cellers batteri (15.6mm). Stikker dette batteriet ut av datamaskinen? På 3D tour ser det ut som det ligger fremme til høyre - håper det ikke stikker ut slik som enkelte PCMCIA-kort gjør!

5581957[/snapback]

Det stikker ikke ut. Bare litt tyngre.

Olav

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...