Xecuter Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Fikk den nye harddisken min i går. 80GB Jeg har partisjonert den i en primær partisjon på 60GB (NTFS) og utvidet logisk stasjon på 20GB (rå). Alt dette ble gjort i Windows. Jeg hadde planlagt å legge Ubuntu på den partisjonen på 20GB. Så kom "problemet". Når jeg hadde kjørt en del av installasjonen kom det opp MANGE valg om hvordan disken skulle partisjoneres og formateres. Hva er det beste filsystemet å ha? Er det flere slike valgmuligheter som kommer senere i installasjonen som jeg trenger hvite om? Fins det en installasjonsguide for linux-n00bs ? hehe Sener vil jeg trenge en rekke programmer. F.eks. for å spille av DVD og MP3 osv. Noen som vet om flere "nødvendige" program som trengs? Endret 3. februar 2006 av Xbox lover Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 visst jeg skulle satt opp en installasjon med en partisjon på 20GB: Det første du bør gjøre er å lage en swap-partisjon (vekslefil el. på norsk) Den bør være på ca. 512MB (trenger ikke mer selv om mange sier du bør ha 2x så mye RAM du har i maskinen), så lagd en partisjon på gjerne 13 - 15GB til /home (filsystem ext3 eller reiserfs) og de resterende GB til rootsystemet / (her og ext3 eller reiserfs) Etter du er ferdig å sitte opp maskinen kan du feks. bruke Automatix ( http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=66563 ) til å installere pakker som behøvs for DVD MP3 osv. Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Er ikke så veldig mange slike options i Ubuntu installasjonen. For en nybegynner er det nok lettere å installere alt på en partisjon (swap-partisjon fikser den da automatisk) med mindre du ikke har lyst til å lese litt. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Veldig stor fordel å ha en /home partisjon. Dermed visst du mot all forventning skal få problemer etter å ha brukt systemet en stund kan du enkelt reinstallere / og fortsatt ha all data på hjemeområdet ditt intakt pga. /home partisjonen ikke blir rørt. Men for all del, har du bare planer om å teste Ubuntu kan du selvsagt la autopartisjoneringen gjøre sitt, men det er virkelig minimalt med arbeid å lage 2 partisjoner. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Tror nok jeg følger ditt råd Lassie. Har prøvd Linux Live i ei uke og er storfornøyd! Så det jeg skal gjøre er og partisjonere et i en partisjon på 15GB og en på 5GB. På 15GB partisjonen har jeg alle programmer og dokumenter i /home? har jeg forstått rett? Mens på 5GB partisjonen har jeg mappa /? Det hørtes feil ut. Kan alt dette gjøres i installasjonen? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 OK har nå fått installert Linux. Men det kjører dårlig. Antar det blir bedre etter at jeg får installert linux-k7 kernelen. Men jeg finner den ikke noe sted. Noen som vet? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Jeg ser ingen grunn til at det skulle gjøre så stort utslag? Hva er galt? (U)DMA på disken? Direct rendering med skjermkort? Forklar "dårlig", så kanskje du får hjelp ;-) Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Mener treigt som i Live-CD? Isåfall, installer skjermkort drivere om du ikke har gjort det alt... Endret 6. februar 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Mener treigt som i Live-CD? Isåfall, installer skjermkort drivere om du ikke har gjort det alt... 5562753[/snapback] Ja, litt sånn. Men det ble bedre etter jeg restarta maskinen (tenkte ikke på det først. ). Men fortsatt ser jeg forbedringspotensiale. Leste i en tutorial at Linux-k7 kernel (jeg har AMD) bør installeres etterpå, det skal bli bedre med den. Er ikke sikker på om jeg har skjønt det her med Synaptic Pakkestyrer. Har lastet ned ATI sine Linux drivere. De ligger på USB-disken min, men hvordan skal jeg få Synaptic til å finne den? Har prøvd å kjøre den, uten resultat. Jeg gikk også igjennom den listen som er i Synaptic uten å finne noe om ATI eller grafikkdrivere. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 http://doc.gwos.org/index.php/Install_ATI_driver og Ubuntu sin wiki: https://wiki.ubuntu.com/BinaryDriverHowto/ATI Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå