koda Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 (endret) Nå skal all lyd vekk! Jeg har: Kabinett: Image & Shapetek Hovedkort: MSI K8N Neo Platinum (Vifteløst) PSU: Thermaltake PurePower Fanless 350W (Vifteløs) Prosessor: AMD Athlon 64 3000+ Prosessorvifte: Silent-ettellerannet..men ikke helt lydløs! Grafikkort: Nvidia(?) Geforce FX 5700 LE 128MB (med vifte) Minne: 2x512 MB Twinmos DDR minne HDD: Seagate 200GB S-ATA Kjøpte i går: Grafikkortvifte: Zalman VF700-Cu Prosessorvifte: Zalman CNPS7700-Cu Testet først prosessorvifta, og den var ikke lydløs..ikke det at det bråker mye, men noe lyd er det, og det er ikke akseptabelt for meg. Disse leverer jeg derfor tilbake i dag! Dette vil jeg derfor ha: Prosessorvifte: Scythe "Ninja" SCNJ-1000 eller Thermaltake Sonic Tower Skjermkort Kjøling: Thermaltake Schooner CL-G0009 (Denne har kjøleribbe som blir liggende delvis utenfor kabinettet, så jeg regner med at den er den beste til en vifteløs PC.) eller nytt (AGP) skjermkort, da det sikkert blir like billig og bra. F.eks: Asus GeForce 6200 128 MB AGP? ..jeg spiller ikke med PC-en, hovedsakelig film, musikk, og diverse annet, så jeg trenger ikke noe råskinn, kun DVI og TV ut, samt mulighet for "dualview". Harddisk-lyddemper: Nexus Drive-a-Way eller AC Ryan XTOR Xilencer Mine spørsmål er da som følger: 1. Hvilken av prosessorviftene burde jeg gå for? (Vil mitt horisontale hovedkort tåle vekten av disse?) 2. Velger jeg passiv kjøling til skjermkortet jeg har, eller er det smartere å kjøpe nytt passivt skjermkort? (Den passive kjølingen kan jeg vel bruke igjen på et senere skjermkort jeg kjøper, så den er jo en investering?) 3. Har hørt diverse om disse harddisk-demperne. Noen som har erfaring med disse? Mulig jeg prøver først uten, da disken min er ganske stille, og det jo er mulig å sette den til å bli slått av etter en viss tid. Evt, kan jeg gå for gummi-oppheng. Alternativt bruke en laptop-2,5-disk eller en CF-minnebrikke, men jeg er redd for at maskinen da blir for treg... Hender jeg f.eks. gjør litt videoredigering, og da vil kanskje IO på disk bli for lav.. 4. Vil temperaturen i kabinettet bli for høy? Jeg har slått av kabinettviftene, de som fulgte med bråker for mye. Jeg innser at temperaturen inne i kabinettet muligens vil bli for høy, og at jeg derfor vil være nødt til å montere dette. Så derfor: 5. Hva er den mest lydløse kabinettviften som fins? SilenX 120mm Ixtrema Quiet 11dbA? (Det blir helt klart et nederlag å sette inn vifte, alle vifter vil etter en stund begynne å lage noe lyd, så dette kommer jeg kun til å gjøre dersom jeg blir helt nødt.) Har innsett at lydløs PC betyr endel kompromisser i forholdene størrelse/pris/ytelse. Jeg er villig til å ha en stor PC og betale endel, mot at jeg får en rimelig kraftig PC. Til og med dama syns kabinettet mitt er ok, så bare den blir lydløs er alle fornøyd:) Endret 3. februar 2006 av koda Lenke til kommentar
koda Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Bestilte skjermkort og CPU-kjøling nå: Msi GeForce 6200 256MB (hørte at 128MB modellen skulle være ok.) Scythe Ninja ..så er det bare å se om: 1. Blir det for varmt i mitt vifteløse kabinett? 2. Bråker harddisken min for mye? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå