Gå til innhold

Piratwindows og sikkerhet

Anbefalte innlegg

Piratwindows trenger ikke være mer usikkert enn Gyldig. Det har microsoft selv uttalt.

Refererer til denne artikkelen på Programmer.no.

Verifisering vil være påkrevd for å laste ned alle tilleggsprogrammer for Windows, men oppdateringer gjennom den automatiske funksjonen i Windows vil fremdeles være mulig uten å verifisere. Vi tror det beste grunnlaget for et sikkert system er ekte programvare, uttalte David Lazar i Microsoft til CNet News.com. Vi ønsker å oppfordre alle våre kunder til å bruke ekte programvare. Samtidig vil vi være sikker på at vi ikke gjør noe for å redusere sannsynligheten for at en bruker vil holde datamaskinen sin oppdatert, fortsatte han.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GEMan: Home er ikke noe tregere enn Pro? Hva har du inntrykk av? Eller er det bare en av de vanlige myteoppspinnene som florerer?

5549390[/snapback]

Jeg merker ingen forskjell i hastigheten på pro og home. Mulig at home er noe raskere, men dette kan like gjerne være fordi jeg formatert. En skikkelig opprensking er jo ikke å forakte!

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som har lovlig XP, men orker ikke å bruke denne, fordi allskens kopibeskyttelse gjør det for kronglete, måtte ringe inn til M$ å opplese og motta sinnsyke tallrekker, som gjør at KID-nr blir en lek...?

Bruker i praksis pirat på maskinen, da kan jeg innstallere ny hardware uten "gestapo-kontrollen", forøvrig sendes det inn mer info enn de har krav på i en aktiveringssituasjon også...

Når det er lettere å være lovlig enn pirat, vil jeg være lovlig jeg også...

Lenke til kommentar
Jeg er en av de som har lovlig XP, men orker ikke å bruke denne, fordi allskens kopibeskyttelse gjør det for kronglete, måtte ringe inn til M$ å opplese og motta sinnsyke tallrekker, som gjør at KID-nr blir en lek...?

Bruker i praksis pirat på maskinen, da kan jeg innstallere ny hardware uten "gestapo-kontrollen", forøvrig sendes det inn mer info enn de har krav på i en aktiveringssituasjon også...

5550971[/snapback]

Det er en gang, eller iallefall ikke oftere enn når du bytter en signifikant hardware del.

Selv synes jeg at fordelen med å ha mulighet til å laste ned Genuine Advantage programvare, samt å selv velge når jeg vil ha sikkerhetsoppdateringer er mer enn verd det å måtte aktivere windows XP første gang jeg skrur på datamaskinen etter reinstallering. Jeg mener, det tar 2 sek. EN gang pr installering....og hvor ofte installerer man windows på ny? Når jeg først har fått det slik jeg vil (det ender opp med at jeg prøver ut endel ting når jeg først skal reinstallere), behøver ikke jeg reinstallere på ett år iallefall... (egen erfaring)...

Så ja, jeg bruker min lovlige kopi av windows XP Professional (som jeg forøvrig ikke betalte en døyt for (hvis du ser bort ifra 25k i semesteravgift på skolen :p ))

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

5550971[/snapback]

Helt enig! Jeg har betalt for min XP-versjon, men har likevel installert no-activation crack. Er lei av å ringe Microsoft hver gang jeg oppgraderer hardware!

Lenke til kommentar
Helt enig! Jeg har betalt for min XP-versjon, men har likevel installert no-activation crack. Er lei av å ringe Microsoft hver gang jeg oppgraderer hardware!

5559415[/snapback]

Jøss, dere må virkelig har et voldsomt forbruk av hardware og være ekstremt travle som ikke engang har råd til å sette av 2-3 minutter til en telefonsamtale.

Jeg har hatt Win XP-lisensen min siden høsten 2002 og har måttet ringe MS en gang i løpet av de over tre årene. Det tok meg under fem minutter...

Og jeg har vel nærmest byttet ut 'alt' på maskinen min i løpet av de siste tre årene, så at man må ringe MS hver gang man oppgraderer hardware er med respekt å melde bullshit. Det er utrolig mange som tror det dog - og de har alle en ting felles (det gis ikke poeng for å gjette hva de har felles ;) )

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Myten om at piratversjon av XP er mindre sikker/ustabil, er sjelden noe myte.

Kjøper du en Windows XP lisens får du som regel den siste offisielle versjonen tilgjengelig, med siste ServicePack. Og versjonene kan faktisk endres med måneders mellomrom(også kalt build). Dette er en trygghet med tanke på sikkerhet OG stabilitet.

Mange piratversjoner er opprinnelig tidlige versjoner som har blitt cracket. Disse versjonene KAN være mer ustabile, eller være mindre sikkre, en om du kjøper en ny i dag. Dessuten, dersom du skulle levere inn maskinen din på et PC verksted(av og til er jo dette mulig), kan de godt nekte å gjøre noe med maskinen pga piratversjon av XP(det gjør hvertfall vi).

Ellers er forskjellen mellom Pro og Home det at Pro har flere muligheter mtp nettverk og sikkerhet. En kjapp liste er at Home mangler: remote dekstop, domene, kun Simple File Sharing. (dette var kun en kjapp liste, andre forskjeller er det også) Dersom noen skulle klare å merke hastighetsforskjell mellom Home og Pro vil mest sannsynlig Home vinne da denne mangler en del i forhold til Pro. Men dette er mangler som de færreste vil merke noe til.

Lenke til kommentar

En piratkopiert versjon av Win XP og en butikk-kjøpt versjon av Win XP er akkurat det samme så lenge du vet hvordan du kommer deg rundt validation greiene, noe som er skrekkelig enkelt. Så hvis den eneste grunnen til at du vurderer å kjøpe Win XP er for oppdateringenes skyld (og i tillegg da nedgraderer fra Windows XP Pro til Home), er det bortkastet.

Lenke til kommentar
Myten om at piratversjon av XP er mindre sikker/ustabil, er sjelden noe myte.

Kjøper du en Windows XP lisens får du som regel den siste offisielle versjonen tilgjengelig, med siste ServicePack. Og versjonene kan faktisk endres med måneders mellomrom(også kalt build). Dette er en trygghet med tanke på sikkerhet OG stabilitet.

Mange piratversjoner er opprinnelig tidlige versjoner som har blitt cracket. Disse versjonene KAN være mer ustabile, eller være mindre sikkre, en om du kjøper en ny i dag. Dessuten, dersom du skulle levere inn maskinen din på et PC verksted(av og til er jo dette mulig), kan de godt nekte å gjøre noe med maskinen pga piratversjon av XP(det gjør hvertfall vi).

5559574[/snapback]

Vil bare kommentere følgende:

Windows Update gir deg alle sikkerhetsoppdeteringer og service packs som du mangler, så selv om du enten har en eldre (piratkopiert eller lovlig) versjon av Win XP, tar det deg et par minutter å komme up-to-date igjen.

I tillegg, installerer du Windows XP fra Windows (altså en oppgradering), så søkes det og lastes ned oppdaterte setup filer osv.

Så, så lenge man har tillgang til windows update, (det er som sagt ikke noe problem å komme seg rundt valideringen), er det akkurat det samme om du har piratkopiert eller vanlig.

Jeg er enig med den som sa at den dagen det blir lettere, mer praktisk og bedre å være lovlydig, ja, da blir jeg det. Litt off-topic, men jeg mener det samme om feks spill som tar i bruk aggresiv kopieringsbeskyttelse (feks Starforce 3). Hvis jeg først slenger inn 500,- for et spill, skal jeg søren meg få lov til å slippe harmfulle drivere tvangs-installert på systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...