stakkarn Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Jeg lager timeliste i Excel og det jeg lurer på er om det finnes en innebygget kalender i Excel som gjør at jeg kan får den til å forstå forskjell på ukedag og helgedag? Grunnen til at jeg trenger dette er at jeg har forskjellig timelønn på lørdag og hverdager og jeg vil ha Excel til å automatisk regne ut hvor mye jeg har tjent den dagen jeg har jobbet... Tiden jeg har jobbe er skrevet i to kolloner en med timer og en med minutter. Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan gjøre dette? Om mer info trengs eller om spørsmålet ikke er forståelig så si i fra Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 vel sånn som jeg ser det så må du ha tre rader med datoer i denne rekefølgen År Månede Dag så kan du bruke =UKEDAG(DATO(A1;B1;C1);3) som du ser under så returnerer funsjonen 0 på mandag 1 på tirsdag osv..... i dette eksempelet er år i A1 månede i B1 dag i C1 så kan du bruke =INDEKS(H1:H6;A3;H1) H1:h6 er liste over tall, dette kan brukes ved å skrive opp i H1 1.5 og i H2 3.5 (eller timelønnen)som indikerer antall ganger lønnen du får på den aktuelle datoen A3 er en referanse til UKEDAG H1 er en referanse til toppen av listen dette kan kombineres til =INDEKS(H1:H6;UKEDAG(DATO(A1;B1;C1);3);H1) når det gjelder timelønnen så er det bare å gange med timelønnen minuttene må du dele på 60 så gange med timelønnen Til UKEDAG Retur_type Tall som returneres 1 eller utelatt Tall fra 1 (søndag) til 7 (lørdag). Fungerer på samme måte som tidligere Excel-versjoner. 2 Tall fra 1 (mandag) til 7 (søndag). 3 Tall fra 0 (mandag) til 6 (søndag). vel vel jeg håper dette hjelper, og du får noe ut av dette Lenke til kommentar
stakkarn Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Takk for svaret, men jeg er ikke spesielt flink i Excel så jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle gjøre det... Mulighet for at du kunne satt opp et eksempel og sendt det til meg på mail eller noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå