Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimming av bil, avgifter, regler og lover?


Pluggen

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan regelen for det er?

Har hørt noe om hvis bilen er eldre enn så å så mange år, så slipper du hk-avgifter..

 

Da var det visst bare å ut å godkjenne det om alt er i orden..

 

Men husker ikke om det var før en viss regel ble eller om det var alderen på bilen som teller..

 

 

Edit: Endra tittel litt..

 

Spørsmål og svar ved trimming av bil generelt kan tas med her ;)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge bilen har vært registrert i Norge i 10 år eller mer, så slipper du alt som heter hk-avgift. Men understell bremser bør likevel stå i forhold dersom du bytter motor og skal ha det godkjent.

 

Dersom du skal trimme livet av motoren du har nå trenger du egentlig ikke å melde fra om noe som helst, troooor jeg?

Lenke til kommentar
Dersom du skal trimme livet av motoren du har nå trenger du egentlig ikke å melde fra om noe som helst, troooor jeg?

5543735[/snapback]

Skal vel fremdeles være godkjent i vognkort, uavhengig av hvor lenge bilen har gått på norske skilter..

5549550[/snapback]

Det skal stå hvor mange hester ja, men det er ingen som kan teste hvor mange hester du har i en motor uten å benke den. Jeg vet at Volvo 240 kan ha maks 220HK i Norge, men purken kan ikke finne ut om du har 4-500HK under huven.

Eneste du gjør er å passe på at bilen ikke overskrider det som er lov når du godkjenner den :)

Lenke til kommentar
Dersom du skal trimme livet av motoren du har nå trenger du egentlig ikke å melde fra om noe som helst, troooor jeg?

5543735[/snapback]

Skal vel fremdeles være godkjent i vognkort, uavhengig av hvor lenge bilen har gått på norske skilter..

5549550[/snapback]

Det skal stå hvor mange hester ja, men det er ingen som kan teste hvor mange hester du har i en motor uten å benke den. Jeg vet at Volvo 240 kan ha maks 220HK i Norge, men purken kan ikke finne ut om du har 4-500HK under huven.

Eneste du gjør er å passe på at bilen ikke overskrider det som er lov når du godkjenner den :)

5549627[/snapback]

Uten egen godkjenning er vel 220 maks, ja. Reiser du til Tyskland og får godkjenning (koster flesk), kan du nok passere 220.. Står ingen steder hva som er maks, utenom det Volvo oppgir at bilen tåler med deres deler og oppsett.

 

Mulig dem ikke oppdager 500 hester, men hva er poenget med å godkjenne bilen med 220..? Bilen er fremdeles ikke godkjent for det du kjører med, så om det står 180 eller 220 hester i vognkortet er vel ikke store forskjellen..? Mulig dem er "snillere", men i trafikken finnes det bare 2 valg; Godkjent og Ikke Godkjent.. :)

Lenke til kommentar
Dersom du skal trimme livet av motoren du har nå trenger du egentlig ikke å melde fra om noe som helst, troooor jeg?

5543735[/snapback]

Skal vel fremdeles være godkjent i vognkort, uavhengig av hvor lenge bilen har gått på norske skilter..

5549550[/snapback]

Det skal stå hvor mange hester ja, men det er ingen som kan teste hvor mange hester du har i en motor uten å benke den. Jeg vet at Volvo 240 kan ha maks 220HK i Norge, men purken kan ikke finne ut om du har 4-500HK under huven.

Eneste du gjør er å passe på at bilen ikke overskrider det som er lov når du godkjenner den :)

5549627[/snapback]

Uten egen godkjenning er vel 220 maks, ja. Reiser du til Tyskland og får godkjenning (koster flesk), kan du nok passere 220.. Står ingen steder hva som er maks, utenom det Volvo oppgir at bilen tåler med deres deler og oppsett.

 

Mulig dem ikke oppdager 500 hester, men hva er poenget med å godkjenne bilen med 220..? Bilen er fremdeles ikke godkjent for det du kjører med, så om det står 180 eller 220 hester i vognkortet er vel ikke store forskjellen..? Mulig dem er "snillere", men i trafikken finnes det bare 2 valg; Godkjent og Ikke Godkjent.. :)

5554422[/snapback]

Grunnen er at du må godkjenne ny motor. Og i Norge er grensen på 220HK i 240. Har du satt i en ny motor og viser papirer på at den ikke har mer HK en 220, får du den godkjent hos BT. Når/hvis du blir stoppet i kontroll av politiet ser dem i vognkortet at motoren du har satt inn er lovlig. De kan ikke finne ut om du har 220 eller 500HK uten å teste den, noe dem ikke gjør.

Lenke til kommentar
Det finnes eksempel på at dem tar inn biler og benker dem, jo.

 

Men poenget mitt var at hva er poenget med å godkjenne den med 220 hester..? Den godkjenninga er jo helt bortkasta, siden den ikke gjelder..?

5556814[/snapback]

Hvis politiet sier at du må teste den er det jo bare å stille ned turbotrykket hvis du har turbo.

Det med godkjenning til 220HK er at det er maks du kan ha hvis du setter inn ny motor. Godkjenninga er der for at du har satt i ny motor, og at den er satt inn etter de forskriftene som er.

 

Hvis du da blir stoppet og det står i vognkortet ditt at du har den motoren så er det ikke noe problem, men står det en kjempemotor når det egentlig skal være en minimotor sliter du...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...